Gå til innhold

Er oppvarming nødvendig før en styrkeøkt?

Anbefalte innlegg

Gjest santus
Skrevet

Jeg har begynt å gå på gruppetimer hvor vi trener styrke i 1 time. Mest på bein og sete, men også overkropp.

Det er minimalt med oppvarming, kun litt "veiving" med armene- og det hjelper jo ikke så mye på beina.

Nå, to dager etter siste økt, har jeg aldri vært så støl før i hele mitt liv. Klarer nesten ikke reise meg opp fra sofaen, eller sette meg ned igjen:P Så jeg lurer på om det er dumt å trene hard styrke uten særlig oppvarming?

Det skal sies at uttøyingsdelen varer i 3 minutter, og jeg tøyer ikke noe mer utover det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker alltid å varme opp og tøye selv etter gruppetimer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig dumt å ikke varme ordentlig opp før man trener styrke, ja. Det øker risikoen for skader, samt at det virker negativt på prestasjonen. Før man trener tung styrke bør man ihvertfall kjøre mobilitetsøvelser for musklene man skal trene, gjerne dynamisk tøying. Å kjøre lette sett på øvelsene man skal ta før man setter i gang på ordentlig er også en god idé.

Tøying hjelper ikke mot stølhet, faktisk kan det gjøre vondt verre. Man bør ikke tøye hardt etter styrketrening. Dette vil bare skape ytterlige rifter i musklene.

Anonym poster: f0341d6a3e69a9322a04338ffdc65da2

AnonymBruker
Skrevet

Men varmer dere ikke opp med styrketreningen? Dere starter vel ikke rett på de tyngste vektene? Veldig mange som ikke har noe oppvarming i form av jogging og hopp og sprett, men heller varmer opp de musklene som skal brukes ved å ta lette vekter, mange set og så tyngre etterhvert.

Uttøying sies det ikke har noe å si på om du blir støl eller ikke. Tenker det heller er uvante for musklene dine og at etter hvert så blir du ikke så støl lenger.

Anonym poster: a759594d6b92e5412f0051eb0c5638bb

Gjest santus
Skrevet

De aller fleste instruktørene kjører rett på. Har vært på en time hvor vi tok få repetisjoner av hver øvelse, som en "oppvarming." Men føler meg overhode ikke varm.. Så kanskje jeg bør sette av tid til oppvarming på egenhånd. Føler ikke timene er bra for kroppen min sånn som de er lagt opp.

Gjest vaskosi
Skrevet

De aller fleste instruktørene kjører rett på. Har vært på en time hvor vi tok få repetisjoner av hver øvelse, som en "oppvarming." Men føler meg overhode ikke varm.. Så kanskje jeg bør sette av tid til oppvarming på egenhånd. Føler ikke timene er bra for kroppen min sånn som de er lagt opp.

Jeg ble fortalt av min trener at det er viktig å være varm i hele kroppen før man starter. Jeg pleier alltid å gå i raskt tempo 5-10 minutter på mølla før jeg trener styrke. Funker bra for meg :-) Kanskje du kan spørre instruktøren din om råd?

Skrevet

Jeg hopper ofte rett inn i en styrkeøkt. Starter da med lettere vekter og flere reps.

Du blir ikke stølere av å ikke varme opp. Men du får ikke maks ut av de første løftene, og du risikerer skader dersom du belaster musklene for mye for brått.

Det vanlige på mange av timene jeg tar er at man selv varmer opp før timen starter, slik at man sparer tid på dette i gruppetimen.

Skrevet

Det er veldig lurt å varme opp før styrketrening. Om du har ti minutter til overs før en gruppetime, vil det hjelpe mye. Ta fem minutt på mølla eller ellipsemaskinen og fem minutt med dynamisk oppvarming. Denne kan du selvfølgelig bruke mer tid på om du vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...