Gå til innhold

Sjefen min sier jeg må ta ekstra vakter hos dem.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan sjefen min forlange at jeg tar ekstra vakter hos dem? Jeg jobber i et bofellesskap, 50%. Trives sånn bob-bob. Jeg gleeeeeder meg liksom ikke til å gå på jobb, litt små dårlig stemning til tider og føler jeg ikke kan stole på sjefen. Hun er "bestevenn" med en annen jeg jobber med og virer som de snakker mye om andre. (skal ikke spore av nå :fnise: )

Ihvertfall, jeg er der 50% også har jeg en annen jobb, hjemmesykepleien. Der har jeg vært vikar i 7 år og STOR trives. Jeg virkelig gleder meg til å gå på jobb og har veldig god kontakt med kollegaene mine der. Så jeg fyller opp ukene mine i hjemmesykepleien resterende 50% når jeg ikke er i bofellesskapet.

Sjefen min sa idag at jeg måtte ta ekstra vakter hos de. Det er ende sykdom der. Men jeg vil jo ikke det, kan hun "tvinge" meg til det? Hun er jo hovedsjefen min siden det er der jeg har størst stillings prosent, men jeg er bare ansatt 50%. Kan ikke jeg bestemme selv hvos jeg vil være resten for å fylla opp til 100%?

hun nevnte også at jeg hadde sagt på intervjuet at jeg kunne ta ekstra, noe jeg står for, men da viste ikke jeg at det var litt sånn laber stemning..

Anonym poster: 203159cd3f5836149489d5565e554b5e

Videoannonse
Annonse
Gjest Cessie
Skrevet

Så vidt jeg vet kan du pålegges å jobbe ekstra hvis det er nødvendig for forsvarlig drift av virksomheten (tror det er noe sånt det står i reglene der jeg jobber).

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan rett og slett tvinge meg? Faen altså!

Da skal jeg bare se på turnur og be sjefen i hjemmesykepleien sette emg opp på vakter ut desember. Jeg vil ikke være der mer enn 50%. Da kommer jeg til å vantrives å i værste fall i opp.

• Liker 1
Skrevet

Man kan bli beordret ja, om det er sykdom og ingen ekstravikarer som kan eller vil ta den vakta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja beordring er nå en ting. Da er det bare å si at man har drukket et glass rød vin. Men jeg snakker om ekstra vakter. Det er langtidssykdom, mangen uker fram i tid. Hun lurte på idag om jeg kunne se på noen vakter i august. Hun ville jeg skulle jobbe litt no de neste ukene, men da har jeg allerede fått vakter på den andre jobben.

AnonymBruker
Skrevet

det jeg mener, og lurer på, er om jeg MÅ si at jeg kan jobbe feks 5 august for da så jeg det var en ledig vakt i boken. Når jeg ikke jobber der, så vil jo jeg være i den andre jobben, der jeg virkelig trives.

Gjest Miranda2011
Skrevet

Synes du skal si opp den jobben, hverken du eller arbeidsplassen er tjent med at du fortsetter der når du mistrives

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, sjefen kan ikke tvinge deg til å jobbe mer. Kun ved beordring. Da går bofellesskapet foran hjemmesykepleien, selv om du har avtalt vakt i hjemmesykepleien, fordi bofellesskapet er hovedarbeidsgiver.

Men siden du har en liten stilling på bofellesskapet skal du ha tilbud om vakter før f.eks tilkallingsvikarer. Men du bestemmer selv om du tar vaktene :)

Anonym poster: 24596378de986b61a8f1832faeff990c

AnonymBruker
Skrevet

Beordring er et svært misbrukt ord, for det er det bare kongen ved statsråd som kan gjøre ved store ulykker, naturkatastrofer eller andre former for unntakstilstand.

Så lenge du kun står i 50% stilling, så kan du ikke settes opp på flere vakter uten at du samtykker til det.

Anonym poster: f708fdc1765ace912e5825e0714afdf5

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Du kan bli pålagt hvis det er absolutt krise.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli pålagt hvis det er absolutt krise.

Jepp, men det kan man jo ikke si at langtidsplanlegging av vakter er...

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jepp, men det kan man jo ikke si at langtidsplanlegging av vakter er...

Det er ikke lov. Man har lov å si nei til å ta vakter som ikke er ansett som påleggingsvakter. Da ville jeg slutta seriøst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beordring er et svært misbrukt ord, for det er det bare kongen ved statsråd som kan gjøre ved store ulykker, naturkatastrofer eller andre former for unntakstilstand.

Så lenge du kun står i 50% stilling, så kan du ikke settes opp på flere vakter uten at du samtykker til det.

Dette er feil. Som andre har sagt, ein arbeidsgiver kan beordre deg på jobb om det er nødvendig ut frå situasjonen. Altså mangel på mannskap, ingen tilgjengelige vikarer etc. Men det korrekte ordet er altså "beordre", og sjølv om arbeidsgiver bør prøve finne ei frivillig ordning har ein i utgangspunktet ikkje lov å sei nei.

Anonym poster: 85e50ed7490c0a15e5408100848355d7

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen myndighet til å pålegge deg vakter ut over stillingsprosenten du er ansatt i.

Dette med beordring trer kun i kraft dersom vi snakker om katastrofer av typen 22. juli, eller i forhold til streik hvor det "er fare for liv og helse". Så nei, sjefen har ingenting hun skulle ha sagt. Dersom de har så store problemer kan de ansette en tilkallingsvikar.

Anonym poster: edf69a1d5c31bb71c4981cc1c092fa8a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen myndighet til å pålegge deg vakter ut over stillingsprosenten du er ansatt i.

Dette med beordring trer kun i kraft dersom vi snakker om katastrofer av typen 22. juli, eller i forhold til streik hvor det "er fare for liv og helse". Så nei, sjefen har ingenting hun skulle ha sagt. Dersom de har så store problemer kan de ansette en tilkallingsvikar.

Dersom en jobber innen helsesektoren vil for lav bemanning bety "fare for liv og helse", og arbeidsgiver er i sin fulle rett til å beordre en arbeidstaker på jobb. Dette vil nok vere tilfelle i et bofellesskap, slik der TS jobber.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom en jobber innen helsesektoren vil for lav bemanning bety "fare for liv og helse", og arbeidsgiver er i sin fulle rett til å beordre en arbeidstaker på jobb. Dette vil nok vere tilfelle i et bofellesskap, slik der TS jobber.

Da må de faktisk gå til det punktet at de sender ut varsel om beordring til jobb, og det tviler jeg sterkt på at de gjør.

Downsiden er at TS risikerer at de ikke spør henne igjen andre ganger de trenger hjelp

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært sjefen din hadde dette gått kraftig ut over referansen du fikk her i fra. Det er snakk om å stille opp for arbeidsplassen sin.

Anonym poster: 056bdd6f9f917b81b798408f19dfdbb5

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å bruke hun som referanse uansett, har gode referanser fra den andre jobben :)

AnonymBruker
Skrevet

Det som er dritt med å være vikar, sier man nei blir man uglesett. Sliter med det samme selv. Jeg vil bare jobbe 50% pga tidsklemma og vi har råd til det. Maser de om jeg skal gå ekstra så blir jeg forbanna og sliten. Hadde jeg gått 100, så hadde je blitt 50% sykmld, så da er det bedre jeg går de 50 jeg skal. Ikke rart vi ramlet utenfor yrkeslivet når det er slikt press og mas.

Anonym poster: 5512a77109a5ee51041be4d75817a0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...