Gå til innhold

Cystoskopi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt cystokopi? Isåfall hva var årsaken til det, fant de noe, og hvordan opplevde du inngrepet underveis og etterpå? Brukte du narkose?

Har fått beskjed om at jeg skal ha et slikt inngrep og lurer på andres erfaringer og årsaker rundt det :)

Anonym poster: c67edc0aaabb593e29fce2f373ed19a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld, men er det sånn man muligvis kan sjekke om man har kreft?

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, men er det sånn man muligvis kan sjekke om man har kreft?

Cystoskopi er en mer grundig måte å sjekke urinveier/urinblære for bl.a kreft ja, men også blødninger og andre unormaliteter o.l.

Vil gjerne høre fra noen som har hatt et slikt inngrep.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det for et par mnd siden. Fikk ikke noe mulighet for narkose, men fikk litt bedøvelseskrem/gel før de gikk inn med instrumentene (og det får alle som skal gjennom denne typen undersøkelse).

Det er en undersøkelse som går veldig fort (typ 5 min eller lignende), og ja den er smertefull. Så fort instrumentet var ute av urinrøret og undersøkelsen ferdig så var smerten borte. det eneste er at de første 24 timene etter undersøkelsen svir det ganske så mye når man tisser, men ellers kjenner man ikke til noe smerte.Det er viktig å drikke endel i etterkant slik at man får skylt igjennom systemet i tilfellet man har fått noen rifter i urinrøret som blør litt.

Jeg fikk den undersøkelsen gjort da jeg er til utredning for hyppigvannlating osv. De fant dessverre ingenting hos meg, men det er en god måte å få undersøkt blæren så det er absolutt vært den korte smerten hvis man finner ut av problemene :) Lykke til!

Anonym poster: 03ce291f73aa635882d64db3750f1fb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det for et par mnd siden. Fikk ikke noe mulighet for narkose, men fikk litt bedøvelseskrem/gel før de gikk inn med instrumentene (og det får alle som skal gjennom denne typen undersøkelse).

Det er en undersøkelse som går veldig fort (typ 5 min eller lignende), og ja den er smertefull. Så fort instrumentet var ute av urinrøret og undersøkelsen ferdig så var smerten borte. det eneste er at de første 24 timene etter undersøkelsen svir det ganske så mye når man tisser, men ellers kjenner man ikke til noe smerte.Det er viktig å drikke endel i etterkant slik at man får skylt igjennom systemet i tilfellet man har fått noen rifter i urinrøret som blør litt.

Jeg fikk den undersøkelsen gjort da jeg er til utredning for hyppigvannlating osv. De fant dessverre ingenting hos meg, men det er en god måte å få undersøkt blæren så det er absolutt vært den korte smerten hvis man finner ut av problemene :) Lykke til!

Takk for svar! Pga traumer må jeg ha narkose for dette, jeg vil ikke være i stand til å slappe av nok. Ser det er flere som gjør det, så det er ikke så uvanlig. Jeg utredes også for hyppig vannlatning, vi snakker gjerne 40 ganger daglig - minst. Natten er et mareritt, sikkert på do opptil 20 ganger fra jeg legger meg til jeg står opp. Noen ganger kommer det rikelige doser, andre ganger må jeg presse ut et par dråper. Alle andre undersøkelser så langt er normale, har skjønt at dette er det siste som gjenstår.

Jeg har egentlig tenkt å prøve noe alternativt istedet, for jeg tror mest det er stressrelatert. Har du kommet noe videre i utredningen?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Pga traumer må jeg ha narkose for dette, jeg vil ikke være i stand til å slappe av nok. Ser det er flere som gjør det, så det er ikke så uvanlig. Jeg utredes også for hyppig vannlatning, vi snakker gjerne 40 ganger daglig - minst. Natten er et mareritt, sikkert på do opptil 20 ganger fra jeg legger meg til jeg står opp. Noen ganger kommer det rikelige doser, andre ganger må jeg presse ut et par dråper. Alle andre undersøkelser så langt er normale, har skjønt at dette er det siste som gjenstår.

Jeg har egentlig tenkt å prøve noe alternativt istedet, for jeg tror mest det er stressrelatert. Har du kommet noe videre i utredningen?

Så bra du får dette gjort i narkose! Det var dessverre ikke et tilbud på sykehuset her :( Det er vanskelig å slappe av når man gruer seg osv. Jeg var kjempe stresset og skalv som bare det! Har nesten litt blackout og husker ikke så voldsomt mye fra de minuttene og det er kanskje like greit :P

Jeg har det på samme måten som deg (kanskje ikke fult så mange ganger daglig, men virkelig ikke langt unna) og hos meg kommer det en bra mengde hver eneste gang. Jeg fikk bare beskjed om at jeg hadde hyperaktiv blære og måtte trene opp blæren til å holde lenger på vannet. Noe som er lettere sagt enn gjort. Fikk beskjed om å sette opp faste do-tider og får ikke "lov" å gå på toalettet utenom disse tidene. Noen dager går det greit, andre dager absolutt ikke :P

Jeg har nå begynt hos akupunktur og håper dette skal hjelpe meg litt hvertfall :)

Lykke til videre i utredningen din! Håper de finner ut av hva det er så du slipper å ha det sånn, for det er alt annet enn gøy!

AnonymBruker
Skrevet

Så bra du får dette gjort i narkose! Det var dessverre ikke et tilbud på sykehuset her :( Det er vanskelig å slappe av når man gruer seg osv. Jeg var kjempe stresset og skalv som bare det! Har nesten litt blackout og husker ikke så voldsomt mye fra de minuttene og det er kanskje like greit :P

Jeg har det på samme måten som deg (kanskje ikke fult så mange ganger daglig, men virkelig ikke langt unna) og hos meg kommer det en bra mengde hver eneste gang. Jeg fikk bare beskjed om at jeg hadde hyperaktiv blære og måtte trene opp blæren til å holde lenger på vannet. Noe som er lettere sagt enn gjort. Fikk beskjed om å sette opp faste do-tider og får ikke "lov" å gå på toalettet utenom disse tidene. Noen dager går det greit, andre dager absolutt ikke :P

Jeg har nå begynt hos akupunktur og håper dette skal hjelpe meg litt hvertfall :)

Lykke til videre i utredningen din! Håper de finner ut av hva det er så du slipper å ha det sånn, for det er alt annet enn gøy!

Jeg har ikke sjekket om dette sykehuset tilbyr narkose, gjør de ikke det går jeg til et annet sykehus. Jeg syns egentlig natten er verst, det skaper enormt mye stress fordi jeg ikke får noe søvn.

Dette er såvidt jeg vet siste ledd i utredningen min, og jeg har egentlig tenkt å vente med den så lenge som mulig, helst droppe det. Jeg skal gjøre en sammensetning av ting nå, med hovedsak på intensive lymfebehandlinger. Når jeg er ferdig med det, så skal jeg ha noen runder med akupunktur/soneterapi. Er det ikke bedring over sommeren, så får jeg vel bite i det sure cystoskopi-eplet :)

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 940d5...578

• 6 måneder senere...
Skrevet

Har tatt 2 slike undersøkelser og begge gangene får man lokalbedøvelse i form av gel. Selve undersøkelsen er ubehagelig og jeg kjente litt til stikkinger og at det var vondt begge gangene. Jeg spurte den andre gangen om mer gel og bedøvelse fordi jeg sist gang fikk så vondt i etterkant av undersøkelsen. Dette tok de hensyn til og ga meg mer bedøvelse. Det er noe bedre denne gangen enn sist, men er fortsatt ekstremt vondt å tisse. De sier at man skal drikke mye i ettertid for å skylle vekk eventuelle bakterier. Dette klarer jeg ikke for jeg gruer meg hver gang til å tisse. Det er helt grusomt og jeg må holde igjen strålen. Jeg har hatt mange urinveisinfeksjoner så denne smerten kan beskrives som å gange infeksjonene med 10 i smerte. Dette gikk over etter et par dager sist, så håper på det samme nå. 

Anonymkode: 47168...309

Skrevet

Jeg har gjort det mange ganger, fikk ingen bedøvelse det gav de heller ikke min datter når hun tok det (var 18 mnd da). Det er ubehagelig men ikke vondt. For meg var det skremmende men jeg var ett barn dengang. Hos meg fant de feil på klaffene som stenger så urinen ikke går tilbake til nyrene.

Anonymkode: a6fe5...bf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...