Gjest Mariana Skrevet 6. februar 2004 #1 Skrevet 6. februar 2004 Har en samboer som er SÅ nysgjerrig, den typen som klemmer på alle pakkene og klarer å finne ut hva det er i dem lenge før juleaften etc. Han er 25 år, jeg har alltid trodd at dette var noe bare barn drev med... Vi har ikke samme postadresse enda, men det hender jeg får brev og pakker hit allikevel, adressert "meg c/o ham". Da ÅPNER ham dem :o "for meg"... For det sto jo hans navn på pakka! Akkurat det gjør meg ikke så fryktelig mye, men synes nå at det er litt rart... Og også grunnen til at jeg ikke har skiftet postadresse til "hans" hus enda, selv om han maser litt på det. Med unntak av et par bursdags/julegaver er alt jeg får uansett kontoutskrifter. I går kranglet vi igjen, fordi han hadde trykket en "rar tast" på telefonen min, og fikk opp de tre siste nummerne jeg hadde ringt. Dermed startet han å mase om hva det ene nummeret der var (de to andre var til ham og til min mor). Jeg liker best å fortelle ting UTEN å mases på, og kom dermed i forsvarsposisjon og nektet å fortelle.... Han maste og maste... Til slutt sa jeg "jeg kan fortelle HVOR jeg ringte hvis du lover å ikke spørre mer", noe han gikk med på. Så jeg fortalte det (gamle arbeidsplassen min) og han maste videre i en TIME! Selv om jeg ikke sa noe mer og han hadde lovt å holde kjeft. Føler at jeg oppførte meg ganske barnslig, men gjorde ikke han også det? I tillegg blir han kjempesur om jeg er så frekk å ha en "hemmelighet" med noen... Somoftest ting som er veldig personlige for folk jeg snakker med (kan egentlig være alt mellom himmel og jord, men ting de ikke vil at "alle" skal vite om). Han kan bruke det som argument i månedsvis om jeg sier "jeg kan ikke fortelle deg det for jeg lovte å la være, men det har ingenting med deg eller meg å gjøre".... Blir litt oppgitt jeg. Hva skal jeg egentlig si for å få ham til å forstå det? Han bruker som argument at vi burde "fortelle hverandre alt".. Noe jeg i utgangspunktet er for. Bare at med mindre jeg spør så forteller han aldri hvem han får meldinger fra, han kan finne på å gå ut og kjøpe en ting til 10000 kr uten å informere meg først (riktignok ikke felles økonomi), og han vil IKKE fortelle meg hvorfor han ikke vil ha sex med meg lenger.. Huff, oppgitt nå. Noen synspunkter?
Nabodama Skrevet 6. februar 2004 #2 Skrevet 6. februar 2004 Synes han går langt over streken når han åpner posten din og går inn på din mobil.....og attpåtil er så frekk å forlange svar på hvem du har ringt til....og bråker om det lenge etterpå!!! Trykket på en "rar" tast, ja sikkert! Han visste nok hva han gjorde! Uff, jeg blir så irritert på dine vegne! Og at du MÅ fortelle alt? Andres privatliv og problemer har vel ikke han nor med! Vurder om han er mannen for deg.
Gjest Myumi Skrevet 6. februar 2004 #3 Skrevet 6. februar 2004 Herregud :o ...... og dette er finner du deg i? Åpner din post, sjekker din mobil og forhører deg etterpå hvis det dukket opp ett nummer han ikke kjente. Trykket en rar tast du liksom- han visste nok utmerket godt hva han holdt på med. Dette her skal du slettes ikke finne deg i, han høres ut som en forferdelig usikker, sjalu, masete og umoden type. Du må gi han klar beskjed om å ta seg sammen, vil du tilbringe livet ditt med en slik type?
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2004 #4 Skrevet 6. februar 2004 Jeg er enig med de andre her. Du bør ikke finne deg i dette! Min eks. åpnet til og med rekommandert post adressert til meg...Det var visst vanlig der i gården at også foreldrene hans åpnet posten til hverandre. (De syntes det var forferdelig rart at ikke andre gjorde det samme :o )Dette er ikke noe jeg vant med hjemmefra, og noe annet kunne jeg heller aldri tenke meg. Man har da krav på respekt og sitt eget liv fordi om man bor sammen.
Gjest missamanda Skrevet 6. februar 2004 #5 Skrevet 6. februar 2004 Jeg er så enig! Jeg kan ikke si til deg at "dropp han"siden det virker som dere ellers har et ganske særiøst forhold, men hvis det har vært sånn fra starten av så burde du ha droppet han for lenge siden. Jeg var sammen med en som var akkurat på samme måten I STARTEN og jeg skal love deg at det ble ikke bedre. Jeg sier ikke at din type er på samme måte, men for han jeg var sammen med ble det en "vane" å vite alle jeg hadde ringt til og snakket med og alle "hemmeligheter" folk fortalte meg i fortroelighet, og når jeg da etter en stund følte at det ble nok var det for seint. Da KREVDE han å vite det og det endte katasrofalt når jeg nektet å "utgi" meg selv til han. Vil ikke utdype det noe mer enn å si at jeg kjenner fremdeles redlesen ile gjennom meg hvis noen tar meg hardt i armen fex. Håper du forstår og at du enten "hopper av" eller prøver å få orden på dette sammen med han og evnt. en rådgiver. Lykke til.
aline Skrevet 6. februar 2004 #6 Skrevet 6. februar 2004 Kanskje det er på tide å dere setter dere ned sammen og diskuterer hva dere kan leve med og hva som må tilpasses begge? At han åpner din post, er i utgangspunktet uhøflig!! Man åpner ikke andres post!! Man går heller ikke inn på andres telefoner dersom ikke den andre har sagt at man får lov, til enhver tid!! Så altså, dersom dere blir ENIGE om at det er greit for deg at han åpner all posten din, samt at han til alle døgnes tider kan få lov til å gjøre akkurat som han vil med din telefon, så er det greit. Dersom dette IKKE er ok for deg, så må han faktisk lære seg til å la det være!! Åpner du all posten hans? Kikker du på telefonen hans uten å spørre først? Dersom du ikke gjør, det, spør ham hvordan han ville reagert dersom du overvåket telefonen hans og alle hans telefoner og smser etc. Spør om han synes det er ok, og om han sier han synes det, GJØR det!! OG spør ham om ethvert nummer du ikke kjenner igjen! Du sier han er skrekkelig nysgjerrig, dette høres mer ut som sjalusi i mine ører, kanskje over på sykelig sjalusi til og med, og det burde du være klar over når du velger å flytte inn hos ham! Sykelig sjalusi er en sykdom, det er ikke noe han lett kan "komme over" som det passer ham selv. Velger du å flytte inn hos ham, så får du en samboer som kommer til å passe på alt du gjør og foretar deg, helt til dere innser det og får hjelp for problemet. Hvordan vil han reagere den dagen han ser du har ringt ett nummer, og han søker opp nummeret og det er til en gutt han ikke kjenner? (kan være alt fra vennindes kjæreste eller bror, til kollega eller en på skolen) Var jeg deg, ville jeg satt meg ned og krevd en alvorlig samtale om disse tingene. Kanskje dere begge trenger å tenke litt, på hva dere kan leve med, hvilke kompromiss dere kan inngå. Ikke flytt inn før du/dere er sikre på at det er rett tidspunkt, eller bare rett. Samboerskap skal være ett fellesskap der dere begge gir og tar, dersom det bare er èn som bestemmer reglene, så er det i mine øyen ett ganske sykt forhold.
Gjest som Factor Skrevet 6. februar 2004 #7 Skrevet 6. februar 2004 Jeg kjenner meg "litt" igjen i samboeren din mht. nysgjerrighet (selv om jeg ikke åpner posten til samboeren min da). Hovedgrunnen til min nysgjerrighet er usikkerhet. - Usikker på om han vil være med meg resten av livet sitt når "vi ikke deler alt" - Usikker på hvor glad han er i meg/ evt. om han er utro når "skjult nr." har ringt han Kanskje dette kan forklare samboeren din sin oppførsel. Du får på en klar og forståelig måte si i fra om at dette aksepterer du ikke, samtidig som du kanskje kan hjelpe han med å bli kvitt usikkerheten hvis det er det som er årsaken til nysgjerrigheten. En annen forklaring er at han er en kontroll- freak.............
Nabodama Skrevet 6. februar 2004 #8 Skrevet 6. februar 2004 Jeg kjenner meg "litt" igjen i samboeren din mht. nysgjerrighet (selv om jeg ikke åpner posten til samboeren min da). Hovedgrunnen til min nysgjerrighet er usikkerhet. - Usikker på om han vil være med meg resten av livet sitt når "vi ikke deler alt" - Usikker på hvor glad han er i meg/ evt. om han er utro når "skjult nr." har ringt han Kanskje dette kan forklare samboeren din sin oppførsel. Du får på en klar og forståelig måte si i fra om at dette aksepterer du ikke, samtidig som du kanskje kan hjelpe han med å bli kvitt usikkerheten hvis det er det som er årsaken til nysgjerrigheten. En annen forklaring er at han er en kontroll- freak............. Når skjult nr ringer, er det som oftest selgere!
Mossa Skrevet 7. februar 2004 #9 Skrevet 7. februar 2004 jeg tror, på lik linje med de andre her, det er på tide at dere har en alvorsprat!! Dere får snakke sammen om hva dere skal dele, og hva dere vil ha for dere selv. Så er det å finne en mellomting som dere begge kan leve med. (...men , det er greit å være nyskjerrig, men det er ikke nyskjerrighet å åpne andres post...det er spionvirksomhet!!)
Gjest Vega Skrevet 7. februar 2004 #10 Skrevet 7. februar 2004 Er det ikke ulovlig/straffbart å åpne andres post? Han høres umoden og sjalu ut... kontrollfreak? Og det går visst kun den ene veien, siden han ikke forteller deg hvorfor dere ikke har sex (umoden), hva han tenker kjøpe (dere vil jo få felles økonomi dersom dere står i startfasen til å flytte sammen...igjen et tegn på umodenhet...) Synes han går langt over grensene. Det vil bli vanskelig for deg - du vil jo bli direkte invadert... (og det vil flytte dine grenser, slik at du til slutt ikke har noen igjen...) Tenk over om du virkelig vil ha det sånn. Hvor er respekten?
Anki1971 Skrevet 7. februar 2004 #11 Skrevet 7. februar 2004 Skjønner ikke at du gidder å finne deg i at han skal kontrollere hva du gjør jeg da. har du sagt til han at det er greit at han åpner dine brev eller sjekker mobilen din? Hvis ikke er det jo idiotisk av han. Og du må selv sette grensa for hva du godtar. Personlig ville jeg aldri i livet latt noen få åpne min post eller lese på min mobil. Såpass må man da kunne stole på hverandre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå