Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

må man tilbringe mye tid i retten? Både under/etter studiet? Jeg tenker på dette da jeg ikke ønsker å arbeide med strafferett, og ikke ønsker å tilbringe mye tid i retten (spesifikke årsaker til dette). Om jeg studerer jus ønsker jeg å tilbringe tiden min i et kontor, med f.eks. rådgivning osv. Men jeg tenker selvfølgelig at jeg kanskje en gang må møte i retten med kunder jeg har hatt, eller lignende... Er det tilfellet? For ofte i så fall?

Anonym poster: e5083484b6a2c480c295ad91cbae19ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du må ikke tilbringe mye tid i retten. Det blir anbefalt å gå på et par rettssaker og se. Jus er et lesefag.

Anonym poster: 3a7a1847ca0dd9da0bce01737bbc0fd4

Skrevet

Nei, ikke mye. Selv ønsker jeg å delta i enkelte rettsaker da det jeg føler jeg får mye ut av det. Hva mener du med etter studiet? Det kommer jo helt an på hva du vil jobbe med.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke mye. Selv ønsker jeg å delta i enkelte rettsaker da det jeg føler jeg får mye ut av det. Hva mener du med etter studiet? Det kommer jo helt an på hva du vil jobbe med.

Som jeg skrev så ønsker jeg å jobbe med jus på et kontor eller i en bedrift. Kanskje rådgivning eller lignende. Ikke med strafferett, men f.eks. med kjøpsrett, markedsføringsrett, erstatningsrett eller lignende.

Skrevet

Hvis du velger å bli advokat må du tilbringe tid i retten, men hvis ikke, trenger du egentlig aldri å måtte sette din fot der!!

Når du er ferdig med 5 år rettsvitenskap er du jurist, og kan jobbe som det mange plasser. Får å bli advokat, må du først bli advokatfullmektig for deretter å gå opp til advokatprøve.

Det er mange jurister som sitter som saksbehandlere både i kommune, departement, NAV, fylkeskommune, i privat sektor osv osv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du velger å bli advokat må du tilbringe tid i retten, men hvis ikke, trenger du egentlig aldri å måtte sette din fot der!!

Når du er ferdig med 5 år rettsvitenskap er du jurist, og kan jobbe som det mange plasser. Får å bli advokat, må du først bli advokatfullmektig for deretter å gå opp til advokatprøve.

Det er mange jurister som sitter som saksbehandlere både i kommune, departement, NAV, fylkeskommune, i privat sektor osv osv...

Har du studert juss?

• Liker 1
Skrevet

Som jeg skrev så ønsker jeg å jobbe med jus på et kontor eller i en bedrift. Kanskje rådgivning eller lignende. Ikke med strafferett, men f.eks. med kjøpsrett, markedsføringsrett, erstatningsrett eller lignende.

Det er jo mye annet enn strafferett som skjer i en rettssal. Det er veldig mange sivile tvister som går.

Når det er sagt så trenger man ikke å sette sine ben i en rettssal for å bli jurist, men advokat er selvsagt en annen historie.

AnonymBruker
Skrevet

Si at jeg har fullført 5-årig masterprogram i rettsvitenskap og fått jobb i kommunen som saksbehandler/rådgiver innenfor et eller annet tema i jussen, og jeg har kunder som kommer til meg for å få rådgivning eller noe lignende... er det sannsynlig at jeg ved et eller annet tidspunkt må møte i retten med mine kunder som jeg har rådgivet??? eller andre grunner?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert juss.

Var aldri i rettsal.

Dette kan du jo enkelt finne ut av selv, ved å finne frem studieplanen på universitetenes sider.

Anonym poster: bfd6fd2a1b5f061e76168a73e3a2f2d6

Skrevet

Si at jeg har fullført 5-årig masterprogram i rettsvitenskap og fått jobb i kommunen som saksbehandler/rådgiver innenfor et eller annet tema i jussen, og jeg har kunder som kommer til meg for å få rådgivning eller noe lignende... er det sannsynlig at jeg ved et eller annet tidspunkt må møte i retten med mine kunder som jeg har rådgivet??? eller andre grunner?

Er du ikke advokat møter du heller ikke i retten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...