Strawberrygirl Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 ah, jeg har et spørsmål til dere som har greie på feriepenger osv. jeg har en 30%stilling ved siden av studiene mine, som tilsvarer arbeid hver andre helg. Begynte i den i november 2011. Med tillegg osv får jeg som regel utbetalt ca 8-9000kr i mnd. Nå derimot har jeg fått utbetalt kun 5000! Ser på lønnslippen at det står ordinær trekk ferie: -9200, og så står det litt lenger ned: Ferielønn: 3500, og enda lenger ned igjen står det ordinær trekk ferie: -1200, og enda en gang står det ordinær trekk ferie: -1400. Så står det en del timer hvor jeg får kveldstillegg, og da blir utbetalingen 5000. Hva i all verden? jeg har til og med sagt til sjefen min at jeg ikke ønsker ferie. Skal ha ferie i juli, men de arbeidshelgene har jeg allerede arbeidet inn, så regner med å få de betalt i juli som vanlig. Skjønner ingenting, og ble veldig skuffet når lønna ble så lav da jeg hadde regnet med mer.
Lillah Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 I følge reglene er det visst ikke lov å ikke ta seg ut ferie. Var for et par år siden at jeg og to til på jobb sa til sjefen at vi ikke ønsket ferie, da vi hadde små stillingsprosenter, og så mye fri lell, noe som var greit for henne. Men når lønnslippen kom, så ble vi trekt for ferien allikevel, og da hadde de på lønningskontoret i kommunen sagt at det ikke var lov å ikke ta seg ut ferie. Mulig det varierer fra plass til plass, men slik er det iallefall i kommunen hvor jeg bor.
LittleJ Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 Hvis man har vanlig timeslønn skal det jo uansett ikke trekkes på denne måten. Hvis man har fastlønn er det vanlig å bli trekt 5 uker av feriepengene og resten utbetalt + betalt ferie om du kan kalle det det. Jeg har en liten stillingsprosent og kan velge bort ferie... Men jobber du privat ell kommunalt? Mora mi jobber i kommunen, liten stilling, og ble først fortalt at hu måtte ha 5 uker ferie. Jeg sa til henne at det var feil og hu fikk de til å sjekke opp mer og slipper unna med 2. Så trur det er litt forskjell på hvor du jobber =)
Strawberrygirl Skrevet 15. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2012 Hvis man har vanlig timeslønn skal det jo uansett ikke trekkes på denne måten. Hvis man har fastlønn er det vanlig å bli trekt 5 uker av feriepengene og resten utbetalt + betalt ferie om du kan kalle det det. Jeg har en liten stillingsprosent og kan velge bort ferie... Men jobber du privat ell kommunalt? Mora mi jobber i kommunen, liten stilling, og ble først fortalt at hu måtte ha 5 uker ferie. Jeg sa til henne at det var feil og hu fikk de til å sjekke opp mer og slipper unna med 2. Så trur det er litt forskjell på hvor du jobber =) jeg jobber kommunalt. Men jeg har uansett ikke jobbet der lenge nok til å tjene full ferie! derfor rart at de trekker full ferielønn fra meg, pluss noe som ser ut til mere trekk! Har snakket med arbeidsgiver, og hun skjønte heller ikke hvorfor de trakk. Hun hadde gitt beskjed om at jeg ikke skulle ta noe ferie. Men hun sa at dersom man ikke tok ut ferie i løpet av sommeren, fikk man det utbetalt i august igjen. Så får bare håpe på det da. Virker veldig tungvindt!
Strawberrygirl Skrevet 15. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2012 jeg jobber kommunalt. Men jeg har uansett ikke jobbet der lenge nok til å tjene full ferie! derfor rart at de trekker full ferielønn fra meg, pluss noe som ser ut til mere trekk! Har snakket med arbeidsgiver, og hun skjønte heller ikke hvorfor de trakk. Hun hadde gitt beskjed om at jeg ikke skulle ta noe ferie. Men hun sa at dersom man ikke tok ut ferie i løpet av sommeren, fikk man det utbetalt i august igjen. Så får bare håpe på det da. Virker veldig tungvindt! Dessuten veldig krise økonomisk, da jeg hadde regnet med de pengene denne mnd her siden jeg ikke får utbetalt penger fra lånekassa i juni og juli!! (bare for å klage litt ekstra!!)
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #6 Skrevet 15. juni 2012 Kan jeg bare spørre hvilken jobb du har som gir deg utbetalt 8-9000 i mnd når du bare jobber annenhver helg? Denne jobben vil jeg og ha! Anonym poster: 53ac07fcedf6778aed23b0fd12b82348
Strawberrygirl Skrevet 15. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2012 Kan jeg bare spørre hvilken jobb du har som gir deg utbetalt 8-9000 i mnd når du bare jobber annenhver helg? Denne jobben vil jeg og ha! Anonym poster: 53ac07fcedf6778aed23b0fd12b82348 jeg jobber i helsevesenet, med 3 årige høgskoleutdanning. Når jeg jobber annenhver helg jobber jeg fredag kveld fra 15-22.30, lørdag fra 8-15, søndag fra 15-22.30. Så blir en del kveldstillegg og tillegg for ubekvem arbeidstid..
Karmosin Skrevet 15. juni 2012 #8 Skrevet 15. juni 2012 Det er en utbredt misforståelse at man tjener seg opp rett til å ta ferie. Det gjør man ikke. Alle arbeidstagere har rett til 4 uker + 1 dag ferie (5 uker for de som har en tariffavtale som omfatter det), og den ferien har man også plikt til å ta ut. Man har bare mulighet til å få redusert ferien hvis man ikke opptjente nok feriepenger forrige år til å dekke trekket i lønna. Det betyr også at hvis man har opptjent nok feriepenger i fjor til å dekke for eksempel 3 ukers ferie, får man ikke redusert ferien sin mer enn det. I den beregningen inngår også feriepenger fra andre arbeidsgivere enn den man har når man skal avvikle ferien. Andre ordninger enn dette er brudd på ferieloven, enten man har en liten stillingsprosent eller ei. Det er en toskete ordning å utbetale kompensasjon for redusert ferie i en annen måned enn juni, da. Ikke er det logisk å utbetale det i august heller, siden man ikke vet før i desember om arbeidstakeren får avviklet all ferien sin. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå