Gå til innhold

Til folk som spiser lavkarbo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det på restaurant?

Hvordan gjør dere det i selskaper, bursdager, fester og andre sosiale sammenkomster?

Er det ikke litt sært å ta med egen mat?

Er det ikke litt flaut å spørre om å få lavkarbo-vennlig mat dersom du ikke kjenner vertskapet så godt?

Hvordan var overgangen fra høykarbo til lavkarbo? Var det ubehagelig i begynnelsen?

Hva gjør dere om dere reiser på ferie utenlands?

Er interessert i å begynne med lavkarbo selv, etter mye skepsis, men jeg må vite litt mer først.

Anonym poster: 13c021e2caae56a4543900ce70b19fb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leste om en dame som hadde satt sønnen sin (i barneskole alder) på lavkarbo siden hun selv gikk på det. Så i bursdag fikk han spise pølse uten brød/lompe og droppe kake. Jeey. Gøy bursdag! Hmm.. fikk veldig lyst på wienerpølse i lompe jeg nå :) heldigvis så er jeg ikke en del av lavkarbo galskapen!

Anonym poster: b6a63c398b20dbae93f033ebdc08f9b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange av disse lavkarbofolkene som er lavkarbofanatiker. De skremmer meg, og for å ikke henge ut noen, kan jo nevne en blogger ved navn Ronnie, han passer den beskrivelsen veldig godt, virker også som at han har tvunget på ungen sin lavkarbo.

Det er det som er med disse fanatikerene, er at de tror at slik vi lever er FARLIG OG USUNT. Det har ikke noe si at man spiser sunt og variert, nei, man forgifter kroppen sin med disse fæle karbohydratene. Stakkars oss, som kunne fått en mye bedre helse på lavkarbo. Vel, helsen min er utmerket, er utholdende og aktiv, men sier jeg hvor mye jeg oppnår til, ja, ikke nødvendigvis bare til personen nevnt over, så stikker de fingrene i ørene og sier "Jeg hører ikke", vil ikke høre rettere sagt.

Jeg er for å kutte ned på sukkerinntak, det gjelder både voksene og unger. Kutte ned på, ikke kutte ut! Litt kan man kose seg med i helgene, problemet er at for mange er det helg døgnet rundt, hele uken, det går bare ikke. Jeg har mer respekt for lavkarbofolk som ikke tvinger ungene sine til å spise lavkarbo, som en blogger jeg følger med på, uten å være på lavkarbo selv: www.lenabeatrice.net

Det er en dame jeg har veldig respekt for, og ikke en fantiker. Jeg får en følelse av at de som ikke tvinger på andre sitt kosthold begynner å bli færre av. Leser stadig vekk om folk som dytter på ungene sine lavkarbo "Nå skal ungene våre bli sunne" osv. Merkelig, jeg var sunn som unge jeg, uten å gå på lavkarbo. Men, stakkars folk, de tror at alt det de står for er det det ultimate.

Stakkars unger som ikke en sjelden gang får lov til å kose seg med kake og pølse i brød, og det mener jeg, prøver ikke å være ironisk. :(

Anonym poster: b8461abf82f68086f816f25a3e5e345e

• Liker 2
Gjest Thai clinch
Skrevet

Hvordan gjør dere det på restaurant? Spiser kjøtt/fisk/suppe/vegetarmat

Hvordan gjør dere det i selskaper, bursdager, fester og andre sosiale sammenkomster? Forsyner meg av mat tilhørende gruppen som svart ovenfor. Begrenser alkoholinntaket og evt kakebakst.

Er det ikke litt sært å ta med egen mat? Trenger ikke ta med seg egen mat. Det er bare å lese seg opp så finner man masse type retter som har en begrenset mengde karbohydrater i seg.

Er det ikke litt flaut å spørre om å få lavkarbo-vennlig mat dersom du ikke kjenner vertskapet så godt? Jo, dersom man ikke lider av diverse mat-allergier eller lignende spør man ikke om egen tilpasset meny. Man spiser det man får men men med måte og i utvalg.

Hvordan var overgangen fra høykarbo til lavkarbo? Var det ubehagelig i begynnelsen? Nei.

Hva gjør dere om dere reiser på ferie utenlands? Bruker de samme prinsipper som nevnt ovenfor.

Er interessert i å begynne med lavkarbo selv, etter mye skepsis, men jeg må vite litt mer først.

Anonym poster: 13c021e2caae56a4543900ce70b19fb2

• Liker 2
Skrevet

Leste om en dame som hadde satt sønnen sin (i barneskole alder) på lavkarbo siden hun selv gikk på det. Så i bursdag fikk han spise pølse uten brød/lompe og droppe kake. Jeey. Gøy bursdag! Hmm.. fikk veldig lyst på wienerpølse i lompe jeg nå :) heldigvis så er jeg ikke en del av lavkarbo galskapen!

Anonym poster: b6a63c398b20dbae93f033ebdc08f9b8

hehe enig! :fnise: Lavkarbo er for folk som ikke gidder å trene og spise mindre ;) Pluss du går rett opp igjen når du slutter... :filer:

• Liker 3
Skrevet

Herregud jeg er så lei av alt dette tøvet!

Det er bare EN SKIKKELIG måte å gå ned i vekt på og den er ganske så opplysende! :kjefte:

SPIS MINDRE OG TREN MER! Så lett... :filer:

• Liker 6
Gjest villrev
Skrevet

Det er bare EN SKIKKELIG måte å gå ned i vekt på og den er ganske så opplysende! :kjefte:

Lavkarbo er ikke bare for de som vil gå ned i vekt. Det finnes andre grunner til å spise lavkarbo.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ikke på lavkarbo selv, men i motsetning til flere her, er jeg ikke sterkt imot folk som velger det. Jeg forstår også at folk med barn velger lavkarbo for barna når de selv opplever mange positive ting med dette kostholdet.

Det er mange som bruker lavkarbo for så mye mer en å gå ned i vekt, endel blir kvitt sykdom og andre problemer når de kutter ned karbohydratene. Og forøvrig, lavkarbo betyr aldri 0-karbo!!

Dere som bestemmer at lavkarbo er så dårlig, at folk som går på lavkarbo er håpløse, skjønner dere ikke at dere gjør akkurat det dere beskylder lavkarbo-"fanatikere" for? Dere sier "de prøver å trykke det på alle andre"... vel, hva i alle dager er det DERE prøver å gjøre da? Hvis ikke det er å prøve å trykke DERES kosthold på alle andre`?

Jeg er ikke på lavkarbo, men jeg tror på at det er bra å kutte ned på karbohydratene for mange, fordi vi spiser langt mer karbohydrater en vi har behov for. Og det å tro at barn (og voksne) MÅ spise kaker og pølsebrød for å kunne kose seg, sier mer om at vi idag er blitt avhengig av å bruke MAT for å kose oss. DET er noe som kommer fra voksne, ikke trykk det over på barna deres.

Barn kommer ikke ut av mors mage og sikler etter karbohydrater, barn LÆRER å ville ha kake, sjokolade, brød etc. Ikke fordi de higer etter det naturlig, men fordi VOKSNE lærer dem at kos = godt, og godt = karbohydrater.

• Liker 4
Skrevet

For å svare på første spørsmålet ditt, så er det fleste restauranter villige til å gi deg mer grønnsaker istedet for poteter/ris etc. Så det går veldig greit å spise ute!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bestiller det jeg har lyst på. Går sjelden på restaurant og unner meg derfor de ekstra karbene som måtte komme.

Hvordan gjør dere det i selskaper, bursdager, fester og andre sosiale sammenkomster?

Samme som over. Meget sjelden jeg er på fest/selskaper/fester.

Jo

Er det ikke litt flaut å spørre om å få lavkarbo-vennlig mat dersom du ikke kjenner vertskapet så godt?

Jo. Derfor gjør jeg det heller ikke.

Hvordan var overgangen fra høykarbo til lavkarbo? Var det ubehagelig i begynnelsen?

Nei, ikke i det hele tatt. Jeg fikk en ny hverdag, jeg slapp plutselige blodsukkersvingninger fra helvete, og sukkersuget forsvant fort.

Unner meg det jeg har lyst på. Trener ekstra for å holde formen.

For meg er lavkarbo en livsstil, ikke en kortvarig diett. Akkurat som høykarbere unner seg noe ekstra gjør også jeg det. Jeg er ingen fanatiker og det ene kakestykket jeg spiser i et bryllup ødelegger ikke for de resterende dagene i året. Poenget er også det at jeg ikke gjør det for å slanke meg, men fordi kroppen min trives bedre som lavkarber. Ergo gjør det ingenting om jeg skeier ut en gang hver femte måned.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Det er det som er med disse fanatikerene, er at de tror at slik vi lever er FARLIG OG USUNT. Det har ikke noe si at man spiser sunt og variert, nei, man forgifter kroppen sin med disse fæle karbohydratene. Stakkars oss, som kunne fått en mye bedre helse på lavkarbo. Vel, helsen min er utmerket, er utholdende og aktiv, men sier jeg hvor mye jeg oppnår til, ja, ikke nødvendigvis bare til personen nevnt over, så stikker de fingrene i ørene og sier "Jeg hører ikke", vil ikke høre rettere sagt.

Stakkars unger som ikke en sjelden gang får lov til å kose seg med kake og pølse i brød, og det mener jeg, prøver ikke å være ironisk. :(

Jeg tror ikke du har forstått hva lavkarbo handler om jeg. Det er ingen opplyste lavkarbere som tror at karbohydrater er så farlig at man må holde seg unna det. Men når det gjelder akkurat gift og forgiftning så er fruktose rimelig likt etanol. Spesielt når man ser på høye doser over tid.

Det handler om å innta hovedbestandelen av sin energi fra fett fremfor karbohydrater. Og den fundamentalt forskjellige teorien om årsaken til overdrevet fettlagring. Mange tror også at lavkarbo er en ny trend. Historisk er lavkarbo mye eldre enn høykarbo som faktisk ble oppfunnet på 70-tallet. For å bekjempe hjertesykdom. Utover 80-tallet spredde ideen om at fett var farlig og at en burde erstatte det med karbohydrater. Det førte til en eksplosiv økning i overvekt, diabetes og hjertesykdom. Også kjent som metabolsk syndrom.

Er så viktig å stå fast ved sine standpunkt fremfor å innse at sin tidligere ide ikke lenger holder mål og utvikle seg? Jeg har selv vært skeptiker og er fremdeles skeptisk, men en ting har jeg i hvertfall innsett: reduksjon i karbohydratinntak og økning i fettinntak er ikke farlig og mest sannsynlig ganske fornuftig om man vilmopprettholde en sunn kroppsvekt.

Merkelig at det gjentas til det kjedsommelige når det åpenbart ikke virker for alle. Hvis du leser litt på forskning på temaet viser det at lavkarbo er overlegent. I tillegg klarer de fleste å skjønne hvorfor trening ikke virker inn på kroppsvekten i det korte eller lange løp dersom man er overvektig. Trening for energiforbruk er bortkastet. Tren heller for å få bedre kroppsfunksjon, kroppsbeherskelse, utholdenhet, styrke og kroppsholdning.

Og til ts: det er ikke noe nedtur å avvike fra lavkarbo en gang i blant. Det går også an på restauranter å bestille mer grønnsaker i stedetfor potet/ris. Og man spise mer fete sauser. Det er slett ikke vanskelig å spise lavkarbo ute dersom du har lært deg litt om hvordan du skal spise før du begynner.

Http://www.kostdoktorn.se har mange gode tips.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

I tillegg klarer de fleste å skjønne hvorfor trening ikke virker inn på kroppsvekten i det korte eller lange løp dersom man er overvektig. Trening for energiforbruk er bortkastet. Tren heller for å få bedre kroppsfunksjon, kroppsbeherskelse, utholdenhet, styrke og kroppsholdning./quote]

Jeg lurer litt på dette, min erfaring er nemlig at det er veldig vanskelig for meg å gå ned i vekt uten å trene, selv om jeg ligger i kaloriunderskudd mht maten. I tillegg er det også mye lettere å holde en stabil vekt med regelmessig fysisk aktivtet/trening, så helt uten betydning kan det vel ikke være?

AnonymBruker
Skrevet

hehe enig! :fnise: Lavkarbo er for folk som ikke gidder å trene og spise mindre ;) Pluss du går rett opp igjen når du slutter... :filer:

Jeg trente og spiste mindre på lavkarbo. Og ikke bare det, 7 måneder etter at jeg sluttet med lavkarboen er vekta fortsatt stabil.

Godt å være bedreviter?

Anonym poster: 2eb122c39eb47a72645e01322952dae5

• Liker 2
Gjest Twinklefart
Skrevet

Jeg har "karbomåltid" en gang i uken hvor jeg spiser èn matvare jeg ikke spiser ellers. Denne uken hadde jeg pizza med karbobunn på mandagen, og så spiser jeg lavkarbo ellers. Neste uke får jeg besøk av bestemoren min og hun har bestilt ferske rundstykker til lunsj, så da blir rundstykker karbomåltidet mitt for neste uke. Så for meg handler ikke lavkarbo om å aldri spise karbo, det handler bare om å kontrollere inntaket, sånn som man ellers ville gjort med f.eks sjokolade eller øl.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver ikke med noen sånne diettgreier, og skjønner ikke greia med sånt som LCHF. Derimot er jeg veldig for å kutte i karbohydratene, f.eks. ved å spise mindre ris, pasta, hvitt brød og poteter, og heller spise mer grønnsaker, fullkorn (?) og hvitt kjøtt og fisk. Nå liker ikke jeg pasta, så akkurat det er ikke vanskelig for undertegnede, men poteten er min venn, og den vil jeg ikke skilles fra.. :fnise:

Særlig dette med å kutte ned på sukkerholdige produkter, f.eks. brus, sjokolade og andre godterier, er noe jeg tror mange av oss (meg selv inkludert) har veldig godt av. Jeg har dessverre en forkjærlighet for melkesjokolade, og akkurat dette er litt vanskelig (jeg forbanner den som oppfant denne herligheten av en sjokolade, fy!!). Så om noen har et tips til en god erstatter (som ikke smaker py sånn som de 70% kakao-sjokolade gjør, de er vonde!), evt. en oppskrift som ikke inneholder ørten produkter fra iHerb og helsekost mottas det med veldig stor takk!

Jeg har også forstått det slik at lavkarboentusiaster er redde for frukt pga. fruktsukkeret (?), men der synes jeg kanskje grensa går for min del. Jeg er veldig glad i f.eks. melon, pærer, druer, jordbær osv., og har ingen planer om å kutte ned på frukten. :regn:

Anonym poster: 97f53c54f3f4fde032e558a1a71cfa06

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg lurer litt på dette, min erfaring er nemlig at det er veldig vanskelig for meg å gå ned i vekt uten å trene, selv om jeg ligger i kaloriunderskudd mht maten. I tillegg er det også mye lettere å holde en stabil vekt med regelmessig fysisk aktivtet/trening, så helt uten betydning kan det vel ikke være?

Trening er ikke uten betydning. Det er mye positivt med det. Og man bruker energi av det. Spesielt om man har stort volum, slik som idrettsutøvere på høyt nivå.

Men for å gå ned i vekt er det kosten som gjør den store forskjellen. I tillegg stimulerer trening apetitten. Folk som trener mye spiser mer. Og det er ikke noe særlig å gå rundt sulten. I utgangspunktet trenger du ikke sulte deg ned i vekt. Men det er jo selvsagt ditt valg. Ingen som vil nekte deg å gjøre det på din måte. Hvis du ikke har prøvd lavkarbo kan du heller ikke si det ikke funker for deg.

Jeg driver ikke med noen sånne diettgreier, og skjønner ikke greia med sånt som LCHF. Derimot er jeg veldig for å kutte i karbohydratene, f.eks. ved å spise mindre ris, pasta, hvitt brød og poteter, og heller spise mer grønnsaker, fullkorn (?) og hvitt kjøtt og fisk. Nå liker ikke jeg pasta, så akkurat det er ikke vanskelig for undertegnede, men poteten er min venn, og den vil jeg ikke skilles fra.. :fnise:

Særlig dette med å kutte ned på sukkerholdige produkter, f.eks. brus, sjokolade og andre godterier, er noe jeg tror mange av oss (meg selv inkludert) har veldig godt av. Jeg har dessverre en forkjærlighet for melkesjokolade, og akkurat dette er litt vanskelig (jeg forbanner den som oppfant denne herligheten av en sjokolade, fy!!). Så om noen har et tips til en god erstatter (som ikke smaker py sånn som de 70% kakao-sjokolade gjør, de er vonde!), evt. en oppskrift som ikke inneholder ørten produkter fra iHerb og helsekost mottas det med veldig stor takk!

Jeg har også forstått det slik at lavkarboentusiaster er redde for frukt pga. fruktsukkeret (?), men der synes jeg kanskje grensa går for min del. Jeg er veldig glad i f.eks. melon, pærer, druer, jordbær osv., og har ingen planer om å kutte ned på frukten. :regn:

Anonym poster: 97f53c54f3f4fde032e558a1a71cfa06

Jeg tipper du hadde skjønt mer om du satt deg ordentlig inn i det. det er ingen som vil ta fra deg noen ting. Du må gjerne leve som du vil.

Fruktose kan settes i sammenheng med fettlagring og metabolsk syndrom. Det er snakk om overdrevet inntak. Frukt er ikke hovedsynderen, fordi det er ikkeså mye fruktose i det og tradisjonelt har vil ikke spist så mye frukt siden det er sesongbetont. Sukrose, vanlig hvitt sukker, består av 50/50 fruktose og glukose. Overdrevet inntak av sukker gir derfor overdrevet inntak av fruktose. Samtidig er det ingen tvil om at all glukose man inntar mer enn det er plass til i glykogenlagrene blir lagret som fett

Og det er uavhengig av daglig totalt forbruk av energi.

Edit: når det gjelder grønnsaker/frukt. Finnes det noe vitenskapelig bevis for at 5 om dagen er bra for deg? Jeg tror ikke det. Har ikke funnet noe selv.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 2
Skrevet

Ber om å få uten poteter/ris/brød/pasta/nachos og heller få ekstra grønnsaker. Dette er ikke noe problem på de aller aller fleste restauranter.

Det spørs hva slags sammenkomster. En gang i blant spiser jeg det de serverer (med unntak av ting jeg ikke liker som for eksempel fisk og potet). Dette gjelder store begivenheter som bryllup og slikt. Verter kan bli litt gale fordi de føler at de MÅ servere noe, men jeg sier at jeg har det helt fint med vann/lightbrus og har ikke det store behovet for noe snacks så lenge jeg er mett. Ellers går det som regel an å forsyne seg litt ekstra av det man kan spise og spise lite/ingenting av det man ikke bør spise. Folk flest har forståelse for at man ikke er altspisende.

Jeg er sjeldent på besøk hos noen som ikke vet at jeg spiser LCHF da. Jeg har en pose med nøtteblanding i veska slik at verten føler at jeg også har snacks, og av og til har jeg med baconchips. Og så hvis jeg er usikker på om maten de serverer er lavkarbo, så spiser jeg litt hjemme før jeg drar. Nok til at jeg klarer meg ut kvelden hvis de har noe som er veldig vanskelig for meg å spise, men lite nok til at hvis det er noe jeg vil spise så kan jeg det uten å bli stappmett.

Det spørs. Hvor er det snakk om?

Det spør jeg aldri om. Har de ikke mat jeg kan spise, så spiser jeg ikke. Jeg vil ikke at de skal måtte stresse ekstra for min del.

Overgangen gikk greit for min del. Jeg brukte flere måneder på å lese meg opp på emnet og skrev ut masse oppskrifter jeg ville prøve. Rett før jeg begynte var jeg hos legen og tok prøvene som de anbefaler i ketolyseboka. Disse prøvene har jeg tatt igjen to ganger senere og prøvene er helt fine.

Angående selve fysiske overgangen. Min erfaring: Vondt i hodet den første dagen. Slapp og energiløs, til tross for at jeg var mett de første to-tre dagene. Beina var tunge som bly den første måneden og trening var tungt. Det tar ca en måned før kroppen blir flink til å bruke fett som energi i stedet for sukker.

Det er ikke noe problem å spise LCHF på utlandet. Jeg får av og til sjansen til å reise med jobben, men det er da hastereiser hvor jeg får maks noen timer til å pakke før reisen og da har jeg ikke mulighet til å pakke skikkelig niste. Da blir det nødprovant som nøtter og Atkins-barer. Flymat er tragisk. Jeg bestilte diabetikermåltid en gang og tenkte at det nok var mer lavkarbo enn resten - selv om jeg ikke hadde de store forhåpningene. Det ble med den ene gangen... Alle andre fikk to valg, men jeg kunne kun velge fisk. Jeg brekker meg ved tanken på å spise fisk... Over halvparten av måltidet var potet (skikkelig diabetikervennlig :roll:). Heldigvis ikke den lengste flyturen - bare 6-7 timer, men jeg var ganske sulten da jeg landet.

Lurt. Les deg opp på emnet først, så du føler deg sikker. Lavkarbo.no er et fint sted å begynne. Blogger som for eksempel Lena Beatrice, Fristende Lavkarbo og LCHF-bloggen gir meg inspirasjon. Inspirasjon til å lære mer om helse og kosthold og inspirasjon til å lage spennende retter. Det er også noen bøker jeg kan anbefale. Skal du lese kun én, les Matrevolusjonen. Bedre Uten Brød er også fantastisk. Liker du tyngre bøker, så kan jeg anbefale Good Calories, Bad Calories.

Skrevet

Ikke gidder?!? Mener du at det er bedre å slite for å gå ned i vekt enn å spille på lag med kroppen og gå ned uten å jobbe hardt for det? For de fleste overvektige er det å spise høykarbo og spise mindre og trene mer som å kjøre bil med håndbrekket på. Man kan komme fremover, men det er mye bedre å ta av håndbrekket vel?

Er den nå så innlysende (regner med at det var ordet du mente å bruke) egentlig? Er du trøtt, så sover du. Er du tørst, så drikker du. Er du sulten, så skal du for all del ikke spise deg mett. Hvorfor skal man gå imot et fysiologisk behov og nekte seg selv å spise seg mett fordi man har spist så og så mange kcal den dagen? Da er det lurere å velge mat som gjør deg mettere per kcal. Fett og proteiner metter bedre enn karbohydrater. Og forsøk med mus viste at de måtte ha i seg 7 ganger flere kcal for å gå opp 1 g kroppsfett med fett+proteiner kontra fett+karbohydrater. Og studier tyder på at trening har liten effekt på vektnedgangen. Trening gjør deg nemlig mer sulten. Men det betyr ikke at du ikke skal trene! Trening er sunt og viktig for god helse. Men ikke viktig for å gå ned i vekt.

Og leser man litt om insulin og dets virkning, så er det ikke vanskelig å skjønne at det ikke er lurt å spise mye karbohydrater hvis man er overvektig og vil ned i vekt. Man vil ha kroppen inn i fettforbrenningsmodus, ikke fettlagringsmodus.

Skrevet
Jeg har dessverre en forkjærlighet for melkesjokolade, og akkurat dette er litt vanskelig (jeg forbanner den som oppfant denne herligheten av en sjokolade, fy!!). Så om noen har et tips til en god erstatter (som ikke smaker py sånn som de 70% kakao-sjokolade gjør, de er vonde!), evt. en oppskrift som ikke inneholder ørten produkter fra iHerb og helsekost mottas det med veldig stor takk!

Du trenger ikke ørten ingredienser... Kakaomasse, kakaosmør, smakstilsetning (nøtter, vanilje, krydder, tørket frukt/bær og så videre) og søtning som ikke påvirker blodsukkeret så mye. Tagatesse smaker best i sjokolade, men sukrin, stevia, xylitol, FOS, lo han funker også. Gjerne en blanding av søtningene for mindre bismak. Men for å få melkesjokolade må du nok tilsette melkepulver. Eller hvis du liker hvit sjokolade, så er det jo bare å kutte ut kakaomassen. Økosjokolade har nesten alt du trenger til sjokoladelaging. Litt dyrere enn iherb da.

Neida, ikke redd for frukten. Men det er naturens godteri og det er for mye sukker i den til at de fleste lavkarbere vil spise det i hverdagen. Akkurat som at folk flest ikke er redd for kake, men de spiser ikke kake hver dag likevel.

Men det finnes lavkarbo-retninger som paleo for eksempel som spiser en del frukt (men de spiser null meieriprodukter). Det finnes veldig mange retninger. Man må finne noe som passer for seg. Det er meningen at man skal kunne leve med dette, ikke bare spise det noen uker/måneder til vekten er nådd. Det er selvfølgelig mange som bruker det som en kur, men hvorfor skal man spise sunt bare som en kur? Jeg trodde aldri jeg skulle klare å kutte ut melk som tørstedrikk for eksempel. Men uten brød så forsvant behovet for melk som tørstedrikk gitt. Storebroren min trodde heller ikke at han skulle klare å kutte ut melk, så da han begynte på lavkarbo så unnet han seg ett glass melk til dagen. Plutselig en dag gikk det opp for ham at det hadde gått to uker uten at han hadde drukket melk.

Bær er lovlig i moderate mengder på LCHF. Noen frukter er også lov i moderate mengder. For eksempel avocado kan man spise så mye man vil av. Det inneholder knapt sukker. Jordbær er noe av det beste jeg vet. Jordbær har lite nok sukker til at jeg spiser det en gang eller to i uken.

Jo mer aktiv du er, jo mer karbohydrater kan du spise. Hvis du spiser mer karbohydrater enn du trener bort, så vil det gjøre at kroppen går inn i fettlagringsmodus. Å spise høykarbo og trene seg "i hjel" er egentlig for å få effekten man får av lavkarbo uten nødvendigvis å trene. Altså at man ikke vil ha et overskudd av blodsukker. For å gå ned i vekt på høykarbo må man i veldig mange tilfeller gå imot kroppens egne fysiologiske behov. Du spiser karbohydrater som må trenes bort slik at kroppen kan forbrenne fett, men når du trener så ønsker kroppen å erstatte energien som ble brukt og øker sultfølelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver her er bare lavkarbofanatisk stull igjen supera. Man kan spise så mye karbohydrater man vil, prøv å fokuser på kcal du. Man kan derimot ikke spise så mange kcal man vil, for da må man være mer aktiv. Nei, jeg visste at det kom til å komme med lavkarbopropoganda igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...