Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn. Jeg har tantebarn og venner med barn, men jeg mangler selvsagt førstehåndskjennskap til dem. Min uvitenhet gjør dermed at jeg har et (forholdsvis dumt) spørsmål angående små barn og mat.

Jeg ser at en del foreldre sliter med å få mat i små barn. Da tenker jeg kanskje spesielt på barnehagealder, det ser ut til at det er den aldersgruppen har dette problemet oftest. Barna "liker ingenting", har ikke tålmodighet og ro til å spise, eller generelt sett bare "vil ikke".

Dette forvirrer meg, da mat er livsviktig, og det å spise når man er sulten er instinktiv atferd som selv de mest primitive dyr har. Hva er det da som gjør at det ser ut som om en del barn ikke har denne instinktive atferden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som barnehageansatt (uten barn) kan jeg si at de fleste barn spiser når de er sultne. Og de aller fleste barn som kun spiser sjokoladepålegg hjemme, spiser leverpostei og gulost i barnehagen. De aller fleste som spiser kun pålegg hjemme, spiser også skiva når man kan sitte i omtrent førti minutter til bordet, og ikke få mer før man har spist skorpene..

Men det finnes unntak. Jeg har personlig (etter egen erfaring med ca 150 barn til sammen) bare vært borti ett barn som ikke spiser når det er sultent. Det barnet gikk heller sulten enn å spise noe det ikke likte. Og det kunne smake på maten (varmmat) og spytte ut, og heller spise knekkebrød med tørt pålegg på, enn å spise det som ble tilbudt. Det er det eneste ekstreme tilfellet jeg har vært borti, ellers spiser de fleste godt i barnehagen.. Også såkalte "småspiste, sære-i-matveien, eller får-ikke-i-hun-mat-barn"

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Aner ikke, men regner med at de ikke sulter.

Har ei frøken på tre år som er periodespiser. Nå for tiden er alt av middag "ekkelt"..

Vi har smakeplikt, men ikke spiseplikt. Som oftest finner hun ut at hun liker det, når hun først har smakt, og spiser. Men hun spiser ørsmå porsjoner. Hun spiser også lite i bhg.

Brødmat er hun veldig glad i.

Ingen alternativer hos oss. Spiser hun lite til middag, får hun vente til kveldsmat før det er ny servering.

Hun er frisk og sunn, så regner med at det løsner etterhvert.

Endret av Annaires
Skrevet

Mange barn får servert "alternativ mat" av foreldre når de "ikke liker" fisken som ble servert til middag for eksempel. Og dette lærer barn fort. De "liker ikke middag", fordi de vet at de får servert knekkebrød med leverpostei rett etterpå uansett.

I barnehagen får de ikke noe alternativ mat, der må de fint spise det som blir servert, i tillegg blir de garantert påvirket av at de andre barna spiser og spiser dermed også selv. Derfor spiser gjerne barn mer i bhg enn hjemme.

(Dette var ikke ment som noe kritikk til foreldre generelt, jeg vet selv hvor utrolig vanskelig dette er, man vil jo ikke at barna skal gå sulten så det er fort gjort å gi noe som man vet at barnet vil ha)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...