Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eg har ett år igjen med praksis før eg får fagbrevet. Men eg tror at eg vil gå videre og bli førskolelærer og kanskje etterkvart bli lærar på barneskolen.

Men hva slags utdanning må eg ha? eg har ikkje generell studiekompetanse så det må eg hvertfall ha.

Anonym poster: 61422ddf84a5d78dd48a2993908b1d0f

Gjest WendyClear
Skrevet

førskolelærerstudiet, treårig studie. Da kan du også jobbe i 1. klasse, men trenger videreutdanning for å jobbe på høyere trinn i barneskolen.

Gjest Ekstase
Skrevet

førskolelærerstudiet, treårig studie. Da kan du også jobbe i 1. klasse, men trenger videreutdanning for å jobbe på høyere trinn i barneskolen.

Normen er at man ikke kan jobbe som lærer med førskolelærerutdanning lengre, dette ble slutt på i 2008 tror jeg. Mulig det finnes untak i enkelte kommuner. Man må ha 60 studiepoeng i tillegg til førskolelærerutdannelsen for å jobbe som lærer, da gjerne i matematikk og norsk. I noen kommuner får ikke førskolelærere jobbe som lærere i det hele tatt.

Til TS: Du må ha studiekompetanse, og så er det tre år med førskolelærerutdanning på høyskole. De som begynne på utdanninga i 2013 blir hetende barnehagelærere.

AnonymBruker
Skrevet

Studiekompetanse pluss førskolelærerutdanninga.

Anonym poster: 2a692a8352a32a9d59c80598434e32f5

AnonymBruker
Skrevet

På Høyskolen i Østfold hadde de et forsøk på ett kull med fast ansatte assistenter i 100% stilling som tok førskolelærer utdanningen over 4 år. Er ikke sikker på hvordan det gikk og om flere skoler har prøvd dette.

Siden de har jobbet i flere år så går det som realkompetanse og da trenger man ikke studiekompetanse, men det er vanskelig å komme inn på det grunnlaget.

Anonym poster: 2a905ce5bb5729d250134cd3a9ed1c50

Skrevet

veldig vanlig at fagarbeidere som jobber i barnehagen får mulighet til å ta en førskolelærerutdanning på deltid via en høgskole (flere som tilbyr). Ofte er disse samlingsbasert og studentene får noen oppgaver som skal løses i egen barnehage + at de har noe praksis i en annen barnehage.

Det er forskjellige fra kommune til kommune (og år til år) hvor mye studentene får av permisjon med lønn til studiesamlingene og praksisen..

Hvis du får deg fast jobb i en barnehage så kan du høre med styrer om mulighetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...