Gå til innhold

Fått NRK tv lisens regning i postkassa idag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har aldri vært noen kontrollører hos meg og jeg bor på hybel så det er ikke akkurat så lett å komme inn her uten å måtte ringe på hoveddøra. Men nå har jeg altså fått en regning i posten. Noen som har vært borti det samme? Altså, de kan jo ikke bare sende en regning uten å kunne dokumentere at jeg har TV, siden de ikke har sett det selv, og dessuten bor jeg i 2 etg så kan ikke akkuat titte gjennom vinduet heller.

Anonym poster: 349206d0ed11d96d3e99955de435c910

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte du oppgi falskt navn da du kjøpte den? Butikker plikter melde ifra til myndighetene om TV-kjøp. (Herregud for et STASI-opplegg)

Anonym poster: 2b5da813c77dd65b8c2d09c29252e8c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tv eller tv-abonnement som står ditt navn? Evt DVD spiller?

Anonym poster: d448d2f289e26193d9efe54662da7fbb

Skrevet

Har du kjøpt ny tv? Da kommer det automatisk lisensregning. Har du tv skal du betale. Eller syns du det er rettferdig at alle andre betaler og at du får slippe??

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en tv for 6 år siden, men i faren min sitt navn...Har ingen form for abonnement på noe som helst eller dvd spiller.

AnonymBruker
Skrevet

Har du kjøpt ny tv? Da kommer det automatisk lisensregning. Har du tv skal du betale. Eller syns du det er rettferdig at alle andre betaler og at du får slippe??

Det er ikke alle som kjøper tv som faktisk har riks-tv eller noe annet tv-abbonement da. Jeg syns det er urettferdig at jeg må betale tv-lisens når jeg aldri ser på tv.

Anonym poster: a161597b88801a5b51942d886ae0e9bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Liquorice, jeg synes den siste kommentaren din er en helt annen diskusjon. Og det er ikke "alle andre" som faktisk betaler lisensen. Men jeg har vært borti måten NRK operer på før (selvom det ikke gjaldt meg da), og det er DET denne diskusjonen er om. Vennligst ikke spor av.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke alle som kjøper tv som faktisk har riks-tv eller noe annet tv-abbonement da. Jeg syns det er urettferdig at jeg må betale tv-lisens når jeg aldri ser på tv.

Anonym poster: a161597b88801a5b51942d886ae0e9bf

99 % av de som har tv ser på tv inkl Nrk. Ser du ikke tv er det ditt problem. Det er likt for alle. Hvorfor har du ikke bare en stor pc skjerm i stedet? Problem solved.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en tv for 6 år siden, men i faren min sitt navn...Har ingen form for abonnement på noe som helst eller dvd spiller.

Da skriver du en mail til lisensavdelingen i NRK og sier at du ikke har TV. Får du kontrollører på døra kan du bare nekte dem. De vil prøve seg på at de har rett til å komme inn, og si at du bryter loven ved å nekte dem. Men det er løgn. De har ingen rett, bare tomme trusler.

AnonymBruker
Skrevet

Det hender de sender regning til en del tilfeldige som ikke er lisensregistrert. For det er alltid noen som bare vil se seg avslørt og punge ut.

Men stå på. De kan ikke gjøre noe.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Det har aldri vært noen kontrollører hos meg og jeg bor på hybel så det er ikke akkurat så lett å komme inn her uten å måtte ringe på hoveddøra. Men nå har jeg altså fått en regning i posten. Noen som har vært borti det samme? Altså, de kan jo ikke bare sende en regning uten å kunne dokumentere at jeg har TV, siden de ikke har sett det selv, og dessuten bor jeg i 2 etg så kan ikke akkuat titte gjennom vinduet heller.

samme her. Ikke vært noen kontroll men fikk regning for et pr mnd siden. tror det har noe med at tvn er kjøpt i mitt navn? så er det blitt registrert på en måte at jeg har tv? aner ikke.

forøvrig syns jeg tv lisensen skulle vært avskaffet. man betaler jo likevel for å ha rikstv eller lignende. for dyrt å betale ekstra for bare nrk da. Dessuten ser jeg så og si aldri på nrk likevel. Teit at alle må betale like mye selv om de ikke ser på nrk. Og det at nrk ikke har reklame er tull. De har snikreklame hele tiden

Endret av BettyBoop
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

vet du hva jeg har hørt om kontrollører fra NRK som sier at vis du har data,så har du tilgang på dems nettside så må du betale tv lisens så de prøver jo alt de kan for å tvinge penger ut av folk. jeg ga bort tven min har heller aldri brukt den til tv kanaler(står ikke under mitt navn heller siden jeg hadde den på rommet som tenåring) så de kan bare prøve seg for min del. jeg gir de nada!

Anonym poster: e3e395faef6a5be14ff830db829cd916

Skrevet

Da skriver du en mail til lisensavdelingen i NRK og sier at du ikke har TV. Får du kontrollører på døra kan du bare nekte dem. De vil prøve seg på at de har rett til å komme inn, og si at du bryter loven ved å nekte dem. Men det er løgn. De har ingen rett, bare tomme trusler.

Så da kan alle bare maile lisensavd. og si de har solgt tven for så å nekte kontrollørene å komme inn? Hvis det er så enkelt er det vel litt rart at folk gidder å betale i det hele tatt?

Skrevet

99 % av de som har tv ser på tv inkl Nrk. Ser du ikke tv er det ditt problem. Det er likt for alle. Hvorfor har du ikke bare en stor pc skjerm i stedet? Problem solved.

Det irriterer meg når folk bruker tall og prosenter de ikke har bevis for i det hele tatt. Det du sier er rett og slett at 99% ser på NRK, men gjør de virkelig det? Er greit nok at de aller fleste som har en TV ser på dem, men det at hele 99% faktisk ser på NRK? Kanskje en del svipper innom en - to ganger i året, men for de fleste er NRK-lisensen ikke verdt pengene. NRK burde være på lik linje som andre kanaler; de som vil ha det, betaler for det. Om NRK ikke overlever det norske markedet uten denne jævelskapen av en lisens, så er det synd for de. Legg det ned.

• Liker 5
Skrevet

Det er likt for alle, det er mange som ikke ser Nrk. Alle må betale for det.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at loven skal være lik for alle, det sier jeg ikke noe imot. Men det er likevel idiotisk, og burde blitt avskaffet. Hvorfor skal vi betale mye for en kanal som ikke klarer å overleve alene? Nå har vi offisielt fjernet statsreligionen, så nå kan vi hoppe over til å kvele statskanalen.

Endret av Miah
  • Liker 3
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg først skulle betale når jeg hadde plugget i antenne. Om TVen kun stod til vanlig (DVD, tv-spill) bruk, og ikke hadde ledninger koblet til kanaler, kunne jeg melde fra om dette og ikke betale lisens.

Om dette stemmer eller ei, har jeg ikke testet ut, men det var beskjeden når jeg ringte dem for å høre om jeg skulle betale lisens.

AnonymBruker
Skrevet

Det er rettferdig at de som IKKE bruker til tv, men kun film (via dvd eller pc) ikke skal måtte betale. Før så kunne man plombere antenneinngangen, da godtok nrk, nå virker det tydeligvis ikke som at det er godt nok.

En kamerat gjorde nemlig det, etter råd fra diskusjonsforum, men det var tydeligvis før det ble vanlig med mpeg4 dekodere og cam moduler i alle tv'er. Resultatet var at han måtte betale lisensen likevel, MEN, han ser ikke en skit på tv, aldri. Lakris, det er utrolig få som ser på nrk, og det faktisk er det at man ser på NRK kun en brøkdel av sannheten når det gjelder hva man betaler for. Litt er nrk, men resten er faktisk at man betaler for å ha mottakerustyr som kan ta imot tv-signaler.

Men det går jo ikke akkurat å ribbe ut de mpeg4 dekoderene heller, så da hjelper det fint lite å plombere noe. Grådige j**** var det kameraten min sa. Er det rettferdig at han over 10 år (eksempel), skal betale nesten 30.000! for noe han ikke bruker? En ting er hvis han faktisk ser på tv, da er jeg helt enig, men hva fader skal man gjøre når alle nye tver har mpeg4 og cam inngang.

Da lurer jeg, man må vel fortsatt kjøpe kort fra et sted, og det må jo registreres og sendes til nrk, hvis ikke man får et kort et "ulovlig" sted? Men, det kan man jo gjøre med de eldre tv'ene og, så jeg skjønner ikke helt hva som foregår oppi hodet på de som jobber i NRK. For selv om man plomberer så er det jo andre muligheter for å ta inn tv-signaler på en plombert tv.

Alt man trenger å kjøpe et brukt tv-kort, smekke det inn i pc som man har koblet opp mot tv, voila. Greit, man må ha på pc for å få det til, men å la pcen kjøre mens man ser på tv (noe mange folk gjør nå uansett) er billigere enn å betale lisensen.

Den burde vært frivillig, for det de tjener på den er det ikke verdt. Man betaler svinmye for en idiotisk kanal, og det å eie en tv, som jeg mener burde vært gratis (å eie en tv). Man burde i det minste halvere den, da ville gått med på å betale, for da hadde det ikke vært så ille.

Men tilbake til kameraten min, hehe, han gjorde noe så enkelt som å sende mail til Nrk og sa at tv'en var solgt, problem solved. Det er utrolig mange som gjør dette, og det fungerer, uten noen form for dokumentasjon. Og nå tenker sikkert noen at de kan kommer og kontrollere senere? Ja, de kan, men man har ikke plikt til å åpne for dem. De kan godt true med at du skal slippe dem inn, ellers kan de bla. komme tilbake med politi, som er de eneste med hjemmel til å ta seg inn i noens bolig.

Men, de gjør aldri det. Det er kanskje fordi politiet har bedre ting å ta seg, enn å besøke en addresse som KANSKJE har en tv. For det er ikke sikkert at vedkommende har det, uansett om jeg ikke hadde hatt en tv, ja, så ville jeg ikke slippet inn de uansett. Det er min leilighet, og jeg slipper inn totalt fremmede, det er en prinsippsak.

Det er kun folk jeg kjenner, eller en situasjon hvor det er snakk om noe farlig (brann, skader på leilighet osv) at andre får sette sine bein inne i min leilighet (eller politi, ikke at det har skjedd, hehe).

At de reagerer på så mange solgt tv'er? So, så lenge de ikke kan bevise det så er du trygg. MEN, har du gjort og du faktisk SER på tv så bør du være forsiktig. De som ikke ser på tv, og sier at dem har "solgt" tv'en kan ikke bli tatt, mens dere som ser tv og har "solgt" den, ja, dere kan bli tatt.

NRK har nemlig biler med ustyr som kan fange opp slike ting. Disse blir sjeldent brukt, men kan brukes hvis det er mistanke. Bortsett fra det, slapp av, nrk får ikke gjort noe.

Han har lært av den tabben, og neste gang han kjøper tv så blir det i foreldrenes navn, eller evt. at en av foreldrene kjøper tven for han. Problem solved.

Anonym poster: d6fdb6aa524c73a2ca4adf0b3e66279e

AnonymBruker
Skrevet

Har du tv eller tv-abonnement som står ditt navn? Evt DVD spiller?

Anonym poster: d448d2f289e26193d9efe54662da7fbb

Dvd-spiller er ikke lisenspliktig, kun utstyr som kan motta tv-signal.

Anonym poster: d6fdb6aa524c73a2ca4adf0b3e66279e

Gjest IngvildSF
Skrevet

Å bruke "jeg ser ikke på NRK" som argument holder ikke. TV-lisensen er ikke en NRK-lisens, det er en kringkastingslisens. Hvem skal betale for at hele Norge kan ha tilgang/mulighet til å ha TV-signaler? Hadde det ikke vært for kringkastingslisensen, så ville enten skattebetalerene måtte betale, eller så må kringkastingslisensen bakes inn i kanalpakkene. Sistnevnte er på mange måter greit, fordi det fører til at de som bruker TV-en (til å se på TV, ikke film eller spill) må betale, mens resten slipper unna. Å bake det inn i skatten blir enda mer urettferdig enn dagens system.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...