Gå til innhold

Rumenere - avvise eller hjelpe?

Avvise eller hjelpe   

41 stemmer

1. 1. Avvise eller hjelpe

• Avvise - send de ut av landet
      40
    • Hjelpe - folk er faktisk folk
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal vi hjelpe de og kjøpe gateavisa "Folk er folk" eller bør de sendes ut av landet?

Anonym poster: b06df860cdd425ca8e61143b7a04a872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send dem ut. Det er ikke Norges ansvar å forsørge rumenere. Det får Romania ordne opp i selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke råd til å være her, så får de reise hjem igjen.

Anonym poster: 69f87ff5dc743c5f4b95267b013248d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi vært medlem av EU hadde jeg sagt hjelp, men siden de skryter på seg dette solidaritetsprosjektet får de søren meg ta ansvaret for de svakeste selv.

Anonym poster: baa8279771074301e898149469af8933

Skrevet

Joda, folk er faktisk folk. Men det betyr ikke at verden er rettferdig eller at vi som bor i Norge skal ta vare på alle som kommer seg inn i dette landet.

Gjest Emera
Skrevet

Sannelig om jeg vet. Råd og uttalelser fra de som mener seg å vite spriker i alle retninger, så jeg aner ikke hva som stemmer. En forsker konkluderer med at de bare er fattige stakkarer, og på det grunnlaget får Venstre her i byen med seg bystyret på å stemme ned til forbud mot tigging. Så har politiet gjennomført en stor etterforskning om menneskehandel, og de sier at man IKKE skal gi til tiggerne. Butikkeiere fortviler over at de stjeler, men det er ingen vits i å ringe politiet, for de kommer ikke. Mange har observert hvordan tiggerne reiser seg etter endt "arbeidsdag" og kler seg om til flotte klær. Noen sier de ser dem snakke i sine iPhone-er osv.

Noen mener at Norge skal bruke penger på å bygge overnattingsplasser og bad til romtiggerne, andre hyler NEI, og sier at vi ikke har nok slike til norske rusmisbrukere engang. Nei, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal tro.

Skrevet

Skal vi hjelpe de og kjøpe gateavisa "Folk er folk" eller bør de sendes ut av landet?

Anonym poster: b06df860cdd425ca8e61143b7a04a872

Send dem ut! Skal en løse problemer så gjør en det i Romania. Ikke ved å importere sosiale problemer til landet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send dem hjem. Jeg vil mye heller at våre politikere skal bruke penger på å frakte dem ut av lande enn å gi dem husly, mat og sanitære forhold. Har de ikke råd til livets opphold får de flytte.

Anonym poster: 5e3862f83cf611f35c9342534c3231c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send dem ut. Det er ikke Norges ansvar å forsørge rumenere. Det får Romania ordne opp i selv.

Nå er de fleste av disse såkalte rumerne romfolk, og prosentmessig er det flere romfolk i Hellas, Bulgaria og Makedonia. Nettopp derfor er det så vanskelig å plassere ansvaret for disse, Romania er for det første lutfattig og for det andre er ikke folkene rumenere. Hele problemet med romfolket er jo at de er en driftende gruppe uten tilhørighet som blir jagd fra land til land.

Sier igjen: EU bør ta seg av dem. De dekker tross alt 27 land, og inni der får man med seg det meste av romfolket.

Skrevet

Der jeg kommer fra så er det sånn at de tar seg mer og mer til rette. Først setter de opp telt, så en brakke, deretter får tilkoblet ulovlig strøm og narkotikasalg er godt i gang på det tidspunktet. De blir ikke integrert uansett tiltak dessverre..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nå er de fleste av disse såkalte rumerne romfolk, og prosentmessig er det flere romfolk i Hellas, Bulgaria og Makedonia. Nettopp derfor er det så vanskelig å plassere ansvaret for disse, Romania er for det første lutfattig og for det andre er ikke folkene rumenere. Hele problemet med romfolket er jo at de er en driftende gruppe uten tilhørighet som blir jagd fra land til land.

Sier igjen: EU bør ta seg av dem. De dekker tross alt 27 land, og inni der får man med seg det meste av romfolket.

Godt poeng. De hører vel egentlig ikke hjemme noe sted. Ikke vil de vel bosette seg fast noe sted heller? Og når det er snakk om et helt folskeslag, så burde de klare å gjøre noe med det om de ville hatt et fast sted og bo??

Jeg snubler daglig i romfolk. Det føles bare ubehagelig.

• Liker 1
Skrevet

Tråden ryddet for krenkende uttrykk.

Bond, mod

Skrevet

Jeg forstår ikke at de fleste har stemt "send dem ut av landet"!! Er ikke det å flytte problemet?

De sliter like mye uansett hvor de bor. De er mennesker som trenger hjelp, og vi bør hjelpe! Hva har landegrenser med dette å gjøre?

Skal vi også bare drite i barn som sulter i u-land, folk som blir henrettet uskyldig og folk og dyr som blir utsatt for naturkatastrofer kun fordi det ikke er i Norge?!

Bra, folkens. Jeg er stolt av å være norsk sammen med dere ;)

AnonymBruker
Skrevet

Men du er da hjertelig velkommen til å hjelpe dem du, Cathenja, hvis du har lyst til å bruke av dine egne opptjente penger til det. Du kan da kjøpe et telt eller tre til dem, og kanskje noen poser med mat? Eller er det kanskje ikke så fristende å bruke av dine egne penger til dette?

Disse menneskene vil ikke ha hjelp. De ønsker å leve som de gjør, og det er ikke noe verken du eller jeg kan gjøre noe med. Dette er livsstilen deres, de lever av å reise rundt i Europa og tigge. Ikke vil de sende barna sine på skole, ikke vil de jobbe, og ikke vil de innordne seg våre lover og regler. Snarere enn at vi skal kaste flere skattepenger i dass (husker du kanskje ikke hvordan det gikk da sigøynerne fikk tilbud om kommunale boliger?!), synes jeg det er på sin plass at vi gjeninnfører løsgjengerloven. Det er nettopp fjerningen av denne som har gjort at de kommer hit.

Det er ingen grunn til at mennesker i Norge skal behøve å tigge. Vi har et velferdssystem som tilbyr masse hjelp til de som trenger det, deriblant narkomane. Dersom de ikke ønsker å benytte seg av tilbudene (som jo er tilfelle med majoriteten av de narkomane) ser jeg ingen grunn til at vi skal akseptere at de sitter på gata og tigger penger. Det er det overhodet ikke grunnlag for.

Det morsomte med disse sigøynerne er jo at de skriker etter "food!! hungry!!" men hvis du prøver å gi dem mat blir de sure, for det er pengene dine de vil ha (og eventuelt alt du måtte ha av iPoder, mobiler o.l. i lommene dine, selvsagt).

Ærlig talt, så dumsnill og blåøyd burde det ikke gå an å være.

Anonym poster: 74d25fdaedd02772c8694a9e10fb6b3f

• Liker 5
Skrevet

Men du er da hjertelig velkommen til å hjelpe dem du, Cathenja, hvis du har lyst til å bruke av dine egne opptjente penger til det. Du kan da kjøpe et telt eller tre til dem, og kanskje noen poser med mat? Eller er det kanskje ikke så fristende å bruke av dine egne penger til dette?

Disse menneskene vil ikke ha hjelp. De ønsker å leve som de gjør, og det er ikke noe verken du eller jeg kan gjøre noe med. Dette er livsstilen deres, de lever av å reise rundt i Europa og tigge. Ikke vil de sende barna sine på skole, ikke vil de jobbe, og ikke vil de innordne seg våre lover og regler. Snarere enn at vi skal kaste flere skattepenger i dass (husker du kanskje ikke hvordan det gikk da sigøynerne fikk tilbud om kommunale boliger?!), synes jeg det er på sin plass at vi gjeninnfører løsgjengerloven. Det er nettopp fjerningen av denne som har gjort at de kommer hit.

Det er ingen grunn til at mennesker i Norge skal behøve å tigge. Vi har et velferdssystem som tilbyr masse hjelp til de som trenger det, deriblant narkomane. Dersom de ikke ønsker å benytte seg av tilbudene (som jo er tilfelle med majoriteten av de narkomane) ser jeg ingen grunn til at vi skal akseptere at de sitter på gata og tigger penger. Det er det overhodet ikke grunnlag for.

Det morsomte med disse sigøynerne er jo at de skriker etter "food!! hungry!!" men hvis du prøver å gi dem mat blir de sure, for det er pengene dine de vil ha (og eventuelt alt du måtte ha av iPoder, mobiler o.l. i lommene dine, selvsagt).

Ærlig talt, så dumsnill og blåøyd burde det ikke gå an å være.

Anonym poster: 74d25fdaedd02772c8694a9e10fb6b3f

Ja, jeg gjør det! Jeg kjøper boller og billige pledd. Setter meg ofte ned å snakker med dem. De er svært, svært takknemmelige for det. Kanskje jeg kjenner dem bedre til å uttale meg enn det du gjør, siden du bare snakker av ting du "tror" og "har hørt"?

Hvorfor tror du noen vil bo på gata i kalde Norge i flere minus, sulten, bli spyttet på, baksnakket og hatet uten en ordentlig grunn av folk som går forbi?

Som utlending uten asyl er det ikke bare, bare å benytte seg av Norges goder. Skal de jobbe, må de jobbe svart. Få vil uansett ansette noen som ikke kan norsk.

Ikke bland norske og utendlanske tiggere! Det er STOR forskjell på rettigheter!

De kommer til Norge fordi vi er et rikt land, og derfor tenker de at vi kanskje har noen småkroner til overs å hjelpe en stakkar med. Men der tar de feil. Nordmenn er for grådig. Vi kjøper mye heller pizzamaskiner og kule taklamper!

Ærlig talt, hvor teit er det ikke å prøve å fornerme en som bare vil hjelpe de som ligger nede?

Gjest juppsi
Skrevet

Ja, jeg gjør det! Jeg kjøper boller og billige pledd. Setter meg ofte ned å snakker med dem. De er svært, svært takknemmelige for det. Kanskje jeg kjenner dem bedre til å uttale meg enn det du gjør, siden du bare snakker av ting du "tror" og "har hørt"?

Hvorfor tror du noen vil bo på gata i kalde Norge i flere minus, sulten, bli spyttet på, baksnakket og hatet uten en ordentlig grunn av folk som går forbi?

Som utlending uten asyl er det ikke bare, bare å benytte seg av Norges goder. Skal de jobbe, må de jobbe svart. Få vil uansett ansette noen som ikke kan norsk.

Ikke bland norske og utendlanske tiggere! Det er STOR forskjell på rettigheter!

De kommer til Norge fordi vi er et rikt land, og derfor tenker de at vi kanskje har noen småkroner til overs å hjelpe en stakkar med. Men der tar de feil. Nordmenn er for grådig. Vi kjøper mye heller pizzamaskiner og kule taklamper!

Ærlig talt, hvor teit er det ikke å prøve å fornerme en som bare vil hjelpe de som ligger nede?

:natti: I alle land de kommer til stjeler de, har organisert kriminalitet osv. disse menneskene vil ikke ha jobb. I flere land advarer de turistene mot disse menneskene. De er verdenskjent for å drive med tyverei. De har flere ganger prøvd å ta lommeboka i veska mi.

Er det noen jeg ALDRI kommer til å gi penger til, så er det dem.

Jeg anbefaler deg å lese litt mer om dem. I avisa og søk på google.

• Liker 4
Skrevet

:natti: I alle land de kommer til stjeler de, har organisert kriminalitet osv. disse menneskene vil ikke ha jobb. I flere land advarer de turistene mot disse menneskene. De er verdenskjent for å drive med tyverei. De har flere ganger prøvd å ta lommeboka i veska mi.

Er det noen jeg ALDRI kommer til å gi penger til, så er det dem.

Jeg anbefaler deg å lese litt mer om dem. I avisa og søk på google.

Jeg er veldig engasjert i dette, både politisk og privat. Som sagt, så kjenner jeg mange av disse, og de sliter veldig.

Selvfølgelig leser jeg nyhetsartiskler om dette! Mest leser jeg i lokale aviser, for det er de lokale tiggerne jeg kan hjelpe.

http://www.an.no/nyheter/article6022789.ece

http://www.an.no/nyheter/article6021243.ece

http://www.an.no/nyheter/article6030651.ece

Lokalavisa vår har heldigvis brukt mye tid på å sette seg inn i våre tiggere, og kjenner dem godt. Den skriver ikke om overfladisk kritikk, men om sanne historier og ekte følelser.

Kan du historien til tiggerne i din by, og vet du hvordan de bor? Vet du hvordan de har det psykisk, som vi gjør?

Det er mye mer verd enn en kritisk CNN-artikkel eller noen ord og tall fra wikipedia.

Skrevet

Ut med dem, norge kan ikke forsørge gud og hverman!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er for å hjelpe dem, men tror ikke å gi når de tigger er den beste måten. Hvordan er jeg usikker på, men bedre å hjelpe dem å få igang hjelpesystemer hjemme i sitt eget land, bedre skolegang osv. Det sies jo at barna ikke blir sendt på skolen av foreldrenes valg? In the end er det ikke vårt ansvar, men det å hjelpe og få igang ting slik at det ikke skal være nødvendig å tigge for dem kan kanskje gjøre både Romania, Norge og de andre landene med tiggere derfra godt.

Hvis jeg gir til dem i en kopp på gata, får de enten kjøpt mat eller sendt hjem pengene. 50 kr rekker ikke så langt. Jeg ønsker heller at barna deres har det godt der de er. Et stabilt hjem med foreldrene hjemme og en god skolegang.

Edit: leste ikke gjennom tråden før jeg skrev. Beklager. Dette med EU var en god tanke! Så lenge ikke foreldrene stikker fra ungene og lar dem være i stikken...

Endret av Arlandria
  • Liker 1
Gjest juppsi
Skrevet

Jeg er veldig engasjert i dette, både politisk og privat. Som sagt, så kjenner jeg mange av disse, og de sliter veldig.

Selvfølgelig leser jeg nyhetsartiskler om dette! Mest leser jeg i lokale aviser, for det er de lokale tiggerne jeg kan hjelpe.

http://www.an.no/nyheter/article6022789.ece

http://www.an.no/nyheter/article6021243.ece

http://www.an.no/nyheter/article6030651.ece

Lokalavisa vår har heldigvis brukt mye tid på å sette seg inn i våre tiggere, og kjenner dem godt. Den skriver ikke om overfladisk kritikk, men om sanne historier og ekte følelser.

Kan du historien til tiggerne i din by, og vet du hvordan de bor? Vet du hvordan de har det psykisk, som vi gjør?

Det er mye mer verd enn en kritisk CNN-artikkel eller noen ord og tall fra wikipedia.

Jeg har ikke hørt det verken cnn eller wikipedia, men norsk politi, reisebyrå, norske aviser osv.

Hvordan tror du de kom hit om de er så fattige? de har lånt penger av kriminelle bakmenn og er en del av det. Det er på grunn av dem mange foreslår å forby tigging.

Når jeg sier verdenskjent, så mener jeg at hvert enkelt land advarer mot dem. Ikke at jeg har sett det på CNN.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...