Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest blondiie
Skrevet

Har dere noen tips som hjelper dere før dere skal ha presentasjoner?

Skal ha eksamen i morgen, og jeg blir alltid så sinnsykt nervøs. Det gjør at jeg glemmer ting, snakker fort og gjørt alt for å bli kjappest mulig ferdig. Dette er jo noe jeg alltid angrer på når jeg er ferdig..

Så, har dere noen tips som kan roe meg ned? Hva gjør dere for å klare dere best mulig på en presentasjon? :D

Skal forresten prøve meg for første gang uten manus, siden jeg alltid får trekk pga det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

For meg hjelper det aller mest å vite at jeg kan det jeg prater om.

Noen får hjelp i å se for seg publikum uten klær, noen finner en trygghet i å holde noe i hånden (penn, klinkekule eller lignende) og så videre. Du kan også prøve deg på å puste dypt inn og ut sakte gjennom nesen noen ganger før du begynner :)

Skrevet

Bra at du prøver deg uten manus! ;)

Jeg syns også at presentasjoner var vanskelig i starten på VGS,men på slutten var det det jeg var flinkest til og ofte fikk 5-6!

Tror det er viktig at du starter med å engasjere deg i selve tema du skal snakke om, ha fokuset mer på det, virke ivrig. Språkbruke må ikke nødvendigvis være 100% gjennomtenkt, ofte har jeg bare tatt ting på sparken,og det høres naturlig og fint ut.

Så fort jeg ser utover klassen,begynner hele kroppen å skjelve,så akkurat det er lurt å unngå :fnise:

Snakk med læreren om at du er nervøs, ha øyekontakt med han og folk du stoler på.

En annen ting som er lurt er å ikke la hendene ligge slapt, ha det delvis oppe, så før du merker det kommer du til å bruke hendene mens du snakker, noe som får ut litt av rastløsheten og ser mer proff ut.

Rolig! PUST inn og ut!

Eksamens læreren er vandt til at elevene er nervøse, så dette skal du ikke bekymre deg for!

Lykke til!:)

Skrevet

Øv, øv og øv. Jeg vil anbefale deg å ha med et stikkordsmanus, slik at du har mulighet til å holde strukturen selv om du skulle bli nervøs.

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problemet selv og har tatt et kurs for å bli flinkere, men fordi jeg ikke har fått vedlikeholdt det så blir jeg nok fortsatt like nervøs ennå.

En ting de gjorde der var å filme oss når vi presenterte og så fikk vi se filmen siste dagen. Og selv om du føler at alle ser hvor nervøs du er så fikk jeg meg en overraskelse når jeg så filmen. Jeg var ikke halvparten så rød som jeg trodde jeg var og jeg snakket klart og tydelig.

Min beste presentasjon hadde jeg når jeg skulle holde den alene. Jeg hadde satt meg godt inn i stoffet og øvd masse. Om du har en kjæreste, familie eller venner så spør om du kan presentere for dem.

Anonym poster: 16c8cc193a664b2a7cf5fef16f72186a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...