AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Hei! Skal pusse opp leiligheten min og trenger litt hjelp... Veggene er lakkert tre(furu?)panel.. Skal male alle veggene hvite. Er jeg nødt til å slipe dem ned først (hvordan - med slipemaskin??), eller holder det å male heftgrunn? Eller noe helt annet? Tipper jeg har litt arbeid foran meg... Anonym poster: 96bce6fd56affd6685f0dc7aaca69fe7
Lykkelise Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 Hei! Huff, dette har vi nettopp vært igjennom.. Dette er fremgangsmetoden vi brukte: -1 strøk med Kvistlakk og sperrrgrunn i ett - pusset med sandpapir - 1 nytt lag med sperregrunn -pusset igjen.. - 1 strøk maling - lett pussing - 2 strøk til med maling ;-) Mye jobb, men perfekt resultat
Henkie Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 Kommer selvsagt an på hvor nøye du er...jeg ville satset på å gå rett på heftgrunn (evt lett håndsliping først ) Så ville jeg sparklet store hull (etter bilder og sånt) så pusset lett der jeg sparklet og så til slutt malt to strøk. Har furuen stått i noen år med lakk behøver du ikke kvistlakk, men kan evt bruke grunning MED kvistlakk i...
Gjest padawan Skrevet 14. juni 2012 #4 Skrevet 14. juni 2012 det skal være tilstrekkelig å hoppe rett på grunningen. I "verste fall" kan du dra lett over med sandpapir slik at malingen fester seg bedre. les ellers mer i denne tråden som jeg har postet i et annet forum.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #5 Skrevet 14. juni 2012 TS her. Tusen takk for svar! Jeg tror nok lakken har vært på i ganske så mange år! Får se litt an om jeg bruker sandpapir eller ikke. Kan jo spørre der jeg kjøper malingen også? det er kanskje litt forskjell fra maling til maling (evt grunning til grunning)? Anonym poster: 96bce6fd56affd6685f0dc7aaca69fe7
Gjest padawan Skrevet 14. juni 2012 #6 Skrevet 14. juni 2012 Kan jo spørre der jeg kjøper malingen også? det er kanskje litt forskjell fra maling til maling (evt grunning til grunning)? det er som regel liten forskjell mellom de forskjellige fabrikatene av maling.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #7 Skrevet 14. juni 2012 For å få pent resultat så må du grunne. Puss litt, grunn, puss litt og to strøk med maling. Anonym poster: cada73b4b8e26690697cb6692e50c13b
Gjest padawan Skrevet 14. juni 2012 #8 Skrevet 14. juni 2012 grunning brukes primært av to grunner: 1) mette underlaget 2) gi bedre heft til det en bruke som toppstrøk. selv om en bruker grunning er det ikke gitt at en får pent resultat.
Lykkelise Skrevet 16. juni 2012 #9 Skrevet 16. juni 2012 Anbefaler kvistlakk uansettt om det er lakk eller ikke.. Vi droppet det der det var 10 år gammel lakk, der har det kommet gjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå