eva-80 Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Jeg ønsker å kom i kontakt med folk som nylig ( 4 år max ) tatt tverrfaglig privatist eksamen innen helse. har noen en ide hvordan jeg skal gå frem? Tusen takk for hjelp på forhånd Er lite desperat for jeg synes det er faktisk lite informasjon på nettet og ville gjerne høre med noen som har gjort dette noenlunde nylig.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Hva vil du vite? innen helse, som hva? Anonym poster: 6dd0a9d1bf3280c423e5a2d000ad5b43
eva-80 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2012 Det jeg virkelig trenger en en slags mal, hvordan besvarelsene er bygget opp ... jeg gikk den gangen omsorgsabeider faget via kurs men mangler selve eksamen. Har bestemmt meg til å gjøre det nå i desember for å få fagbrevet, men husker fint lite av akkurat den biten. Som jeg vet er de ganske nøye på det. Tror de får en case : Som f.eks. : Olga Hansen på 82 år har plager med......Hun bor hjemme men har lite omgang med folk... bla bla bla.. Så må man skrive en slags plan som er tverrfaglig men i en slags bestemmt rekkefølge.. det er det jeg trenger hjelp til Ellers har jeg det faglige på det tørre da jeg jobbet med dette i 7 år
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #4 Skrevet 14. juni 2012 hm, har akkurat hatt tverrfaglig eksamen på helsefagarbeider vg2. Situasjons beskrivelsen var: Nina hansen på 82år. Hun har parkinson sykdom i flere år og bor nå på sykehjem. Nina er enke og har tre barn som besøker henne ofte. Nina er etterhvert blitt velding preget av sykdommen. det har ført til at hun trenger stadig mer hjelp og tilrettelegging av daglige gjøremål. det er blitt vanskelig for Nina å ivareta sin persoline hygiene pga mye skjelvinger. i tilegg sliter hun ofte med treg mage. Nina kommuniserer greit og er orientert. Dette fikk vi 48 timer før selve eksamen, vi hadde først en praktisk del hvor vi trakk en case som vi måtte utføre, så måtte vi skrive en skriftlig del (pleie plan) så var vi inne til en muntlig del. Casen var " Nina ligger i sengen. hun trenger hjelp til toalettbesøk, morgenstell og påkledning. Server frokost. Utfør en aktivitet med Nina og gi en muntlig rapport til ansvarlig sykepleier som skal på. " Anonym poster: 6dd0a9d1bf3280c423e5a2d000ad5b43
eva-80 Skrevet 14. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 14. juni 2012 Ok, skjønner den. Det jeg trenger er stikkord til denne skriftlige delen ( før praksis eksamen ) . Det brukte å forregå slik at vi kom inne i et stort sal, alle som skal utføre eksamen. alle fikk en case , og fikk 5 timer på seg til å skrive alt man kan om saken. Men hvis jeg forstå riktig så er det ganske viktig at sånn som - Tiltak - Resusser osv. , kommer i riktig rekkefølge. også husker jeg ikke på disse stikkordene lenger. Evt. hvor kan jeg få tak på et mal på eksamen ? som er ferdig utfyllt, slik at jeg kan øve ? Det finnes ikke på nettet. ( funnet i allefall ikke og er rimelig desperat ) Jeg skal ta eksamen i Trondheim .
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #6 Skrevet 15. juni 2012 høres ut som det er litt annerledes nå mulig det er stor forskjell på privatist eksamen og vanlig. For slik som du sier det skulle dere bruke skriftlig delen til og alt om (saken, sykdommen). Slik vi hadde det brukte vi muntlig delen til og fortelle alt om (saken, sykdommen) og hadde en kort skriftlig del hvor vi fikk 15min på å skrive en administrativ pleie plan som skulle inneholde. - en beskrivelse av personen/casen/situasjonen. - 1 problem ( treg mage) - 1-2 ressurser( klar og orientert, kan si fra selv når hun må på toalettet) - 1 mål ( at magen til pasienten skal fungere normalt) - MANGE tiltak .... Anonym poster: 6dd0a9d1bf3280c423e5a2d000ad5b43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå