Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Eithne
Skrevet

Jeg trenger overskudd! Hjelp!

Nå har det seg slik at jeg har trent 2-3 ganger i uka i flere år, men alikevel føler jeg at jeg ikke har nok overskudd.

Fikk påvist Melkeallergi her for to års iden så jeg måtte legge om kostholdet, men jeg spiser masse grønnsaker, masse frukt, fisk og kylling (kjøtt er jeg ikke så veldig glad .) men altså likevel føler jeg meg trøtt og uopplagt.

Blodtrykk er bra og det samme er blodprosent.

Er det noen her som tar noe kosttilskudd for å få mer overskudd? Husker for maaange år siden at jeg prøvde Ginseng, men det ble litt sterkt for en som ikke engang drikker kaffe :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om søvnen din.

Anonym poster: 189750a1cd04c16fe7fe0736b2a48853

Skrevet

For lite protein i kosten kan også være en faktor.

Skrevet

Ta deg en tur på helsekosten :Nikke:

Gjest Eithne
Skrevet

Søvn ja. Jeg sover som et murmeldyr så soving er det ikke noe problem med. Det er vel utfordringen at jeg føler jeg ikke kan få nok og jeg kan glatt sove 10-11 timer jeg natta gjennom.

Jeg får ta en tur på Helsekosten for det er noe herk! :)

Skrevet

10-11 timer søvn er så mye at det vil ha motsatt virkning - altså at du blir mindre opplagt.

• Liker 1
Skrevet

Har du fått sjekket stoffskiftet og B12-nivåene dine?

Jeg trenger en til to timer mindre søvn om natta etter at jeg ble medisinert for lavt stoffskifte og har fått påvist B12 mangel, som visstnok også gjør deg sliten og uopplagt.

Jeg har trent endel over flere år og ikke helt følt jeg har fått virkning (litt overskudd og godfølelse, men ikke mye utslag på vekt eller noe), før jeg har begynt på medisiner.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Tror legen er et bedre utgangspunkt enn helsekosten.

Helsekosten kommer garantert til å prøve å putte i deg chlorella, spirulina, hvetegress og annen supermat, og det er DYRT på helsekosten. Supermat kommer uansett ikke til å hjelpe om du har problemer med stoffskiftet eller slike ting.

• Liker 1
Skrevet

Søvn er viktig, men mer enn 8timer per natt gir ikke noe fordeler. Sm andre skriver over mer søvn kan gi motsatt effekt.

Jeg tror du spiser litt lite. Du spiser litt kjøtt og mye grønnsaker. Proteininntaket bør være på ca 1gram per kg kroppsvekt. Mer eller litt mindre er ikke noe problem, men jevnt over bør du holde deg rundt det.

Prøv å få i deg mer fett enn du gjør i dag. Fett har mye energi per vekt og et inntak vil ikke gi svingninger i blodsukkeret. Om du må ty til helsekost så ermet i såfall kokosolje du trenger.

Prøv å bevisst bruke mer olje (prioriter olivenolje, ikke solsikke, ikke mais,ikke soya, eller andre omega6 oljer!) på salat og grønnsaker. Hvis du kan spise klarnet smør er feet også bra å få i seg.

Ta omega3 tilskudd og dersom du ikke får mye sol på kroppen bør du ts vit D3 tilskudd. Tran inneholder ofte begge deler.

Spis avokado og oliven som snacks/mellommåltid og bruk gjerne fete kutt av kjøtt.

For lavt inntak av fett(energi) vil gjøre at kroppen vil spare på forbruket og det kan gjøre deg trøtt. Man kan argumentere for at du også kan øke inntaket av karbohydrater, og det er mulig du bør det også, men da kommer blodsukkersvingningene med på kjøpet. Etter trening kan det være fornuftig å inkludere gjerne potet/søtpotet eller tilsvarende. Men unngå godteri og veldige enkle karbohydrater som hvetemel og polert ris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...