Zoë Castillo Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 Mormor har nettopp kjøpt ny telefon, en Nokia 300. Den har ikke tilkoblingsmuligheter til trådløst nettverk, kun 3G. Problemet er at 3G-tegnet vises konstant i displayet. Vi har vært inne på internett litt, men husker ikke om tegnet stod der før vi var på nett. Jeg finner ikke noen måte å få skrudd av 3G på. Løper kronene bare når mormor går inn på internett/markedet, eller konstant mens 3G-tegnet lyser?
Gjest meh Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 Mormor har nettopp kjøpt ny telefon, en Nokia 300. Den har ikke tilkoblingsmuligheter til trådløst nettverk, kun 3G. Problemet er at 3G-tegnet vises konstant i displayet. Vi har vært inne på internett litt, men husker ikke om tegnet stod der før vi var på nett. Jeg finner ikke noen måte å få skrudd av 3G på. Løper kronene bare når mormor går inn på internett/markedet, eller konstant mens 3G-tegnet lyser? Bare når mobilen mottar eller sender data, på generelt grunnlag så vil det derfor ikke koste noe bare hvis 3G tegnet lyser, det indikerer bare at 3G er slått på. Men vær obs på at bakgrunnsprogrammer kan sende og motta data og derfor koste penger, uten at eieren er klar over det - derfor burde du få slått av 3G. Muligheten til å slå av 3G vil normalt ligge noenlunde slik på mobilen: Instillinger - Nettverksinstillinger/trådløse kontroller - Mobilnettverk - fjern haken ved "Data aktivert" og "Data roaming."
Kamikatze Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 3G står for tredje generasjon, og betegner bare hvilket frekvensbånd mobiltelefonen bruker til å koble seg til basestasjonene. 3G koster hverken mer eller mindre enn gammeldags GSM. At 3G lyser betyr bare at hun er i et område hvor der er god dekning for 3G. 3G bruker høyere frekvenser enn gammel GSM, men radiostrålene har ikke samme utbredelse. Hvis hun ikke vil at kronene skal tikke ut, bør hun slå av bruk av data. Det beste er å beholde dataprofilen, og heller være nøye med å stenge applikasjoner som bruker data. Hun kan for eksempel la telefonen hente e-post to ganger daglig, istedenfor push. Hun kan la vær å ta i bruk apps som krever nettilkobling. Og hun bør slå av data over GSM (hvis denne muligheten i det hele tatt finnes i dag), slik at alle data går via GPRS eller 3G. Da betaler hun kun for dataene hun laster ned/opp, og ikke for tiden det tar. Har hun ingen aktive programmer som sender og mottar data, behøver hun ikke engste seg for 3G.
Zoë Castillo Skrevet 15. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2012 Takk for svar. På denne telefonen finner jeg bare innstillinger som handler om tema/lyd/profiler, og ingen mer tekniske innstillinger. Ikke vet jeg om internett faktisk er avsluttet i det jeg trykker på tilbake-knappen heller. I instruksjonsboka står det ingen ting om dette.
Kamikatze Skrevet 15. juni 2012 #5 Skrevet 15. juni 2012 Det skal normalt komme et eget symbol når telefonen er koblet aktiv på nett. En globus eller firkant med tekst eller noe. Det skal stå i brukermanualen. Ikke bare bla deg opp og ned i instillingsmenyen, bla sideveis også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå