AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 Hei. Vi har nettopp fått en nydelig valp som nettopp passert åtte uker. Har noen praktiske spørsmål.. - Vi har vært hjemme med den i fire dager.. Mannen dro på jobb før jeg hadde stått opp, og satte hunden i buret sitt med døra igjen. Det resulterte i hysterisk bjeffing.. Når kan man trygt begynne på at valpen skal være helt alene en liten stund? Tenker dersom jeg drar en tur til butikken eller lignende.. - Vi har litt problemer med den om natta. Første natta sov den kliss oppi senga vår i buret sitt, deretter flyttet vi henne rett utenfor dørstokken på soveromsdøra. Så litt lengre og lengre bort for hver natt. Gikk bra, helt til igår. Endte med at en av oss måtte sove på sofaen, og ergo svært lite søvn. Når kan man forvente å få en god natt søvn igjen? Tror du vi flyttet henne for langt bort fra oss for klapt? - Hva gjør dere med napping/biting? Ungene blir jo litt redde når hun gjør det. Mannen tar henne i nakkskinnet og rundt snuten. Dette synes jeg er noe drastisk for en så liten valp. Forstår de nei? Skal man bare overse det? Anonym poster: 5b71d766754b517c0fc8b43fe3a61d2a
Redbull Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 (endret) Biting: Hyl eller si au, trekk til deg hånda og gå bort. Gå fra valpen ett minutt, gprs det fint så utvider du til to, tre og fire. Viktig å bruke lang tid på dette. Gå ut døra, lukk igjen og gå inn igjen. Vis valpen at du alltid kommer tilbake. Endret 14. juni 2012 av Redbull 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 mener jeg har hørt de ikke skal vere alene før de er 4 mnd, men kanskje dette er for flere timers alenetid? En valp skal ihvertfall mye behandles likt som en baby. Du må reagere positivt på det den gjør positivt og negativt på det den gjør negativt. Men man skal ALDRI utøve vold! (Knipe hardt rundt munnen, sparke, slå osv) for da får man en utrygg hund som gjerne biter når han kommer i ukjente situasjoner/blir redd! Belønn med mye kos og godsnakk når han gjør noe bra. Straff med å vere alene i buret om man gjør noe ille. Men de husker ikke lenge, så det må skje umiddelbart etter en har gjort noe ille! En bør heller ikke vere der så lenge, tenker ihvartfall på en så liten valp ville jeg tatt den ut igjen etter et kvarter eller noe. Oppfører den seg fint da kan en gi kos og alt som vanlig. Hjelper ikke å DA begynne å messe om det han gjorde galt i sted, og vere streng fortsatt - for det husker hunden faktisk ikke! Å ha valp er som å ha en baby i hus. Maaange som ikke er klar over dette dessverre og som rett og slett ikke har tid nok til å ta vare på en hvalp. :/ Anonym poster: 35be8ce70154f7808b88759802cf5849
SoftKitty Skrevet 14. juni 2012 #4 Skrevet 14. juni 2012 Uenig med poster over, buret skal IKKE brukes som straff, iallfall ikke om dere ønsker at hunden skal være i det ellers! Vi lot vår sove på gulvet på soverommet.. jeg synes egentlig det er litt slemt å la hunden sove i bur eller være i bur når man er borte men vet folk gjør forskjellig her og at noen hunder trives med det. Vi begrenset heller adgangen ved å lukke dører så han bare fikk ett rom først og senere mer plass når vi stolte mer på ham. Alenetid øvde vi sakte på, men han var nesten ikke alene de første månedene fordi vi tilfeldigvis hadde ferie og hjemmejobbing da.. Cluet er vel å begynne med noen minutter og øke etterhvert som det går fint. Når de kan være alene i et kvarters tid går somregel også et par timer greit, de merker ikke så god forskjell på tid:) Biting kan man gjøre flere ting med - si strengt nei - pipe (dette synes jeg fungerte best, det lærer dem bitekontroll og er det valper gjør seg imellom) - ignorere dem (gjelder spesielt om man leker, stopp leken med en gang de blir for voldsomme. snu deg gjerne litt bort og sitt helt rolig. Det er ikke gøy å lekebite en som bare sitter stille:P) 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #5 Skrevet 14. juni 2012 Enig med Red Bull her. Jeg har fått gode resultater ved å klynke, si au høyt, hyle... det er fordi det er det hunder gjør hvis noe gjør vondt. Så klart lønner det seg jo å si "NEI" også :gjeiper: Anonym poster: 524e499cb93dbed118d57cab748ca5be
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #6 Skrevet 14. juni 2012 Man skal IKKE klynke eller si "au" hvis valpen biter deg, dette bryr valpen seg INGENTING om, og det gir ingen positiv effekt. Valpen kommer til å bite så lenge tenna klør, og dette kan vare helt til de er ca 5 mnd. Når valpen biter, så sier dere strengt "nei", og tar fram en leke hunden kan bite i, og sier "værsegod" og gir valpen leken. Gjør dette vær gang hunden biter noe den ikke skal bite i. I tillegg, hvis valpen fremdeles vil bite henda deres istedenfor leken, så kan dere rive av litt appelsinskall som dere "beskytter henda" deres mot. Når valpen da biter i appelsinskallet, vil den ikke prøve seg igjen. Den første uken dere får valpen i hus, skal den bli kjent med dere og det nye hjemmet sitt. Da skal dere KUN bruke tid på kos og lek, trygghet, tisse-trening og gjøre valpen TRYGG PÅ DERE. Når den har vært hos dere i 1 uke, så kan dere begynne på gradvis alenetrening, i uke 2. Lykke til, dere har en herlig tid foran dere Anonym poster: 6fc32bf53598d3fcf30e6fa314747e98
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #7 Skrevet 14. juni 2012 For å øve den på at den senere kan være alene, så kan dere jo lære valpen at buret er et "fristed". Noen hunder hater å være i bur, inkludert min egen, men det er fordi den knakk beinet når den var 12 uker å var pent nødt til å ligge i et bur i 6 uker(komplisert brudd, skulle ikke røre seg annet en ved tissepauser). Men samboernmin sin hund fikk sin daglige mat inne i buret, og små barn og voksne lærte at buret var fristedet til hunden. Når den gikk inn dit så skulle ingen plukke den opp, kose, gi beskjeder osv. Den elsker buret og til tross for at maten er fjernet der i fra så er det dit den går når kvelden kommer. Og med biting så har jeg lært at vist man ignorerer dem totalt så slutter de. Og/eller gi de noe annet å tygge på. Men det der går laang tid før de lærer. Anonym poster: 17133699d857241d382ad95405af37f7
SoftKitty Skrevet 14. juni 2012 #8 Skrevet 14. juni 2012 Valpen biter jo ikke på deg fordi at den klør i tennene, det er jo bare lek? Min sluttet iallfall hver gang jeg pep eller sa au, og han fikk raskt veldig god bitekontroll (bet kjempesvakt). Kombinert med ignorering og slutt på lek med en gang han bet for voldsomt så lærte han det kjempefort og biting var aldri noe problem. Biting på møbler osv er noe annet, da sa vi strengt nei og ga ham noe som var lov å tygge på istedet. 1
Gjest Skrevet 14. juni 2012 #9 Skrevet 14. juni 2012 Hei. Vi har nettopp fått en nydelig valp som nettopp passert åtte uker. Har noen praktiske spørsmål.. - Vi har vært hjemme med den i fire dager.. Mannen dro på jobb før jeg hadde stått opp, og satte hunden i buret sitt med døra igjen. Det resulterte i hysterisk bjeffing.. Når kan man trygt begynne på at valpen skal være helt alene en liten stund? Tenker dersom jeg drar en tur til butikken eller lignende.. Jeg begynte med alene hjemme trening når han begynte å roe seg i leiligheten min. Tok ca 4-5 dager! Da begynte jeg smått! Et minutt, to minutter, fem minutter, ti min, femten min, en time, et par timer o.s.v. Ikke gjør noe ut av at du går ut, bare gå, gjerne når valpen er sliten, gå inn hvis han er stille(ikke når han bråker) og fortsett med et du gjorde! Ikke lag noe ut av at du går og kommer tilbake, det kan gjøre vondt verre! For meg tok det ca to uker før han var hjemme alene 4 timer på dagen! Nå jobber jeg heldigvis slik at han sjelden er hjemme mer enn fire-fem timer, men greier fint åtte timer også! - Vi har litt problemer med den om natta. Første natta sov den kliss oppi senga vår i buret sitt, deretter flyttet vi henne rett utenfor dørstokken på soveromsdøra. Så litt lengre og lengre bort for hver natt. Gikk bra, helt til igår. Endte med at en av oss måtte sove på sofaen, og ergo svært lite søvn. Når kan man forvente å få en god natt søvn igjen? Tror du vi flyttet henne for langt bort fra oss for klapt? Jeg ville fra starten av tatt det andre veien! Latt den ha buret/senga si der den skal være, også liggi med en madrass e.l. der til den roet seg nok! Det er også greit i forhold til om den må på do om natta! Og så flytte seg gradvis bort! - Hva gjør dere med napping/biting? Ungene blir jo litt redde når hun gjør det. Mannen tar henne i nakkskinnet og rundt snuten. Dette synes jeg er noe drastisk for en så liten valp. Forstår de nei? Skal man bare overse det? Jeg sier nei, og fjerner meg fra situasjonen. Biter han blir det ingen leking! Enkelt og greit! Å ta i nakkeskinnet fører ikke noe som helst godt med seg! Og om hun skjønner nei kommer aann på om hun har lært nei! Du kan like gjerne bruke ordet pølse, de må lære seg hva det betyr! Hvis det er noe hunden ikke skal gjøre sa jeg nei og fjernet han fra situasjonen, og nå kan han nei så godt som bare det Anonym poster: 5b71d766754b517c0fc8b43fe3a61d2a Svarte i innlegget jeg
Gjest Bobler Skrevet 14. juni 2012 #10 Skrevet 14. juni 2012 Først: Gratulerer så mye med valp Det første man må huske på når man får seg en valp er at det er som en baby. Den kan INGENTING. Den må læres absolutt alt, alt fra at man tisser ute, til å være alene hjemme eller å ikke trekke i båndet. Straff fører ingen steder, da du faktisk straffer hunden for noe den ikke kan. Alt må læres inn, med lek, godbiter og ros. Straffer du en valp (eller en voksen hund) fysisk kan du risikere å få en ekstremt utrygg hund med et dårlig språk. De fleste vil vel ha en hund som jobber MED oss, og fordi den ønsker det, og ikke for å unngå fysisk avstraffelse Anbefaler at du setter deg ned med mannen din, og barna dine og snakker om hvordan hunden skal oppdras. Hunden må få klare instrukser på hva som er greit eller ikke, og det nytter ikke at du ikke tillater hund i sofaen hvis barna slipper den opp. Da blir den rett og slett forvirret. Når det kommer til biting, så er min erfaring at ignorering fungerer best. Biting hos valp er enten pga lek (mest sannsynligvis) eller fordi det klør i tennene. Pass på at den alltid har et tyggebein eller en leke den kan tygge på (tauknuter er fine). Når hunden biter barna, eller dere under f.eks lek så reis dere opp, snu dere vekk og ignorer hunden totalt. Lat som om den ikke eksisterer. Når den roer seg, så roser dere MASSE (men ikke så mye at den blir giret opp). Ro-trening er viktig for hunden og dere, så dere må passe på å lære hunden å roe seg ned og at inne så skal man være rolig Fire dager er veldig kort tid, valpen har blitt tatt vekk fra søsken, mor, kjent hjem og oppdretter. Den trenger tid for å være trygg før dere starter med alene-treningen. Jeg er ikke spesielt stor fan av bur, spesielt ikke lukket bur. Det er lenge for en hund å ligge i ro, de fleste liker å bytte liggestilling, flytte seg litt, drikke litt vann og strekke på bena. Skal hunden være i bur om natten og mens dere jobber blir det rundt 16 timer i døgnet. Det er LENGE! Men er dere bastante på å ha hunden i bur, kjøp et gigantisk bur. La døren stå åpen, og lær hunden at det er et fint sted å være. Gi den godis der, legg den inn når den er trøtt (uten å lukke døren!), og gjør hele stedet til et sted valpen liker å være. Etter hvert når den trives og slapper av i buret kan dere lukke døren. Først mens du er i rommet, noen minutter av gangen. Så øker du litt etterhvert. SÅ kan du gå ut av rommet med valpen i, noen minutter av gangen alt ettersom hvilket tempo som er greit for hunden. La den gjerne være utslitt i begynnelsen. Så er det alene-hjemme treningen som må skje gradvis. Film gjerne hunden, så du ser hvordan den reagerer og om du har gått for fort frem eller ikke. Start med noen minutter. Så 5 minutter, 10 minutter, 20 minutter, 45 minutter, 1time, 2 timer. Etter 3 timer går det som regel fint med en arbeidsdag, men det er viktig å ikke gå for fort frem, og reagerer hunden på f.eks 1 time, må du tilbake til 45 minutter en liten stund. Gi den gjerne noe å gjøre, f.eks en KONG med fryst leverpostei. Tyggebein kan den sette i halsen så ville vært forsiktig med det. Det er veldig viktig å ikke plutselig la henne være alene i en halvtime når hun ikke er klar for det. Det kan ødelegge hele treningen, og en hund med seperasjonsangst har det veldig fælt, og det er ekstremt vanskelig å få bort. Så det er viktig å forebygge dette med en ordentlig hjemme-alene trening gjort gradvis i valpens tempo. Og ja, dere har flyttet henne vekk fra dere alt for fort. Som sagt så har hun blitt tatt vekk fra alt kjent og nært, og hun trenger DERE. Hun er en bitteliten valp som trenger kjærlighet, trygghet og stabilitet. Sett henne tilbake til et punkt hun var trygg på. Jeg har alltid sovet med valpene i en uke-to uker på en madrass før de har måttet sove på gulvet i egen seng. De sover godt, og er trygge. Ingen sutring og de færreste har våknet for å måtte tisse på natten. 2
(-:Aerius:-) Skrevet 14. juni 2012 #11 Skrevet 14. juni 2012 Overse bitingen, det er helt normalt for en liten valp. Ikke straff den for det, den blir bare redd, utrygg og forstår ikke hvorfor dere er slemme med den.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #12 Skrevet 17. juni 2012 Signerer Bobler! Lykke til med valpen deres. Anonym poster: 06ac05f8591eec46cf80b4bcfb417364
Gjest Badabing Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Uff.. Ikke ta rundt nakkeskinnet og snuten.. Valpen vil jo ikke forstå det. Selv har jeg lært at man skal pipe når de lekebiter, og så være stille i noen sekunder. Ikke fekte eller vifte med armene, for da tror valpen dere vil leke. Vi har pepet en gang høyt hver gang vi har opplevd lekebiting, og har da blitt kvitt dette i løpet av et par uker, altså når valpen er ca ti uker. Ville også kjøpt en bok om valp og trening av valp. Man tror kanskje man kan alt, men det er svært mye å lære. Vi brukte 100% positiv hverdagslydighet på vår siste valp, og det er den vi hittil har vært mest fornøyd med av hundebøker. Angående adskillelse, så må dere huske på at det eneste valpen kjenner er å ligge tett inntil mor og søsken. Vi sov ute i stuen de første dagene (på madrass ved siden av hundesengen), så over på sofaen, og deretter flyttet vi oss inn på rommet, men med åpen dør i starten. Det ble normal søvn etter et par ukers tid, for i starten måtte vi jo opp for å ta den med ut innimellom også. Andre sover med dem på soverommet i starten, og flytter dem så ut på plassen deres, men legger seg i nærheten til valpen har roet seg og sovnet. Vi har hatt en hund med separasjonsangst før, og aldri igjen.. Vi tok det veldig gradvis denne gangen, og begynte med å lukke døra når vi gikk på do, gikk så i kjelleren en tur, men lagde lyd så hun hørte oss, gikk rett utenfor døra, inn og ut mange ganger, og så til postkassen, og så borte fem minutter. Ta det veldig gradvis, så er dere sikre på å få en fin hund. Lykke til.
alexaa Skrevet 19. juni 2012 #14 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Den ene vet bedre enn den andre her haha, men det er ikke noe farlig å ta en valp i nakkeskinnet. Mødrene bærer jo valpene sine i nakkeskinnet. Jeg er ikke noe fan av det fordet. Er litt mer opptatt av at hunden skal forstå kroppspråket og stemmebruken min. Har du prøvd å sette buret et sted der han ikke kan se dere? Kan godt hende hunden maser fordi han ser dere men ikke får noe kontakt. Jeg har hvertfall opplevd det at jo lenger noen er unna hunden jo morsommere er det, ser man de ikke bryr ikke hunden seg som regel. Endret 19. juni 2012 av alexaa
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #15 Skrevet 20. juni 2012 Den ene vet bedre enn den andre her haha, men det er ikke noe farlig å ta en valp i nakkeskinnet. Mødrene bærer jo valpene sine i nakkeskinnet. Jeg er ikke noe fan av det fordet. Er litt mer opptatt av at hunden skal forstå kroppspråket og stemmebruken min. Har du prøvd å sette buret et sted der han ikke kan se dere? Kan godt hende hunden maser fordi han ser dere men ikke får noe kontakt. Jeg har hvertfall opplevd det at jo lenger noen er unna hunden jo morsommere er det, ser man de ikke bryr ikke hunden seg som regel. Du har sett et valpekull blitt oppdratt av mor eller? Mødre flytter sjeldent på valpene sine, og de bærer sjeldent i skinnet. Og det er uansett STOR forskjell på å bære, og å straffe. Nei det er ikke farlig fysisk for bikkja. psykisk derimot Anonym poster: 06ac05f8591eec46cf80b4bcfb417364
katt1 Skrevet 20. juni 2012 #16 Skrevet 20. juni 2012 Hei Vær tålmodig !!!! Håper dere har valgt en hunderase som passer til dere. Mine hunder ligger i bur om natten og når jeg er borte. Når du skal trene opp en valp til dette bør du også trene på dag tid og i bilen. Hunden skal bli trygg,mine legger jeg ofte på dag tid og da er de i samme rom som meg. Pass på at de har tisset og sånn. Ha den i bur til den er helt stille og gjerne har sovnet. Legg den noen ganger hver dag,IKKE slipp den ut når den bråker,da vinner den og di forstår da det. Om natten skal den ligge i bur om du har bestent det,om den bråker da ta den med ut la den gjøre i fra seg og rett inn i buret sitt etter på. Om du må opp og ut 10 ganger på natta er det bare og gjøre det! Men sånn er det bare,han lir også sliten og trett og til slutt sovner han. Det og trene på og være alene,går litt mere av seg selv da bur treningen er på plass Valper klør i tennene ,om den napper blir det litt annet. Si nei bestemt!!!! Ikke la ungene leke voldsomt med han,hunden klarer ikke sette de grensene. Ungene kan være rolig og sitte ned på gulvet og kose og klappe,gi mat. Om di roper og springer ,vil hunden bli oppjaget . Lykke til
Sophie-Ann Skrevet 20. juni 2012 #17 Skrevet 20. juni 2012 Tråden er ryddet for avsporinger Sophie-Ann, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå