Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vet ikke om jeg kan kalle meg ufrivillig barneløse enda, men føler det slik ak nå, da vi har prøvd over et år med ingen resultater. Har blitt henvist til GU og skal dit om noen uker.

Gruer meg litt til dette, da jeg ikke vet helt hva jeg kommer til og er redd for å få en GU lege som ikke er så flink på dette området.

Er det noe forberedelser jeg burde gjøre før jeg kommer til GU?

Hva burde jeg forvente av legen?

Tips som kan si om legen er helt på bærtur. Tror jeg ikke orker å gå igjennom masse unødvendig, pga legen er uvitende eller ikke er helt sikker på hva hun gjør.

Burde samboer være med, eller det ikke behov for det?

Burde jeg velge å gå til en privat klinikk i stede?

Hvor trist har man lov til å være? Jeg må si at jeg synes det er litt vondt når andre rundt meg er gravide som både sluttet med prevensjon både samtlige og etter meg. Da en ung kollega av meg fortalte at hun hadde blitt gravid på p pilla, fikk jeg hvertfall lyst til å slå hode i veggen å gå hjem å legge meg og ikke stå opp på en stund. Noen andre som føler det slik ,som er i samme sitvasjon eller har vært? Eller er det bare meg som er fjåsete?

Skrevet

Første GU time er ganske uskyldig. Det tas innvendig ultralyd, og man ser på livmor og eggstokker. Gyn. kjenner litt på deg, og dere snakker om syklusene dine og din prøverhistorie så langt. Det henvises til blodprøver, som senere tolkes. Hva som skjer videre avhenger veldig av hva man finner.

Av forberedelser hadde jeg i alle fall fått mannen avgårde til sædprøve, dette er det hans fastlege som henviser til. Så hadde jeg tatt med resultatene til gynekologen for tolkning. Mange glemmer mannen oppe i dette, men har kvinnen regelmessige sykluser er det som regel hos mannen man finner årsaken til at man sliter. Ellers er det ikke så mye å forberede. Ha en oversikt over syklusene dine, ha en formening om hvorvidt du har eggløsning (symtpomer/testing/temping), og hvor lang lutefase du har. Om du spotter før mens, og annen informasjon som kan si noe om hvor problemet kan være.

Det å ha med mannen til gyn er vel ikke så vanlig eller nødvendig. Men min mann er alltid med, etter eget ønske. Han er opptatt av at vi er to som sliter med dette, og at begge alltid skal være med for å støtte hverandre og for å få all informasjon.

Jeg har hatt det fint i det offentlige, men det er fordi jeg kan en del selv. Les deg opp litt, forbered deg litt på hva problemet kan være. Ikke godta hva som helst. For eksempel mener jeg at mannen alltid skal sjekkes ut først, og at man aldri skal begynne på hormonstimulering før det er påvist en ubalanse. Enkelte gyn kjører bare på med behandling for å prøve ut diverse..

De følelsene du har er normale. Men du må gjøre ditt beste for å ikke la de overta. Det er snart tre år siden jeg var der du er nå. Hadde gått rundt og tenkt slike tanker i fire år nå, hadde jeg vært alvorlig deprimert. Enkelte sliter med å bli gravid, det er urettferdig, men det er mye annet i livet som også er urettferdig. Det er viktig å huske på hvor heldig man likevel er, som er i et godt parforhold, som lever i Norge, og så videre.

• Liker 1
Skrevet

En gynekolog vet hva han driver med det skal du ikke være redd for :)

Du trenger ikke forberede deg på noen måte men det er lurt å ha med mannen om du er nervøs.

Jeg har kun vært i det offentlige enda og jeg synes det fungerer bra. Anbefaler å starte der og heller bruke penger i det private om du ønsker det senere.

Vi har forsøkt å få barn i 7 år uten å lykkes. Det er klart det er tøft men etterhvert så finner man jo ut hva som fungerer for seg selv. Jeg kan ikke sitte på nettet og grave med ned i emner som omhandler behandling av barnløshet. Da ville jeg gått rett i kjelleren med en gang. For andre kan det være det som holder en oppe. Det som fungerer for min del er å være bevisst det å leve livet mitt som det er nå og ikke slik det blir når vi får baby. Koser meg veldig på den måten.

Det vil vel alltid stikke litt i hjertet når man ser struttende gravidmager og man vil kanskje alltid følge litt med på tilbud som kommer på barneutstyr. Sånn er det jo, det går ikke an å glemme at man ønsker seg et barn mer enn noe annet.

Håper at veien din ikke blir like lang som min. Lykke til :)

Gjest Marmot
Skrevet

Min (eks)mann fikk levere sædprøven sin til gynekologen jeg ble utredet hos. Han tok en kjapp titt på den bare for å anså antallet og levedyktighet. Spør gynekologen din om det er mulig for dere også, så sparer dere en del tid.

Skrevet

Min (eks)mann fikk levere sædprøven sin til gynekologen jeg ble utredet hos. Han tok en kjapp titt på den bare for å anså antallet og levedyktighet. Spør gynekologen din om det er mulig for dere også, så sparer dere en del tid.

Spermprøve må sendes til labratorie for kontroll, da det må måles på 10-15 parametre for å konkludere på at kvaliteten er slik at han kan befrukte kvinnen. Det man kan se gjennom et mikroskop er helt marginalt. Så i mine øyne høres dette veldig tvilsomt ut.

Gjest Marmot
Skrevet

Man ser om det er noe der, og om det som er der er levende. Det er egentlig det viktigste å få greie på før man behandler kvinnen med hormoner.

• Liker 1
Skrevet

Man ser om det er noe der, og om det som er der er levende. Det er egentlig det viktigste å få greie på før man behandler kvinnen med hormoner.

Nei, det er ikke nok. Når man så på mannens prøve med mikroskop så man at det var noe der og at det var levende. Når man undersøkte videre oppdaget man at det som var der hadde hodefeil, og ikke svømte fort nok. Han kunne ikke gjøre meg gravid.

Hadde dette blitt oppdaget i utgangspunktet hadde jeg vært spart for syv hormonkurer over ett år.

Gjest Marmot
Skrevet

Du burde jo virkelig ikke tatt 7 hormonkurer uten at mannen ble grundig undersøkt i utgangspunktet.

• Liker 2
Skrevet

Du burde jo virkelig ikke tatt 7 hormonkurer uten at mannen ble grundig undersøkt i utgangspunktet.

Jeg vet det nå. Jeg visste det ikke da jeg var en fersk "ufrivillig barnløs". Derfor jeg alltid påpeker dette i slike tråder, i og med at det er mange elendige gynekologer der ute.

Dessuten er uttalelsen din helt feil. Det er ikke slik at jeg ikke burde tatt syv hormonkurer før mannen var undersøkt. Det er slik at gynekologen aldri skulle latt dette skje. Jeg har anmeldt i ettertid.

Når du selv argumenterer for at "det bare er å ta med sædprøve til gynekolog..... fordi det viktigste er å se at det er noe levende der" blir dette fryktelig dobbeltmoralsk, og kan føre til at andre jenter trur at dette er helt grei behandling fra legens side.

• Liker 4
Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Dessuten er uttalelsen din helt feil. Det er ikke slik at jeg ikke burde tatt syv hormonkurer før mannen var undersøkt. Det er slik at gynekologen aldri skulle latt dette skje. Jeg har anmeldt i ettertid.

Ja, jeg vet det, derfor skrev jeg slik jeg gjorde i innlegget rett etter. Det er en "latmannsmåte" å skrive at jeg mente noe annet enn det jeg egentlig skrev. Veldig fint at du har anmeldt, ble det noe av den? Jeg synes det er helt hårreisende hvor slepphendte gynekologer er på det der.

Dette med hormonkurer til kvinner der mannen ikke er blitt undersøkt, er en av mine store kjepphester. Men dessverre er det nå engang sånn at mange menn er idioter, kvinner er ettergivende og gynekologer er slepphendte, og derfor mener jeg det er bedre med den første innledende undersøkelsen enn ingenting. I en ideell verden hadde alle menn blitt undersøkt før kvinnene, fordi det er så veldig mye enklere å undersøke mennene. Verden er dessverre ikke ideell.

Endret av Marmot
Skrevet

Dette med hormonkurer til kvinner der mannen ikke er blitt undersøkt, er en av mine store kjepphester. Men dessverre er det nå engang sånn at mange menn er idioter, kvinner er ettergivende og gynekologer er slepphendte, og derfor mener jeg det er bedre med den første innledende undersøkelsen enn ingenting. I en ideell verden hadde alle menn blitt undersøkt før kvinnene, fordi det er så veldig mye enklere å undersøke mennene. Verden er dessverre ikke ideell.

Dessverre er en slik undersøkelse omtrent like godt som å ikke gjøre noe, det kan gi en falsk trygghet for de som ikke vet bedre, og gjøre at det tar enda lengre tid før mannen tar en skikkelig sædprøve. Det sier egentlig ingenting, annet enn at det er noen levedyktige svømmere der. Det kan være hodefeil, halefeil, DNA avvik, PH avvik, for seig/tynn sædvæske, og en rekke andre avvik som gjør at mannen ikke kan befrukte kvinnen.

Ser ut til at vi har samme kjepphest når det gjelder innledende undersøkelser. Heldigvis er de fleste gynekologer flinke, men jeg blir stadig sjokkert av hvor mange som bare setter i gang med behandling av mannen før kvinnen er sjekket ut av saken.

Skrevet

Første GU time er ganske uskyldig. Det tas innvendig ultralyd, og man ser på livmor og eggstokker. Gyn. kjenner litt på deg, og dere snakker om syklusene dine og din prøverhistorie så langt. Det henvises til blodprøver, som senere tolkes. Hva som skjer videre avhenger veldig av hva man finner.

Av forberedelser hadde jeg i alle fall fått mannen avgårde til sædprøve, dette er det hans fastlege som henviser til. Så hadde jeg tatt med resultatene til gynekologen for tolkning. Mange glemmer mannen oppe i dette, men har kvinnen regelmessige sykluser er det som regel hos mannen man finner årsaken til at man sliter. Ellers er det ikke så mye å forberede. Ha en oversikt over syklusene dine, ha en formening om hvorvidt du har eggløsning (symtpomer/testing/temping), og hvor lang lutefase du har. Om du spotter før mens, og annen informasjon som kan si noe om hvor problemet kan være.

Det å ha med mannen til gyn er vel ikke så vanlig eller nødvendig. Men min mann er alltid med, etter eget ønske. Han er opptatt av at vi er to som sliter med dette, og at begge alltid skal være med for å støtte hverandre og for å få all informasjon.

Jeg har hatt det fint i det offentlige, men det er fordi jeg kan en del selv. Les deg opp litt, forbered deg litt på hva problemet kan være. Ikke godta hva som helst. For eksempel mener jeg at mannen alltid skal sjekkes ut først, og at man aldri skal begynne på hormonstimulering før det er påvist en ubalanse. Enkelte gyn kjører bare på med behandling for å prøve ut diverse..

De følelsene du har er normale. Men du må gjøre ditt beste for å ikke la de overta. Det er snart tre år siden jeg var der du er nå. Hadde gått rundt og tenkt slike tanker i fire år nå, hadde jeg vært alvorlig deprimert. Enkelte sliter med å bli gravid, det er urettferdig, men det er mye annet i livet som også er urettferdig. Det er viktig å huske på hvor heldig man likevel er, som er i et godt parforhold, som lever i Norge, og så videre.

Hei

Takker så mye for et fint og ryddig svar. Du virker som en sterk kvinne.

Jeg har tatt blod prøver hos fast legen, så tenkte jeg kunne ta med resultate av disse prøve svarene med til GU. Hvis det skulle mangle noe, så tar vel GU nye prøver?

Gubben skal ringe fastlegen til Mandag for få henvisning til sed prøve, så jeg håper ikke det vil ta så lang tid.

Så håper jeg det går bra for både deg og meg og alle andre som prøver på en liten. Alt ordner seg til jul.

AnonymBruker
Skrevet

Om du spotter før mens, og annen informasjon som kan si noe om hvor problemet kan være.

Er det bra eller dårlig å spotte litt før mensblodet kommer?

Jeg pleier å få litt brun spotting dagen før mensen starter mer "ordentlig". Er det bra eller ikke? Skal mensen helst starte rett på med rødt blod på dagen uten spotting dagen før?

Anonym poster: aabfa0643662b2e534a57ea0b4601448

Skrevet

Er det bra eller dårlig å spotte litt før mensblodet kommer?

Jeg pleier å få litt brun spotting dagen før mensen starter mer "ordentlig". Er det bra eller ikke? Skal mensen helst starte rett på med rødt blod på dagen uten spotting dagen før?

En dag før har ingenting å si, det gjør de aller fleste, . Men spotting i en ukes tid før mens tyder på progesteronsvikt/at livmorslimhinnen ikke opprettholdes lenge nok. Det kan bety at ett egg ikke klarer å feste seg.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært ufrivillig barnløs i over ett år. Gynekologene som utredet fullt ut, og ikke fant noe galt, mente at mannen ikke bør testes, fordi vi har blitt gravide 2 ganger sammen. Men begge endte i SA.

Skrevet

Har vært ufrivillig barnløs i over ett år. Gynekologene som utredet fullt ut, og ikke fant noe galt, mente at mannen ikke bør testes, fordi vi har blitt gravide 2 ganger sammen. Men begge endte i SA.

Det er verdt å ta en titt på mannen likevel. Spontanaborter kan skyldes forhold hos mannen. Dårlig sædkvalitet øker sannsynligheten for SA. Det kan også være kromosonavvik.

Skrevet

Spermprøve må sendes til labratorie for kontroll, da det må måles på 10-15 parametre for å konkludere på at kvaliteten er slik at han kan befrukte kvinnen. Det man kan se gjennom et mikroskop er helt marginalt. Så i mine øyne høres dette veldig tvilsomt ut.

Hei!

Samboer var hos fastlegen for å få henvisning til å ta en sed test. Da sa fastlegen at han gjorde dette. Så min samboer kunne avgi prøve og lever det til han. Jeg trodde dette måtte gjøres på lab på sykehuset? Eller kan fastlegen gjøre dette?

AnonymBruker
Skrevet

Det er verdt å ta en titt på mannen likevel. Spontanaborter kan skyldes forhold hos mannen. Dårlig sædkvalitet øker sannsynligheten for SA. Det kan også være kromosonavvik.

Det var et veldig nyttig tips, det visste jeg faktisk ikke.....mulig dette er velkjent, men jeg ville trodd automatisk at det var jeg som ikke funket helt...

Anonym poster: e9af775a5ccf2a8d007d4be9a729d446

• 4 uker senere...
Skrevet

er i ivf behandling. fastlegen kan ikke tjekke sædprøven godt nok. lykke til med projektet det er hårdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...