Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Driver å slanker meg fem-seks kilo før jul og har -400 kalorier om dagen.

Problemet er at jeg elsker å fråtse første dagen av mensen med en diger pose smågodt, 1,5 l cola, 200 gr sjokolade, diger frokost, pizza til middag.... :sjenert:

En sånn fråtsing er jo sikkert 5000 kalorier minst, ødelegger det alt? Hvis jeg prøver annenhver mnd går jeg ned i vekt likevel da?

Anonym poster: 048f10fa83fff1634a0fdb4239f4ba44

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Skal du ha en spisedag i uka i tilegg til det eller? Skal du på byen og drikke et par halvlitere i uka også? I så fall kommer vinninga garantert til å gå opp i spinninga.

AnonymBruker
Skrevet

Driver å slanker meg fem-seks kilo før jul og har -400 kalorier om dagen.

Problemet er at jeg elsker å fråtse første dagen av mensen med en diger pose smågodt, 1,5 l cola, 200 gr sjokolade, diger frokost, pizza til middag.... :sjenert:

En sånn fråtsing er jo sikkert 5000 kalorier minst, ødelegger det alt? Hvis jeg prøver annenhver mnd går jeg ned i vekt likevel da?

Det vil sikkert ikke ødelegge alt, men jeg vil tro det vil stoppe vektnedgangen din hver gang du gjør det. Eventuelt også gjøre at du går litt opp igjen etter hver fråtsing. Så jeg ser ikkepoenget med å ikke prøve la det være, når man føst jobber med å gå ned i vekt. Da kan du jo ikke legge opp til å beholde sånne vaner, for da er slankingen bortkastet, siden du vil spise på deg vekten igjen etter endt kur.

Anonym poster: 9a90721ccb37c58c14569fb7d4becff8

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ble sittende å regne på dette for deg.

Hvis du går 500 kcal i minus hver dag er det ca en halv kilo i uka - 2 kilo i måneden.

Har du en fråtsedag med 5000 kcal er det nesten ett kilo fett (de sier 7000 kcal er 1 kilo)

Med andre ord går du ned litt mer enn 1 kilo i stedet for 2.

Vektnedgangen vil gå halvparten så sakte! Så du må rett og slett velge om du vil gå raskere ned i vekt, eller om du vil beholde fråtsedagen og gjøre det saktere.

• Liker 1
Skrevet

Om du har helt til jul på deg å gå ned 5-6 kg og Kevlarsjäl sier at om du fråtser så vil du gå ned litt mer enn 1 kg pr mnd om du har en sånn skikkelig fråtsedag.. Og vi nå er i Juni. Det er 6 mnd til jul. Mao, 6 kg på 6 mnd burde gå helt fint.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Må du fråtse da? La vær og kjøp inn "fråstemat", eller iallefall kjøp inn såpass lite at du kan leve med det :) Litt overspising ødelegger neppe målet ditt, det er lenge til jul enda.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sukkerfri sjokolade, drikk pepsi max, smågodt kan kanskje byttes ut med vingummi uten tilsatt sukker, lag grov bunn på pizzaen, ha på masse kjøtt og mager ost, frokosten kan fortsatt være sunn selv om den er diger vel? Spis litt mindre måltider resten av dagen. Og ikke ha spisedag på lørdag i tillegg til denne fråtsedagen.

Anonym poster: 886d50a559e9083cb545178cc0a66dc6

Skrevet

Jeg ville spist litt mindre/økt treningen i løpet av ukedagene slik at du går ned noe fortere.

Skrevet

du ha alt det? Klarer du ikke å nøye deg med f.eks en halvliter cola, en liten skål med smågodt, mindre mengder med en sunnere variant av pizza med stor salat som tilbehør? Problemet er når mange forbinder det "å kose seg" med mengder av usunn mat, vil de veldig ofte legge på seg det de tar av, eller evt ikke klare å ta av i det hele tatt. De fleste av oss skeier ut en gang i blant, men man trenger vel ikke å ha en hel dag da man spiser ubegrenset. det man trenger er en holdningendring på det som er kos, eller evt velge mellom all den koselige maten. Et halvt kilo smågodt tilsvarer ca 2500 kcal og en sjokoladeplate på 200g er ca 1000 kalorier, halverer du smågodtinntaket og sløyfer sjokoladen sparer du over et dagsbehov med kalorier.

Selv har jeg kuttet ut fråtsing, men kaller det heller mindre uskeielser. Dersom man ikke er for hard hele tiden, minsker også behovet for å hive i seg ubegrenset. Man kan også planlegge dagen litt bedre ved å spise en mindre/magrere frokost, ta seg en god tur før man skal hive innpå senere.

Som flere sier, joda det er lenge til jul så seks kilo klarer du sikkert om dette er en gang i måneden, men er du sikker på at dette er den eneste dagen du skeier ut? Er det ingen byturer med x antall enheter alkohol og nattmat eller filmkvelder med en skål med chips og smågodt og de-400 kaloriene per dag gjelder alle dager utenom matorgiedagen så går det sikkert fint.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kjenner meg igrunn mye igjen i det TS skriver om første mensendag, der ligger mitt største problem også.

Men jeg har bare bestemt meg for å ikke fråtse! Problemet med fråtsing er jo at man får en smak av hvordan det kunne vært.. Og så får man mer lyst på godteri etterpå. OG når du selv sinker vekttapet ditt er det en skikkelig motivajsonsdemper.

Hvis du absolutt vil tvilholde på fråtsedagen anbefaler jeg deg å bare ha fråtsedag annenhver måned.

• Liker 1
Skrevet

Visst denne fråtsinga er viktig for deg, synest eg du skal behalde den, men kanskje gjere den noko mindre? Kva med å kjøpe litt mindre smågodt, ei mindre flaske brus, 100 gram sjokolade i staden for 200, ein litt mindre pizza osv? Då får du framleis utløp for "fråtse-trangen" utan at det er like øydeleggande for slankinga.

Skrevet

Kjenner meg igrunn mye igjen i det TS skriver om første mensendag, der ligger mitt største problem også.

Men jeg har bare bestemt meg for å ikke fråtse! Problemet med fråtsing er jo at man får en smak av hvordan det kunne vært.. Og så får man mer lyst på godteri etterpå. OG når du selv sinker vekttapet ditt er det en skikkelig motivajsonsdemper.

Hvis du absolutt vil tvilholde på fråtsedagen anbefaler jeg deg å bare ha fråtsedag annenhver måned.

Enig med deg.. det vanskelige med fråtsing er jo å slutte:p Jeg er ganske flink til å slutte med godteri, sukker og brus - men da må jeg slutte helt. "Smugspiser" jeg stadig, eller har en skikkelig festlørdag med godteri og chips etc. så er det ikke sånn at jeg greier å slutte på sjokoladebit nummer 3, jeg spiser hele platen (100 g) - eller halve posen chips bare forsvinner. Dagen etter må jeg bli kvitt resten.. ogsåvidere.. søtsuget på mandag blir for mye.. tirsdag vil jeg bare spise pizza så jeg slipper å lage mat..

Om du har skikkkkkelig vanskelig for å holde deg unna godis, er egentlig bare det beste å ikke oppsøke det i det hele tatt. Prøv å finne noen erstatninger. Jeg spiser jordbær istedet for sjokolade, og ristede solsikkefrø istedet for potetgull. Iblant ryker jeg på en sjokkis, men prøver da å få i meg noe som ikke er helt krise; bounty eller noe :)

Skrevet

Jeg har slike sinnsyke fråtsedager hver fjerde fredag. Har det såpass sjelden for at jeg da skal kunne skeie ut helt vanvittig. Nå har jeg egg- og melkeallergi, så jeg kan "heldigvis" ikke fråtse i sjokolade eller kaker/ferdigpizza osv. Her blir det som oftest dadler, naturell cashew- og peanøtter, flere forskjellige smoothies (blir en del kalorier når man bruker kilovis med frukt...), 86% mørk sjokolade og litt lakrisgodt. Blir fort 3000-4000 kcal ekstra ;) Da får jeg heller ikke like dårlig samvittighet - for da vet jeg at det jeg har fråtset på faktisk vil gi kroppen noe tilbake i form av næringsstoffer og antioksidanter. Du kan jo prøve å finne sunne ting du elsker å fråtse i du også?

Annenhver måned vil garantert ikke gjøre skade - tvert i mot vil en utskeielse med dette tidsaspektet være svært positivt for vektnedgangen din fordi det vil gi hormonbalansen din en gjenopprettingsboost og stimulere til ytterligere nedgang (med tanke på leptinnivåer osv dersom noen skal kverulere).

Skrevet

Jeg ville spist litt mindre/økt treningen i løpet av ukedagene slik at du går ned noe fortere.

:jepp:

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Jeg drikker nesten hver helg, ca 6 halvlitere men har ikke spisedag bortsett fra fråtsedagen. Men uka før jeg fråtser ligger jeg ca 800 kalorier i underskudd hver dag istedet for 500 og da blir det blir jo nesten 5000 kalorier i underskudd. Veier det ikke opp da?

Gjest Tidssone
Skrevet

Haha. Mine fråtsedager ser ikke sånn ut i det hele tatt. Hvordan får dere ned så mye mat uten å bli kvalme og klarer dere å nyte mate, eller bare dytter dere innpå? Som i en slags ulvehunger?

Det kan være nyttig å spise sakte, kjenne etter når det er nok og _kanskje_ dere får en annen opplevelse og slett ikke får i dere så masse ckal?

Men en dag med 5000 ckal er jo bare ca 3000 mer enn det du skal ha?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

TS her

Jeg drikker nesten hver helg, ca 6 halvlitere men har ikke spisedag bortsett fra fråtsedagen. Men uka før jeg fråtser ligger jeg ca 800 kalorier i underskudd hver dag istedet for 500 og da blir det blir jo nesten 5000 kalorier i underskudd. Veier det ikke opp da?

6 halvlitere tilsvarer ca 1200 kalorier.

En fråtsedag tilsvarer ca 5000 kalorier.

Til sammen 6200 kalorier som hemmer deg i slankingen.

500 kalorier i minus hver dag x 30 dager = 15000 kalorier som hjelper deg i slankingen

Konklusjon: du vil gå ned i vekt, men ca en tredjedel saktere enn om du ikke hadde fråtset.

Hvis du velger å ha fråtsedag bare annenhver måned vil du gå ned raskere. Bare nevner det en gang til, jeg. :filer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beholdt fråtsedagen, men moderert meg. Du trenger ikke alt det du sa der. Kutt mengden og kutt ut en av tingene. Du kan f.eks si at hvis du skal få en hel pizza, så må du drikke vann til. Og du får ikke både chips og sjokolade.

Anonym poster: be7777060f1c84d4f999b9b49da28cd1

Skrevet

Hva med å kutte ut vanlig sjokolade med mørk sjokolade? Da orker du kanskje ikke like mye? Det er bare en vanesak å gå over fra lys til mørk (og da minst 70% ikke kokesjokolade).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...