Gå til innhold

Har jeg rett på feriepenger?


Sitronmelis

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet hos Kiwi i fjor, frem til 14.Juli, og tjente 50 250 kr på det "året". Jeg har vel rett til feriepenger da? :klo: Jeg har ikke fått dem enda, og jeg mener vi pleide å få lønn rundt 10.

Har de glemt meg eller hva skjer? Skulle virkelig hatt de pengene NÅ :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤ Pikekyss ¤

Du har rett på feriepenger ja. Ville tatt en telefon og forhørt meg. Du har uansett krav på å få de utbetalt når du vil siden du ikke jobber der lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke ha blitt utbetalt i fjor når du fikk siste lønn da?

Anonym poster: b9aa3e849c1d1b924e1c0420b1a278d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤ Pikekyss ¤

Det høres veldig rart ut at arbeidsgiver utbetalte feriepengene ifjor uten samtykke da TS da måtte ha skattet for dem. Som sagt. Ta en telefon så får du det oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror ikke jeg fikk dem på siste lønninga. Vanskelig å si siden det er så lenge siden :P Får ta en telefon i morgen da tenker jeg..Herregud, tenk om jeg fikk de i fjor!!! :tristbla::tristbla:

Fikk dem ikke i januar ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres veldig rart ut at arbeidsgiver utbetalte feriepengene ifjor uten samtykke da TS da måtte ha skattet for dem. Som sagt. Ta en telefon så får du det oppklart.

Ja, arbeidsgiver burde vel sakt det til meg hvis jeg fikk dem på siste lønninga? Merkelig hvis ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttoppgjør er vanlig praksis i dagligvarebutikker. Da får du altså feriepengene sammen med den aller siste lønna du får utbetalt fra det stedet du har jobbet.

Noen få dagligvarebutikker bruker ikke sluttoppgjør, men utbetaler feriepengene fra foregående år på vanlig måte i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤ Pikekyss ¤

Ja, arbeidsgiver burde vel sakt det til meg hvis jeg fikk dem på siste lønninga? Merkelig hvis ikke..

Ja det å få feriepengene utbetalt når du sluttet er et krav du har og ikke noe som blir gjort automatisk. Ifjor ville du ha skattet for dem, i år har du hatt krav på dem siden januar skattefritt. Og det er vanlig å betale dem ut normal lønningsdag i juni eller like før første fellesferie. Kanskje er det en ren forglemmelse. Det skal vertfall ikke være noe problematisk rundt det når du ringer og etterlyser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med de, da, vel. For du har rett på feriepenger. Sikker på at de ikke ble utbetalt med sluttvederlaget?

Anonym poster: c033c864e62cc37d65a4ab49891bae2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut at arbeidsgiver utbetalte feriepengene ifjor uten samtykke da TS da måtte ha skattet for dem. Som sagt. Ta en telefon så får du det oppklart.

Trenger ikke samtykke fra den ansatte, da arbeidsgiver i utganspunktet er pliktig til å utbetale sluttoppgjøret på den siste lønninga. Om arbeidsgiver ikke utbetaler før året etterpå så er det mest fordi han er grei overfor den ansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut at arbeidsgiver utbetalte feriepengene ifjor uten samtykke da TS da måtte ha skattet for dem. Som sagt. Ta en telefon så får du det oppklart.

Ikke egentlig.

Dersom man slutter i opptjeningsåret, så skal feriepenger utbetales på siste lønnsutbetaling (som i TS sitt tilfelle ville vært i fjor).

Fra ferieloven §11:

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Loven kan etter §3 fravikes ved avtale. Det betyr at dersom feriepengene ikke skulle blitt utbetalt ved siste lønnsutbetaling når hun sluttet, så måtte hun selv ha avtalt dette med arbeidsgiver.

TS: Gå å se om du finner den siste lønnslippen din. Der ser du om du fikk utbetalt feriepengene dine i fjor. Finner du den ikke, så ringer du dem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det å få feriepengene utbetalt når du sluttet er et krav du har og ikke noe som blir gjort automatisk. Ifjor ville du ha skattet for dem, i år har du hatt krav på dem siden januar skattefritt. Og det er vanlig å betale dem ut normal lønningsdag i juni eller like før første fellesferie. Kanskje er det en ren forglemmelse. Det skal vertfall ikke være noe problematisk rundt det når du ringer og etterlyser. :)

Nei. Det er vanlig at det skjer automatisk, noe som er gjemlet i ferieloven.

Anonym poster: c033c864e62cc37d65a4ab49891bae2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤ Pikekyss ¤

Ja jeg skal ikke drive med vranglære. Er bare det som har vært vanlig praksis i de jobbene både jeg og min samboer har hatt. Men ingen av oss har jobbet i butikk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet hos Kiwi i fjor, frem til 14.Juli, og tjente 50 250 kr på det "året". Jeg har vel rett til feriepenger da? :klo: Jeg har ikke fått dem enda, og jeg mener vi pleide å få lønn rundt 10.

Har de glemt meg eller hva skjer? Skulle virkelig hatt de pengene NÅ :sukk:

Ja du har krav på feriepenger, summen varierer i forhold til om arbeidsgiver praktiserer fire uker og en dag ferie, eller fem uker ferie. Enten ble de utbetalt ved slutt-lønnen, eller du har krav på å få dem utbetalt nå.

Det høres veldig rart ut at arbeidsgiver utbetalte feriepengene ifjor uten samtykke da TS da måtte ha skattet for dem. Som sagt. Ta en telefon så får du det oppklart.

Dette er en utbredt feiloppfatning, feriepenger er ikke skattefrie. De er unntatt for forskuddstrekk, men vi trekkes litt ekstra i skatt de resterende ti månedene i året (slik blir også skattetrekket på november/desember lønn halvert). All lønnsinntekt er skattbar :)

--

MVH.

tillitsvalgt

Anonym poster: 5ea9e4d57204ccee4604ccf2b09ecc6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ¤ Pikekyss ¤

Men hva er det jeg egentlig har blitt fortalt når jeg har sluttet i tidligere jobber da?

Når jeg har spurd ift utbetaling av feriepenger samme år har jeg fått beskjed om at det kan jeg få men da må jeg betale ekstra skatt og at det da er bedre for meg å vente til etter nyttår.

Ikke for å kuppe tråden, men liker å forstå når det tydeligvis er noe jeg ikke forstår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det jeg egentlig har blitt fortalt når jeg har sluttet i tidligere jobber da?

Når jeg har spurd ift utbetaling av feriepenger samme år har jeg fått beskjed om at det kan jeg få men da må jeg betale ekstra skatt og at det da er bedre for meg å vente til etter nyttår.

Ikke for å kuppe tråden, men liker å forstå når det tydeligvis er noe jeg ikke forstår. :)

Du betaler ikke skatt av feriepengene direkte. Altså: Når du finner ut hvor mye penger du skal få i feriepenger, så skatter du ikke av denne summen.

Istedet så skatter du litt for mye av alt annet du tjener gjennom året, slik at du i 2011 skattet av feriepengene du får utbetalt i 2012.

Dersom du hadde sluttet i jobben i august, så skulle som utgangspunkt feriepengene som du skulle fått i juni 2012 blitt betalt ut ved siste lønnsutbetaling. Siden 2011 ikke var ferdig, så måte du ha skattet av disse pengene siden de pengene da ville ha vært en del av inntekten din for 2011.

Når du skal beregne hva du skal skatte (som står på skattekortet ditt) så skriver du jo inn brutto vanlig lønn + feriepenger.

edit: skrivefeil

Endret av Solbærsaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte henne en melding og spurte.. Og jeg fikk dem visst på siste lønninga mi ja.. Flott å ikke si fra om det.. Nå sitter jeg her blakk som ei kirkerotte :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte henne en melding og spurte.. Og jeg fikk dem visst på siste lønninga mi ja.. Flott å ikke si fra om det.. Nå sitter jeg her blakk som ei kirkerotte :snurt:

Arbeidsgiver har jo sagt fra... du fikk vel en lønnsslipp. Det er jo ikke arbeidsgivers feil at du ikke sjekker lønnsslippen din.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...