Gå til innhold

Hvor mye kan foreldre bestemme over 16-åringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble litt nysgjerrig på dette etter å ha lest litt her inne. Kan foreldre bestemme alt i livet til personer som ikke er myndige? Kan de tvinge personen til å bo hjemme om han/hun vil flytte ut? Kan de forby personen å ha kjæreste? Eller bestemme hvem han/hun kan møte?

Anonym poster: 95c2ee8795026feb491f3d99c3c2347d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvordan norsk lov er, men sånn jeg har forstått det har foreldrene ansvar for personen til vedkommende er myndig. De kan vel ikke nekte han/hun å ha kjæreste, men kan bestemme hvor lenge vedkommende får være ute og lignende. Mine foreldre nektet meg å være sammen med en jente i klassen som var veldig utagerende i den alderen (røyking og drikking og sånn, jeg var ikke den typen selv). I dag er jeg glad for at jeg ikke hang så mye med henne.

Så de har vel ganske stor innflytelse, men forhåpentligvis skjer slike ting i dialog, ikke med regler som blir tredd over hodet på noen.

Gjest heyhey
Skrevet

De har rett og plikt til å ta avgjørelser på barnets vegne til han/hun er 18. Samtidig må de også gi dem større og større selvbestemmelsesrett etterhvert som han/hun blir eldre og modnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...