Gå til innhold

Web-ansvarlig/web-redaktør

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Noen som jobber i noen av disse yrkene og vet hvilke publiseringsverktøy/programmer som er mest relevante.

Jeg har nemlig allerede en informasjonsfaglig yrkesbakgrunn, men ønsker å videreutdanne meg i retning av mer "teknisk" ekspertise innenfor web. Har allerede en del grunnlegende kjennskap til HTML.

Hører mye om Dreamweaver, Frontpage, Photshop, Adobe Illustrator etc..

Hva er egentlig mest brukt/det man mest sannsynlig får bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er webansvarlig, eller webmaster, som min tittel faktisk er. Men er litt usikker på om du egentlig mener utvikler eller webmaster når du spør om råd.

Jeg jobber med publeseringsmodulen i en egenutviklet webløsning som er helt spesiell for vårt firma. Bruker HTML minimalt i dag, men for fire - fem år siden brukte jeg masse HTML og FrontPage. Kjennskap til Photoshop er alltid en nødvendighet!

Hvis du isteden ønsker å være utvikler, vet jeg våre utviklere jobber masse i FrontPage. (Frontpage og Dreamweaver er forresten to sider av samme sak). Kunnskap om HTML og Photoshop er viktig. Adobe Ill. brukes mest til planlegging, fremfor tekninsk utvikling. Våre utviklere bruker masse fors. resursser siden våre sider er svært komplekse og dynamiske. Skal du lage mer statiske sider, kan du greie deg med enklere verktøy.

Mange firmaer kjøper også i dag ferdigutviklete systemer og har ikke egne utviklere.

Spørsmålet du stiller er svært komplekst, og jeg kan nok ikke være til mye hjelp. Men jeg anbefaler deg forresten yrkesvalget. For min del innebærer det mye ansvar og selvstendig arbeid, kurs (holder kurs og går på kurs), utvikling (teori) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spørsmålet går i renting av den typen stilling hva man er ansvarlig for en bedrifts web-sider både redaksjonelt og, til en viss grad, teknisk.

I den forstand at man har ansvar for publisering av tekst bilder/tekst, tilrettelegging av sidene etc...

Kanskje ikke så lett å svare spesifikt på dette, men takk for tipsene dine uansett Pjusk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yrkestittel er web-redaktør. Jeg har altså ansvar for å oppdatere min bedrifts nettside redaksjonelt. Jobben er i liten grad teknisk. Vi har et eget publiseringsverktøy, altså er det ikke nødvendig med kjennskap til verken Dreamweaver eller Frontpage eller noe annet. Photoshop derimot er det kjekt å kunne. Og html. For det er alltids greit å kunne "overkjøre" publiseringsverktøyet med egen kode innimellom.

Like viktig som teknisk kunnskap er kunnskap om innholdsproduksjon på nett. Du sier du har informasjonsfaglig bakgrunn, noe som helt klart er en fordel. Likevel er det viktig å være oppmerksom på forskjellen på å skrive for papir og å skrive for skjerm. Et kurs på dette området er helt klart en fordel.

Lykke til! Det er et spennende område du beveger deg inn mot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...