Gå til innhold

Noen tips om hva jeg gjør riktig/feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg prøver nå virkelig å gå ned i vekt. Veier godt over 110 kg og skal ned til tja, hvertfall ned til 70. Så får jeg se om jeg finner trivselsvekta. I første omgang greier jeg ikke å sikte så langt, så jeg sikter på 110-merket. Regner med det vil ta meg rundt 2 måneder å nå dit, om jeg er flink med mat og trening.

Per idag spiser jeg ganske variert, vil jeg si, med grønnsaker og fisk, quorn, kylling og kjøtt hver uke. Men jeg synder voldsomt innimellom, og tåler ikke raske karbohydrater spesielt godt. Jeg blir veldig oppblåst av det - men all "enkel" mat jeg får i meg består som regel av overdrevet mye karber. Om noen har tips til hvilke proteinholdige/mettende matvarer jeg kan dytte i meg istedet for, er jeg takknemlig! Jeg er ingen lavkarber per se, men prøver å få i meg proteiner fordi jeg opplever at det metter bedre og fordi jeg så lett holder på vann. Jeg vil ikke sulte meg, men holder meg på rundt 16-1700 kalorier om dagen i tillegg til trening 3 ganger i uken.

Her er eksempler tatt fra matdagboken min:

Dag 1.

Frokost:

Naturdiet (friggs) Jordbær - 330 ml.

4-5 reddiker til småspising

Lunsj:

Rester fra dagen før - Svineytrefilét med wokgrønnsaker (vannkastanjer, babymais, bønner, gulrot, bambusskudd) i teriyakisaus. Alt i alt ca. 250 g, 50/50 kjøtt og grønnsaker.

Middag:

Paneng-kylling (hjemmelaget) med risnudler og grønnsaker.

Ca 150 g kylling, 150 g grønnsaker og 100 g nudler. Panengmiksen er iblandet kokosmelk (light) og inneholder rundt 100 kalorier per porsjon + kokosmelken (såvidt jeg kan regne ut).

Dessert:

Jordbær, rundt 200 g. En skvett fløte (i underkant av 0,5 dl) drysset med sukrin.

Drikke: denne dagen drakk jeg vann hele dagen, ca 1,5 liter totalt.

Dag 2.

Frokost:

1 Wasa Sandwich (kremost med gressløk)

1 kopp sitronte med 1 teskje honning

Mellommåltid: 100-150 g jordbær, naturell

Allevo sjokoladedrikk, 200 kalorier

Lunsj: "Viktväktarna" (ferdigrett) Lax og mozzarella (ca 300 kalorier)

Middag: 250 g Ovnsbakt sitronlaks med 200 g grønnsaker (brokkoli, kålrabi, gulrot, bønner, rødløk) og en ss aioli.

Dessert: Jordbær med sukrin, ca 200 g.

Det går mye i jordbær ja, når det endelig er sesong:) Ellers pleier jeg å bytte ut jordbær med avokado, moreller eller annen frukt og grønt når det finnes.

Jeg er enormt dårlig på frokost.. ofte spiser jeg ikke noen frokost i det hele tatt, eller tvinger i meg en sånn wasa sandwich for å få noe i kroppen siden jeg altså ikke skal spise før kl 12-13. Noen enkle tips som jeg kan forberede dagen i forveien? Jeg kommer garantert -aldri- til å lage meg frokost hjemme før jeg drar til jobben. Jeg sover så lenge som absolutt mulig, og skynder meg ut døra. Er skikkelig b-menneske:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

et mindre og tren mer ;)

Skrevet

et mindre og tren mer ;)

Wow, konstruktivt. Jeg ber om råd om hvilke matvarer jeg kan bytte ut, om du leste det jeg skrev så ser du at jeg spiser rundt 1600 kalorier om dagen, som er grensen for hva som fungerer for meg ift vekttap. Går jeg under (har vært nede på 1200), blir jeg veldig misfornøyd, svimmel, og til slutt får jeg mageproblemer - noe jeg har vært gjennom flere ganger i livet.

Treningen min er også tilpasset det livet jeg lever med en krevende jobb, så selv om du sikkert ikke mener dette vondt, kommer du med dårlige forslag. Om du derimot har forslag til det jeg faktisk spør om, hvilke matvarer jeg kan/burde/skulle kunne bytte ut, go for it!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut fløten på jordbærene. Bruk mager kesam, evt mager vaniljekesam. Kutt ut honningen i teen. Kutt ut sjokoladedrikken (generellt: kutt ut flytende kalorier så mye som mulig).

Bruk magre melkeprodukter, inkludert mager ost i stedet for mozarella.

Du må overhodet ikke spise frokost. Å tvangsfore deg selv når du ikke er sulten er bare tull. Jeg spiser ikke noe før kl 12 om dagen. Frokost "kickstarter" på ingen måte forbrenningen. Det er revnende likegyldig når du velger å spise. Poenger med å spise frokost er kun til stede om man blir sulten før lunsj og hiver seg på bolletilbudet på bensinstasjonen. Om du blir sulten før lunsj kan du ta med deg selvsmurte knekkebrød/skiver (vet ikke hva wasa smører på sine, men det er neppe lettost), salat, litt mer mindre middagsrester, litt cottage cheese med bær, en frukt, osv.

Øk aktiviteten. Trening 3 dager i uken er ikke mye. Reduser stillesittende tid. Kan du stå ved kontorpulten i stedet for å sitte? Gå til jobb? Gå av bussen et par stopp før du skal? Bytte ut tvtitting med noe annet (er lov å kjøpe seg treningsutstyr til bruk i heimen om du har små barn du må være hjemme med...). Gå til butikken?

Og logg alt du spiser på f.eks. diett.no. Vei alt den første tiden. De aller, aller fleste har en tendens til å grovt bomme på alt som er "bare en liten skvett" eller "en liten tskje". Og så "glemmer" man stekefett, eller måler opp kaloritette ting som ris på øyemål.

Anonym poster: 84dd93c1030465d8f75a46683e009a79

• Liker 2
Skrevet

Kutt ut fløten på jordbærene. Bruk mager kesam, evt mager vaniljekesam. Kutt ut honningen i teen. Kutt ut sjokoladedrikken (generellt: kutt ut flytende kalorier så mye som mulig).

Bruk magre melkeprodukter, inkludert mager ost i stedet for mozarella.

Du må overhodet ikke spise frokost. Å tvangsfore deg selv når du ikke er sulten er bare tull. Jeg spiser ikke noe før kl 12 om dagen. Frokost "kickstarter" på ingen måte forbrenningen. Det er revnende likegyldig når du velger å spise. Poenger med å spise frokost er kun til stede om man blir sulten før lunsj og hiver seg på bolletilbudet på bensinstasjonen. Om du blir sulten før lunsj kan du ta med deg selvsmurte knekkebrød/skiver (vet ikke hva wasa smører på sine, men det er neppe lettost), salat, litt mer mindre middagsrester, litt cottage cheese med bær, en frukt, osv.

Øk aktiviteten. Trening 3 dager i uken er ikke mye. Reduser stillesittende tid. Kan du stå ved kontorpulten i stedet for å sitte? Gå til jobb? Gå av bussen et par stopp før du skal? Bytte ut tvtitting med noe annet (er lov å kjøpe seg treningsutstyr til bruk i heimen om du har små barn du må være hjemme med...). Gå til butikken?

Og logg alt du spiser på f.eks. diett.no. Vei alt den første tiden. De aller, aller fleste har en tendens til å grovt bomme på alt som er "bare en liten skvett" eller "en liten tskje". Og så "glemmer" man stekefett, eller måler opp kaloritette ting som ris på øyemål.

Takk for svar; mye av dette er ting jeg allerede gjør:) Jeg går det som er vettig til og fra jobb, men det er 4 mil så togreise blir det åkke som:)

Jeg logger også alt jeg spiser samt veier det, det er derfor jeg vet eksakt hvor mange kalorier jeg får i meg per dag. Her innberegner jeg både stekeolje og annet som jeg bruker i matlagingen.

Skal sies at sjokoladedrikken/jordbærdrikken lett kan droppes, men altså har kommet som en måltidserstatter for frokost, fordi jeg ellers ville gått sulten hele formiddagen. Jeg dropper ikke frokost fordi jeg ikke er sulten - for det er jeg ofte, men dropper det fordi jeg ikke rekker/har noe ferdig. Jeg har en jobb som periodevis krever at jeg er tilstede, sittende, i møte eller foran pc opp til 14-15 timer om dagen på det verste, og i disse periodene er det tungt å gjøre noe annet enn å sove og jobbe.

Selvfølgelig kan jeg i de roligere periodene prioritere trening, så disse ukene nå på sommeren trapper jeg gjerne opp. Denne uken f.eks blir det trening 5 ganger istedet for 3.

I det hele tatt er det ikke aktivitetsnivået/hva jeg gjør i treningsvei jeg trenger tips på her, jeg føler det er hvilke matprodukter jeg spiser som er der skoen trykker.

Du kommer med gode tips om magre produkter som jeg absolutt skal se på, og jeg kan definitivt bytte ut ferdigknekkebrødene med egne og f.eks legge på skinke eller kalkunpålegg istedet etc.

Jeg er dårlig på å finne på slike ting, derfor ender jeg ofte med "ferdigfrokost" a'la knekkebrødsandwicher og flytende føde.

Utenom den flytende frokosten drikker jeg bare vann pga magekatarr, så det er ikke de flytende kaloriene jeg bekymrer meg for:)

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke middagene dine veldig store i mengde? Med dessert blir det jo nærmere trekvart kilo med mat.

Jeg ville fordelt det på to måltider; middag og kveldsmåltid. Om ikke annet så å varme opp igjen halvparten av middagen til kvelds.

Jeg har lest at 3-350 gram er passe mye mat til ett måltid.

Anonym poster: 1c661c2c4e60548fdc2b6b83735f786f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det er tidsnød om morgenen som stopper deg er det ikke verre enn at du smører nistemat om kvelden.

Et annet tips er å bake mange kyllingfileter i ovnen om gangen, som du kan fryse ned i porsjoner, og ta med deg på jobb til frokost, gjerne med litt salat du har kuttet opp ifbm middagen dagen i forveien? Middagsrester går fint til frokost også.

Mager kesam + cottage cheese + frosne bær du heller opp i om morgenen så de tiner til du er på jobb er også bra.

Om du har vannkoker/mikro på jobb kan du jo lage havregrøt når du kommer. Havregryn + kokende vann, la svelle, ha på kanel/sukrin/frukt = godt og sunt.

Har du tilgang til kjøleskap på jobb kan du jo også oppbevare pålegg der om du er redd brødet blir oppbløtt om du lager niste kvelden i forveien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke middagene dine veldig store i mengde? Med dessert blir det jo nærmere trekvart kilo med mat.

Jeg ville fordelt det på to måltider; middag og kveldsmåltid. Om ikke annet så å varme opp igjen halvparten av middagen til kvelds.

Det er revnende likegyldig om man spiser ett stort 700 kcal måltid eller to 350 kcal måltid. Det er kun smak og behag som teller. Det er IKKE slik at "mange små måltider" vil føre til superforbrenning.

Jeg anbefaler alle å lese dette...

• Liker 2
Skrevet

Om det er tidsnød om morgenen som stopper deg er det ikke verre enn at du smører nistemat om kvelden.

Et annet tips er å bake mange kyllingfileter i ovnen om gangen, som du kan fryse ned i porsjoner, og ta med deg på jobb til frokost, gjerne med litt salat du har kuttet opp ifbm middagen dagen i forveien? Middagsrester går fint til frokost også.

Mager kesam + cottage cheese + frosne bær du heller opp i om morgenen så de tiner til du er på jobb er også bra.

Om du har vannkoker/mikro på jobb kan du jo lage havregrøt når du kommer. Havregryn + kokende vann, la svelle, ha på kanel/sukrin/frukt = godt og sunt.

Har du tilgang til kjøleskap på jobb kan du jo også oppbevare pålegg der om du er redd brødet blir oppbløtt om du lager niste kvelden i forveien.

Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Det er revnende likegyldig om man spiser ett stort 700 kcal måltid eller to 350 kcal måltid. Det er kun smak og behag som teller. Det er IKKE slik at "mange små måltider" vil føre til superforbrenning.

Jeg anbefaler alle å lese dette...

Du misforstår.

Det handler om å ikke sprenge magen med et megamåltid, og så aldri bli mett ellers. Det er bedre å komme dit at man blir mett på halvparten, og så spise en gang til seinere på dagen.

Dessuten er det ikke "revnende likegyldig", du bør ikke uttale deg når du ikke har greie på det du snakker om. Det er stor enighet om at det er best å spre næringen utover dagen, i stedet for ett megamåltid. Gjør som du vil selv, men slutt å spre feilinformasjon.

• Liker 3
Skrevet (endret)

De er store i mengde, jeg spiser som regel aldri opp, men regner antall kalorier utifra hvor mye jeg lager:) Som regel spiser jeg enten halvparten + litt til til middag, og har resten som matpakke til dagen etter, eller så er vi to til middag. Da lager vi gjerne litt mer, men vi har 90% av gangene alltid mat igjen etter middag :)

Det spiller jo heller ingen rolle om jeg deler opp måltidene, kaloriene forandrer seg ikke bare fordi de deles på to måltider:P Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg ofte skrubbsulten, og liker at middag er hovedmåltidet på dagen - da spiser jeg gjerne masse mat uten at jeg nødvendigvis blir sprekkmett av den grunn.

Det er jo heller ikke slik at det er -mengden- mat som gjør noe, en kilo grønnsaker er masse mat men hundre ganger sunnere enn 2 dl syltetøy - det handler om mengden energi man får i seg, det. Altså kalorier :)

Endret av frøkenfryd
AnonymBruker
Skrevet

Men om du klarer å holde deg til 1600-1700 kcal om dagen, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil bytte ut matvarer?

Anonym poster: 31fd1120e89ebd54082c1fffc12c846a

AnonymBruker
Skrevet

Du misforstår.

Det handler om å ikke sprenge magen med et megamåltid, og så aldri bli mett ellers. Det er bedre å komme dit at man blir mett på halvparten, og så spise en gang til seinere på dagen.

Dessuten er det ikke "revnende likegyldig", du bør ikke uttale deg når du ikke har greie på det du snakker om. Det er stor enighet om at det er best å spre næringen utover dagen, i stedet for ett megamåltid. Gjør som du vil selv, men slutt å spre feilinformasjon.

Jeg la ut en link med masse dokumentasjon til mine påstander. Jeg ser ikke noen link i ditt innlegg ;)

Jeg har heller aldri sagt at man skal spise ett megamåltid (når ble 700 kcal et "megamåltid?) og så være sulten resten av dagen. Jeg har sagt at det er helt unødvendig å spise små måltider framfor store om man liker å spise større måltider bedre enn mange små. Smak og behag, sa jeg... Jeg spiser 3 store måltider, uten å føle meg sprengt, og uten å føle sult. Mange små måltider for meg betyr småsulten og misfornøyd hele dagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men om du klarer å holde deg til 1600-1700 kcal om dagen, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil bytte ut matvarer?

Mat er også ernæring og metthetsfølelse. Enkelte typer mat metter mer enn andre, og så må man se på om man får i seg fornuftig med ernæring. Om man bytter ut enkelte typer matvarer med andre som metter mindre vil det gjerne være mer behagelig å ligge i underskudd.

Skrevet

Jeg vil bytte ut de "raske" måltidene (flytende frokost etc) med mer mettende og "riktig" mat. Jeg vil også gjerne få i meg mer proteiner og færre karbohydrater. Fordi jeg blir oppblåst av det, og fordi jeg vet at proteiner metter mer :)

Har fått gode tips om kesam og bedre knekkebrød (enn de ferdige) med pålegg og masse annet hittil, og synes det er toppen med litt ny input på den delen.

Skrevet

Jeg la ut en link med masse dokumentasjon til mine påstander. Jeg ser ikke noen link i ditt innlegg ;)

Jeg har heller aldri sagt at man skal spise ett megamåltid (når ble 700 kcal et "megamåltid?) og så være sulten resten av dagen. Jeg har sagt at det er helt unødvendig å spise små måltider framfor store om man liker å spise større måltider bedre enn mange små. Smak og behag, sa jeg... Jeg spiser 3 store måltider, uten å føle meg sprengt, og uten å føle sult. Mange små måltider for meg betyr småsulten og misfornøyd hele dagen.

Jeg har samme erfaring som deg. I tillegg har jeg slitt en del med magekatarr, og da er det ihvertfall ikke spesielt behangelig å spise "hele tiden", det gjør jo vondt :S Heller spise 3 ganger om dagen da, og slippe å tenke på det resten av tiden.

Jeg føler at små måltider er ganske utilfredsstillende og gjerne "sklir ut" - jeg får i meg mer kalorier og spiser mye mer når jeg gjør det slik. Det er en uvane jeg alltid har hatt, så jeg tar den ikke med meg inn i "mitt nye matliv".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bytte ut de "raske" måltidene (flytende frokost etc) med mer mettende og "riktig" mat. Jeg vil også gjerne få i meg mer proteiner og færre karbohydrater. Fordi jeg blir oppblåst av det, og fordi jeg vet at proteiner metter mer :)

Har fått gode tips om kesam og bedre knekkebrød (enn de ferdige) med pålegg og masse annet hittil, og synes det er toppen med litt ny input på den delen.

For proteinkilder kan jeg anbefale alle typer magert kjøtt og fisk. Kylling-, torsk- og laksefileter, tunfisk (godt i salat!), renskåret svin, karbonadedeig, reker, osv. Egg, magre melkeprodukter, bønner og linser, og frø og nøtter (naturell! Ikke saltet og dynket i olje... og i -små- mengder...) er bra.

Anbefaler også å bytte ut pasta med squash om du vil ha "lavkarbovarianter". Ostehøvle flak av squash i stedet for lasagneplater, kutt ytterlige opp for "tagliatelle", eller bruk juliennejern.

Du kan jo se på fitnessbloggen, der er masse kostholdstips.

Skrevet

For proteinkilder kan jeg anbefale alle typer magert kjøtt og fisk. Kylling-, torsk- og laksefileter, tunfisk (godt i salat!), renskåret svin, karbonadedeig, reker, osv. Egg, magre melkeprodukter, bønner og linser, og frø og nøtter (naturell! Ikke saltet og dynket i olje... og i -små- mengder...) er bra.

Anbefaler også å bytte ut pasta med squash om du vil ha "lavkarbovarianter". Ostehøvle flak av squash i stedet for lasagneplater, kutt ytterlige opp for "tagliatelle", eller bruk juliennejern.

Du kan jo se på fitnessbloggen, der er masse kostholdstips.

Takk:)

Skrevet

Lag deg bruker på diett.no, fyll inn vekt/høyde/alder slik de ber om, loggfør alt du spiser og juster deg opp/ned slik at du ligger 500 kcal under det forslaget diett.no ber deg ligge på (som er vedlikeholdsinntak):

Skrevet

Lag deg bruker på diett.no, fyll inn vekt/høyde/alder slik de ber om, loggfør alt du spiser og juster deg opp/ned slik at du ligger 500 kcal under det forslaget diett.no ber deg ligge på (som er vedlikeholdsinntak):

Jeg brukte diett.no i begynnelsen, men vedlikeholdsinntaket jeg får opp på diett.no (2300 kcal) stemmer overhodet ikke. Jeg ligger en god del kalorier under dette, så jeg har funnet en annen kalkulator som stemmer bedre:)

Med 1650 kalorier om dagen ligger jeg i underskudd til å miste rundt 0,5 kg i uken, men går fortsatt ikke ned så mye heller, så det er ganske tøffe gram å miste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...