AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #21 Skrevet 17. juni 2012 OG trening gjør deg mer sulten? Hva har du røyka? Jeg trente aktivt når jeg skulle ned i vekt, spiste ikke noe mer av den grunn, not et propoganda innlegg. Anonym poster: b8461abf82f68086f816f25a3e5e345e 3
Supraspinatus Skrevet 17. juni 2012 #22 Skrevet 17. juni 2012 Det du skriver her er bare lavkarbofanatisk stull igjen supera. Man kan spise så mye karbohydrater man vil, prøv å fokuser på kcal du. Man kan derimot ikke spise så mange kcal man vil, for da må man være mer aktiv. Nei, jeg visste at det kom til å komme med lavkarbopropoganda igjen. Anonym poster: b8461abf82f68086f816f25a3e5e345e Du går aktivt inn i en tråd om lavkarbo for å snakke negativt om de som skriver innlegg. Og du klager over superas agenda. OG trening gjør deg mer sulten? Hva har du røyka? Jeg trente aktivt når jeg skulle ned i vekt, spiste ikke noe mer av den grunn, not et propoganda innlegg. Anonym poster: b8461abf82f68086f816f25a3e5e345e Man kan ikke spise helt ubegrenset selv på lavkarbo, men regnestykket er ikke slik du tror det er. Trening øker apetitten. Det er det ingen vits å utfordre en gang. Det finnes utallige forsøk på det og det finnes til og med et gammelt ordtak "to work up an apetite". Hvis forandring i vekt = energi inn - energi ut Så ville jo man variert voldsomt i vekt over tid. Bare en spiseskje fra eller til i hvert måltid ville ført til massiv undervekt eller massiv overvekt over en 10års periode. Kroppen er laget for å takle svingninger i energiinntaket ved å regulere blant annet apetitt, energiforbrenning (varme og meningsløse prosesser, bevegelse), osv. Hvis det å slanke seg hadde vært like lett som kcal inn/kcal ut såmhadde vel neppe overvekt finnes. Jeg vet du er skeptisk til lavkarbo. Det er bra å være skeptisk, men ikke vær ignorant og tro du sitter på den eneste sannhet når du åpenbart aldri har lest noe troverdig litteratur om bakgrunnen for lavkarbo. Du skal få lov å være kritisk til alt supera, andre eller jeg skriver om temaet etter du har lest f.eks "good calories, bad calories" av Gary Taubes. Jeg skal heller ikke være ignorant og påstå jeg vet den absolutte sannhet. Jeg har selvfølgelig lest om teorien bakom kcal inn vs kcal ut. Det gjøres en del matematiske og fysiske forenklinger som kan ødelegge regnestykket, men det er det ingen lekfolk som får med seg. 1
tøydokka Skrevet 17. juni 2012 #23 Skrevet 17. juni 2012 Barn kommer ikke ut av mors mage og sikler etter karbohydrater, barn LÆRER å ville ha kake, sjokolade, brød etc. Ikke fordi de higer etter det naturlig, men fordi VOKSNE lærer dem at kos = godt, og godt = karbohydrater. Jo, helt nyfødte spedbarn er alldeles tussete etter sukkervann.. Så ikke kom her og si at vi ikke sikler etter karbo fra dag 1! 2
post-it Skrevet 18. juni 2012 #24 Skrevet 18. juni 2012 Spedbarn higer etter sukker fordi det har en heroinlignende effekt på barnet. Slik er det også med morsmelk, dette er gjort fra naturens side for at barn ikke skal avvise morsmelk, og rett og slett få i seg næring. Sukker er dop for barnets hjerne, da vet du det, hver gang du gir sukker til barnet, doper du det i hjernen i realiteten, og barnet assosierer deg med den gleden. Spedbarnet vil ikke ha sukkervann fordi det er sukker, men fordi effektene av sukker påvirker hjernens endorfinnivå noe så kraftig. Tenkte bare å oppklare spedbarn og sukkervannkommentaren 2
Gjest Nanne70 Skrevet 18. juni 2012 #25 Skrevet 18. juni 2012 Trening er ikke uten betydning. Det er mye positivt med det. Og man bruker energi av det. Spesielt om man har stort volum, slik som idrettsutøvere på høyt nivå. Men for å gå ned i vekt er det kosten som gjør den store forskjellen. I tillegg stimulerer trening apetitten. Folk som trener mye spiser mer. Og det er ikke noe særlig å gå rundt sulten. I utgangspunktet trenger du ikke sulte deg ned i vekt. Men det er jo selvsagt ditt valg. Ingen som vil nekte deg å gjøre det på din måte. Hvis du ikke har prøvd lavkarbo kan du heller ikke si det ikke funker for deg. Nå var dette om treningens betydning for vektnedgang generelt, det var det jeg lurte på. Som sagt går jeg av en eller annen grunn mye lettere ned i vekt når jeg trener, å gå ned i vekt kun ved å passe på kostholdet har så langt ikke funket noe spesielt bra for meg. Sliter ikke med at jeg er sulten heller, klarer fint å spise meg mett og ligge i kcal-underskudd. Etter at jeg begynte å trene jevnlig, har jeg gått ned ca. 0,5 kg i uka, før jeg fikk ordentlig fart på treninga så gikk det utrolig tregt. Jeg tror helt sikkert at lavkarbo funker, men jeg vet bare ikke om det er en type kosthold jeg kan tenke meg å ha resten av livet Har du inntrykk av at jeg er veldig kritisk til lavkarbo?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå