Gå til innhold

Vegetar grillmat

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Hva spiser dere andre som grillmat? Vi lager bønnesalat, mozzarellasalat og potetsalat, og griller hvitløksbrød, mais, grillspyd og burgere, men der stopper det liksom opp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En veggisvenninne av meg griller fylte sopp (snur dem på hodet, graver ut stilken og fyller de med mozarella eller hva det er), fylte paprika (fyller de med en eller annen vegetarfarse hun har kjøpt), vegetarpølser fra helsekost og griller tomater..

Skrevet

Prøv denne polentaoppskriften fra veganmisjonen: Polenta på grillen

Krever litt forberedelse, men er veldig enkelt og veldig, veldig godt :)

Ellers pleier jeg å grille veggispølser når det skal gjøres enkelt.

AnonymBruker
Skrevet

Grillet grønn asparges er utrolig godt. :spise: Pensle dem med olivenolje først, og dryss med flaksalt når de er ferdige.

Ellers er grillet aubergine et godt alternativ, feks i skiver og så marinert med en vinagrette med chili og urter, kanskje med litt feta på (og gjerne sammen med squash). Eller grill auberginen hel (prikk skinnet) til den er helt svart, del i to, hul ut innmaten med skje og bland med olivenolje, sitron og salt (evt også tahini og litt rå revet hvitløk om du vil ha det sterkere og mer midtøstensk). Nytes som tilbehør til annen grillmat, eller varm på ferskt brød.

Halloumi er også en vegetarisk grillfavoritt hos oss, dvs kypriotisk ost som kan grilles (uten at den smelter). Skjæres enten i skiver og grilles for seg, eller i terninger og tres på grillspyd. Supert med feks couscoussalat til.

Anonym poster: a5e45b4ae44809ee67fd01ccd9cc1938

Skrevet

Jeg er heller ikke så kreativ når det kommer til vegetarmat på grillen - men kan foreslå hjemmelagde linseburgere eller linseboller som varmes på grillen.

Dersom du bor i oslo, så ta turen til Oslo Vegetarfestival lørdag 23 juni - der skal de blant annet ha vegetarisk grillbod, så der kan man få mye inspirasjon! Her finner du mer info:

http://www.oslovegetarfestival.no/

Gjest Ludovie
Skrevet

Ja - halloumi! :) Og dessuten sopp, smør og hvitløk innpakket i folie, samt paprika, squash, og auberginer. Og løk, asparges, falafel, og finsnittede rotgrønnsaker innpakket i folie med smør eller olivenolje, og urter.

Jeg elsker grillet kjøtt, men jeg synes på ingen som helst måte at kjøtt er et must når man griller, altså. Tror faktisk kjøtt er med under halvparten av gangene jeg griller.

AnonymBruker
Skrevet

Squash, og heeerre det er godt grillet. Kle lange skiver squash med olivenolje og salt, sleng de på grillen til de får fine spor på hver side.

Anonym poster: 02cff6fdb2c25ed93eeffae45a55a20d

AnonymBruker
Skrevet

Vegetariske pølser som fåes kjøpt på helsekuksbutikker... :popcorn:

Anonym poster: 00f67b91269265b8a3b4cccba3e3becb

AnonymBruker
Skrevet

Vegetariske pølser som fåes kjøpt på helsekuksbutikker... :popcorn:

Sorry... :fnise: ikke helsekuksbutikker, men helseKOKS butikker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorry... :fnise: ikke helsekuksbutikker, men helseKOKS butikker

Feil igjenn.HELSEKOST BUTIKKER :fnise:

Skrevet

Ta en halvstekt baguette, ha på olje, soltørkede tomater, fetaost og oregano. Grill dem, helt utrolig nydelig :)

bakte poteter er jo en slager, fylte paprika som er nevnt. Grilla bananer :)

Maiskolber.

Marsboere (Marsmellows). Igrunn så kan alt grilles. Spiser ikke kjøtt selv, men dæven jeg blir mett når det grilles i hagen :)

Skrevet

Den her må jeg følge, er lei av kjøtt på grillen, og elsker grønnsaker. Jeg griller squash med havsalt, paprika gjerne med litt krydderost, søtpaprika ekstra god, sopp, maiskolbe eller bare diverse grønnsaker i folie og tomat.

Men hvor kjøper dere alle de forskjellige spesielle typene ost, feks halloumi?

Skrevet

Lager disse burgerne og fryser ned,så er det bare å tine opp og varme de på grillen når anledningen byr seg. Spises med hamburgerbrød og salat.

Ellers blir det endel grønnsaker som andre har nevnt over her :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Men hvor kjøper dere alle de forskjellige spesielle typene ost, feks halloumi?

Halloumi finnes i velassorterte butikker som Ultra og Meny, samt i enkelte innvandrerbutikker. :)

AnonymBruker
Skrevet

Halloumi finnes i velassorterte butikker som Ultra og Meny, samt i enkelte innvandrerbutikker. :)

Jeg benytter anledningen til å anbefale å styre unna halloumi av merket Taverna, som jeg har opplevd at smelter likevel: http://www.taverna.dk/Halloumi420.asp

Det er ofte dette merket de har på dagligvarebutikker her jeg bor, så jeg foretrekker å kjøpe halloumi på innvandrerbutikk i stedet.

Anonym poster: a5e45b4ae44809ee67fd01ccd9cc1938

Gjest Badabing
Skrevet

Ooh, hadde helt glemt denne tråden, og her hadde det jo kommet mange gode tips! Tusen takk! :) Nå håper jeg været holder seg så det blir grilling en av dagene. :)

Gjest Badabing
Skrevet

Alt her er rågodt! Spes fylte spisspaprika med fataostkrem :lur:

Det ble disse i dag, samt bakte grønnsaker. Nam! Lett å lage til, og lett å få godt. :)

I morgen skal jeg se om jeg får tak i halloumi.

Skrevet

ah! skal lage disse en dag jeg også, enda ikke kommet så langt, men gleder meg! :)

• 2 uker senere...
Gjest Badabing
Skrevet

Fikk til slutt tak i halloumi av et merke som heter Pittas. Blir spennende å prøve! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...