Gå til innhold

Noen tips om hva jeg gjør riktig/feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig slipper det, skal du se! I hvert fall når jeg gikk ned i vekt kunne jeg stagnere ganske mye føltes det ut som, men når jeg nådde ønsket vekt og regnet på det viste det seg ut at jeg i gjennomsnitt hadde gått ned 0.5kg i uka likevel ;) Mitt triks er å ikke veie deg. Vei deg før du begynner - og når du er ferdig. Du vil merke det på klærne underveis :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte diett.no i begynnelsen, men vedlikeholdsinntaket jeg får opp på diett.no (2300 kcal) stemmer overhodet ikke. Jeg ligger en god del kalorier under dette, så jeg har funnet en annen kalkulator som stemmer bedre:)

Med 1650 kalorier om dagen ligger jeg i underskudd til å miste rundt 0,5 kg i uken, men går fortsatt ikke ned så mye heller, så det er ganske tøffe gram å miste.

Får jeg spørre hvilken kalkulator du bruker? :)

Har også erfaring med at diett.no ikke stemmer.

Skrevet

Får jeg spørre hvilken kalkulator du bruker? :)

Har også erfaring med at diett.no ikke stemmer.

Jeg bruker myfitnesspal for å logge, men den er ikke heeelt riktig den heller, jeg føler likevel den er bedre enn diett.no siden man kan sette opp egne målinger etc.

Har prøvd litt ulike steder, men det er denne (http://www.fitwatch.com/qkcalc/bmr.html) jeg kommer tilbake til, og som jeg føler er mest riktig, siden den ikke tar høyde for hvor mye man beveger seg. Den er likevel littttt i overkant, men definitivt bedre enn diett.no:)

Skrevet

Plutselig slipper det, skal du se! I hvert fall når jeg gikk ned i vekt kunne jeg stagnere ganske mye føltes det ut som, men når jeg nådde ønsket vekt og regnet på det viste det seg ut at jeg i gjennomsnitt hadde gått ned 0.5kg i uka likevel ;) Mitt triks er å ikke veie deg. Vei deg før du begynner - og når du er ferdig. Du vil merke det på klærne underveis :)

Takk for oppmuntringen:) Jeg håper jo det vil gå! Siden jeg skal ned over 40 kg så føler jeg behovet for å veie meg iblant, men du har rett i at jeg ikke bør veie meg for mye:p det er lett å gjøre det likevel altså.. huff:P Men håper, håper det slipper snart!

AnonymBruker
Skrevet

Kok et par egg før du legger deg og ikke ta av skallet. Så har du til frokosten dagen etterpå. Jeg synes det metter godt og det er litt proteiner i de.

Når det gjelder veiing så kan du sette en fast dato i måneden hvor du veier deg. Og så kan du måle også. Selv om vekta ikke har flyttet seg så mye så kan det fortsatt være at du har krympet.

Det er godt å se du ikke stresser med å gå ned i vekt. Ta tiden til hjelp, og om du ikke har nådd målet ditt om 2 måneder så ikke gi opp. :)

Anonym poster: 31fd1120e89ebd54082c1fffc12c846a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker myfitnesspal for å logge, men den er ikke heeelt riktig den heller, jeg føler likevel den er bedre enn diett.no siden man kan sette opp egne målinger etc.

Har prøvd litt ulike steder, men det er denne (http://www.fitwatch.com/qkcalc/bmr.html) jeg kommer tilbake til, og som jeg føler er mest riktig, siden den ikke tar høyde for hvor mye man beveger seg. Den er likevel littttt i overkant, men definitivt bedre enn diett.no:)

Er du veldig høy, frøkenfryd? Jeg er litt lettere enn deg, men får allikevel opp en høyere BMR enn det du spiser til daglig med denne kalkulatoren, og så vidt jeg har forstått skal man vel ikke ha et kcal-inntak under BMR? :klo:

Anonym poster: 04b25d037aa20ef6236665c1aea486e3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er du veldig høy, frøkenfryd? Jeg er litt lettere enn deg, men får allikevel opp en høyere BMR enn det du spiser til daglig med denne kalkulatoren, og så vidt jeg har forstått skal man vel ikke ha et kcal-inntak under BMR? :klo:

Nei, jeg er ikke så høy (167), men har en del andre "issues" som gjør at jeg slettes ikke forbrenner like mange kalorier som de aller fleste av disse kalkulatorene sier. Jeg får stort sett beskjed om at jeg forbrenner mellom 2300 og 2500 kalorier om dagen, noe som ikke stemmer. De siste årene har jeg stort sett spist mellom 2000 og 2400 kalorier og gått jevnt og trutt opp i vekt. Ved hjelp av lege og dietist (ernæringsfysiolog) har jeg fått beskjed om at jeg trygt kan basere meg på at jeg ikke forbrenner i forhold til dette inntaket, og kan legge meg på et ganske lavt inntak (utifra hvordan jeg opplever sult etc.) helt ned i 12-1300 kalorier uten fare. (edit: for å gå ned i vekt altså, ikke som normalt inntak for å opprettholde vekten)

Det er nok ganske individuelt, kjæresten min forbrenner mye mer kalorier enn meg, og spiser mer enn meg (av den samme maten) uten å legge på seg :)

Endret av frøkenfryd
AnonymBruker
Skrevet

Stresser du mye i forhold til maten, TS? Kanskje til og med ubevisst? Nå har jeg vært langt fra overvektig, men hadde en 5 kg jeg gjerne ville miste og stressa fælt med det. Tenkte konstant på mat og kalorier, veide alt, skrev opp og regnet ut. Spiste virkelig "etter boka", men vekta ville ikke slippe. Så ble jeg til slutt møkk lei, og bestemte meg for å droppe alt av regler og telling. Spiste det jeg ville, når jeg ville. Og plutselig gikk jeg ned! Selv om jeg inntok både boller og sjokolade. Jeg tror stress gjør mer med oss enn vi aner, og stresshormonene forhindrer oss i å gå ned i vekt. En annen ting er at når all mat er lovlig så frister ikke det usunne så mye. Du kan jo spise det når som helst! En dag har jeg skikkelig lyst på salat, da lager jeg det. En annen dag pizza, da kjører jeg på med det. Vekta holder seg så stabil som bare det :) Aldri mer kaloritelling på meg!

Anonym poster: 1fed777c7424f64ebf73c17818ed6c16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke så høy (167), men har en del andre "issues" som gjør at jeg slettes ikke forbrenner like mange kalorier som de aller fleste av disse kalkulatorene sier. Jeg får stort sett beskjed om at jeg forbrenner mellom 2300 og 2500 kalorier om dagen, noe som ikke stemmer. De siste årene har jeg stort sett spist mellom 2000 og 2400 kalorier og gått jevnt og trutt opp i vekt. Ved hjelp av lege og dietist (ernæringsfysiolog) har jeg fått beskjed om at jeg trygt kan basere meg på at jeg ikke forbrenner i forhold til dette inntaket, og kan legge meg på et ganske lavt inntak (utifra hvordan jeg opplever sult etc.) helt ned i 12-1300 kalorier uten fare. (edit: for å gå ned i vekt altså, ikke som normalt inntak for å opprettholde vekten)

Det er nok ganske individuelt, kjæresten min forbrenner mye mer kalorier enn meg, og spiser mer enn meg (av den samme maten) uten å legge på seg :)

Ah, da forstår jeg. :) Ble bare litt redd for at du sultet deg helt. Om jeg ligger på 1500 et par dager blir jeg nemlig utrolig svimmel/kvalm/dårlig.

For å gå tilbake til det du spurte om: liker du Skyr? Jeg tok meg også en slik Wasa-pakke til frokost ofte, men har nå byttet over til den Skyr-typen uten sukker. Holder meg mett lenger, og gir meg flere proteiner. Hender også jeg lager litt eggerøre kvelden i forveien, for eksempel, som jeg kan hive i meg før jeg løper ut døra.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Vektnedgangsmessig klarer du deg kjempebra, TS! Her er det bare kaloriene det står på, og du har stålkontroll:)

Når det kommer til frokost finnes det mange like lettvinte løsninger som metter lengre - men alle krever at du bruker litt tid på kvelden.

-kok egg,ikke ta av skallet før neste morgen- spis på et wasa delikatess sesam (til sammen 100 kcal)

-lag en wrap av speltlompe, putt i matboks

-lag havregrøt, sett plast over

-lag eggerøre eller omelett og ha i matboks

-en boks mager kesam med bær

AnonymBruker
Skrevet

et mindre og tren mer ;)

For et idiotisk svar. Er du 12 år eller?

Anonym poster: eda0c5354f8331f6d930b60aae921403

Skrevet

Vektnedgangsmessig klarer du deg kjempebra, TS! Her er det bare kaloriene det står på, og du har stålkontroll:)

Når det kommer til frokost finnes det mange like lettvinte løsninger som metter lengre - men alle krever at du bruker litt tid på kvelden.

-kok egg,ikke ta av skallet før neste morgen- spis på et wasa delikatess sesam (til sammen 100 kcal)

-lag en wrap av speltlompe, putt i matboks

-lag havregrøt, sett plast over

-lag eggerøre eller omelett og ha i matboks

-en boks mager kesam med bær

Takk takk Kevlarsjäl:)

Idag blir det keso (cottage cheese) med hasselnøtter og mandler. Salat med skinke og avocado til lunsj, og en skikkelig luksusmiddag med sitronlaks og asparges :]

Jeg er kjempefornøyd med denne uken, og har gått ned 1 kg på 5 dager! Hyggelig med mye tilbakemelding:)

Skrevet

Du skriver at du tar tog til og fra jobb.. Hvorfor stresse med frokost før du drar hjemmefra? Er det ikke bedre å gjøre klar frokost kvelden før, evt lage matpakke på morgenen, og spise på toget til jobb?

Skrevet

Du skriver at du tar tog til og fra jobb.. Hvorfor stresse med frokost før du drar hjemmefra? Er det ikke bedre å gjøre klar frokost kvelden før, evt lage matpakke på morgenen, og spise på toget til jobb?

Spiser ikke brødskiver akkurat, så det blir veldig kronglete å spise på toget:P Ser for meg ståplass med 200 stykker, så drar jeg frem matboksen med eggerøre midt i folkemengden :fnise:

Neida, jeg spiser når jeg kommer på jobb, og prøver nå å gjøre klart i forveien. Er bare så lite fantasifull med hva jeg kan spise, men har fått en del tips nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...