Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har erfaring med høgskoleutdanningen gjennom gateway i utlandet?=)

Anonym poster: 7b4a3223dcaabebc60247bd9f8981a8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok ett semester på Bali :) Anbefales!!

Anonym poster: 6c6834bf4b5977bea92f085be44e7e47

Gjest finurlig
Skrevet

Tulleskole. Lite verd å ha på CV-en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok fransk i Paris, lærte en hel haug med fransk. Det gjorde dog ikke alle andre, jeg hadde en god innstilling.

Anonym poster: d96f66bfe93de57bea1c3066b3c21b3d

AnonymBruker
Skrevet

Tulleskole. Lite verd å ha på CV-en.

Har vurdert denne skolen selv. Utdyp gjerne hvorfor du mener at dette er en tulleskole.

Anonym poster: 590664227e32e977ffe28d46714b9a5e

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg tror det rette uttrykket her er "å kaste penger i dass".. :sjenert:

Nå var ikke spørsmålet rettet til meg, men allikevel. Gateway og andre aktører tjener fett på unge som er ferdige med vgs, men som har lyst på et friår, samtidig som de føler at de må "gjøre noe", for at det skal bli mer akseptert. I stedet for å f.eks. jobbe et halvt år, for så å reise, som jo er en mye bedre løsning, (i stedet for å sette seg i gjeld for å dra til Bali/Australia o.l.) velger mange denne varianten, og da særlig av typen "ta exphil og exfac på Bali - koster bare x antall tusen!!". Dette er fag du kan ta GRATIS på UNIVERSITETET. Du er ikke garantert å få fagene godkjent i Norge engang. Dessuten er dette kun 20 stp, så du får ingen stipendandel av Lånekassen, kun LÅN.

Dette er ikke ordentlige skoler, det er ikke som å gå på f.eks. HiOA, det blir mer som å gå på "EF Academy" og lignende, som er aktørenes egne skoler, hvor "undervisningen" består i pensum som er tilnærmet likt det de krever i Norge (igjen, du er ikke garantert å få fagene dine godkjent).

Dessuten har man kun mulighet til å få støtte av Lånekassen i max 8 år, i tillegg til at dersom man går over normert tid (3 år på bachelor + 2 på master) blir alt lån, og ingenting stipend. Det vil si at dersom man bruker 1 år i utlandet, så må man ta resten av bacheloren her hjemme i løpet av to år for å unngå 100% gjeld. Det er det mange som ikke tenker på før de reiser ut. Disse "utdanningene" er også preget av masse festing og veldig lite fag, som jo gjør det fristende for de som ikke ble lei etter russetida, men bortsett fra at det blir som å bo i syden, så ser jeg ikke helt grunnen til at folk gidder dette her.

Anonym poster: 9501edcaa58747c7cdcf02e2403b0993

• Liker 5
Skrevet

Dessuten har man kun mulighet til å få støtte av Lånekassen i max 8 år, i tillegg til at dersom man går over normert tid (3 år på bachelor + 2 på master) blir alt lån, og ingenting stipend. Det vil si at dersom man bruker 1 år i utlandet, så må man ta resten av bacheloren her hjemme i løpet av to år for å unngå 100% gjeld. Det er det mange som ikke tenker på før de reiser ut. Disse "utdanningene" er også preg]et av masse festing og veldig lite fag, som jo gjør det fristende for de som ikke ble lei etter russetida, men bortsett fra at det blir som å bo i syden, så ser jeg ikke helt grunnen til at folk gidder dette her.

?? Dette tror jeg du finner på. Så lenge du produserer like mange studiepoeng i semesteret som det du søker lån om så bryr lånekassen seg lite.

• Liker 1
Gjest finurlig
Skrevet

Har vurdert denne skolen selv. Utdyp gjerne hvorfor du mener at dette er en tulleskole.

Anonym poster: 590664227e32e977ffe28d46714b9a5e

Det er en skole med liten faglig tyngde, og de fleste arbeidsgivere vet dette svært godt.

Du kan også se svaret til AB under meg, det var veldig treffende.

AnonymBruker
Skrevet

Tok ex.phil, ex.fac og indonesisk på Bali for noen år siden. Vil virkelig anbefale det! Kanskje ville jeg tatt noen andre fag enn de fagene jeg tok, siden ex.phil og ex.fac ofte er innbakt i graden, hvis man skal fortsette i Norge. Hadde ingen problemer med å få godkjent ex.phil på universitetet mitt i Norge (ex.fac trengte jeg ikke).

Litt feil svart av de andre. For det første så tar du eksamen gjennom en høyskole i Norge, i mitt tilfelle var det Høyskolen i Ålesund. Du får dermed en karakterutskrift derfra. For det andre så får du stipend på like linje som at du har studert i Norge, dvs 40 prosent stipend etter godkjent eksamner. Og for det tredje, så er det ikke et krav fra Lånekassen at du må bli ferdig med bachelor på 3 år og master på 2 år. Det er mange som bruker flere år enn det. Du får stipend/lån i 8 år, så lenge du tar studiepoeng (og maks er 1 år forsinket i utdanningen).

Å ta et semester i utlandet er virkelig noe jeg vil anbefale. Selvfølgelig så er det dyrt for noe du kunne studert gratis i Norge. Men opplevelsen og minnene veier opp for det :jepp:

Anonym poster: 733d8091a734aa7364e094d7ef7f1569

AnonymBruker
Skrevet

?? Dette tror jeg du finner på. Så lenge du produserer like mange studiepoeng i semesteret som det du søker lån om så bryr lånekassen seg lite.

Nei, dette vet jeg veldig godt, da flere jeg kjenner har surret utrolig mye med Lånekassen angående dette. Ja, du får LÅN, men du får ikke STIPEND.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Antall-ar-med-stotte/

Som eksempelet på Lånekassen sine sider så kan man begynne på flere utdanninger, uten at du mister stipend og lån. Stipend får du ALLE 8 årene, så lenge du består. Du får kun lån i de tilfellene du stryker på alle eksamene det året, og dermed ikke får omgjort lånet til stipend.

Anonym poster: 733d8091a734aa7364e094d7ef7f1569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...