Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en islandshoppe som klør seg en del. Det går litt i perioder, men tror det er verre på sommerstider da det blir varmere i været. En periode i høst hadde hun nesten ikke noe man igjen etter å ha klødd seg på et skur de har inne i gjerdet sitt. Denne har nå vokst ut igjen og blitt fin, men nå har hun begynt å klø skikkelig oppe i manfestet igjen. I manfestet, der hårene kommer ut er det nå noen skorper/rur og slikt etter at hun driver å klør seg. Og hale har hun lite av, står å gnir baken sin mot veggen.

Ellers så opplever jeg at hun er mer kosete/vil bli klødd mer nå på sommeren. I vinter var hun ikke så gira på at jeg skulle klø henne under magen f.eks, men nå er hun gal etter det.

Islandshestblandings-vallaken hun går med klør ikke på samme voldsomme måte, han har man og hale i behold og klør seg bare nå og da, mer normalt.

Noen som har erfaring med dette selv, og har noen teorier om hva det kommer av og hva som kan hjelpe? Kan det være sommereksem eller noe sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sommereksem? Det er jo veldig vanlig på islandshest, og de kan ofte klø av seg både man og hale...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

islandshester er ofte plaget av sommereksem.

Anonym poster: 8f4421e28fd88e7329ba996391a87599

Skrevet

Hmm, ja det kan jo være en mulighet da. De jeg kjøpte henne av da hun var 5 år(er 7 nå) sa at hun ikke hadde dette, og jeg vet at de er veldig seriøse og hadde sagt det om hun hadde det.

Men dette kan vel ha dukket opp etter hun kom hos meg da, og kan jo være en mild utgave.

Jeg får lese meg litt opp på det med sommereksem.

AnonymBruker
Skrevet

Endring av beite og miljø kan vel påvirke slikt eksem? Med mindre du kjøpte hesten av nabogården.

Anonym poster: cedb7a7994b1973c01ff1e94d07c2b1a

AnonymBruker
Skrevet

sommereksem kan starte når som helst

Anonym poster: 8f4421e28fd88e7329ba996391a87599

Skrevet

Hun trenger ikke å ha hatt det før nå, nei. Fant en veldig bra side her! :)

Skrevet

Dette høres ut som sommereksem som flere andre har sagt..

Jeg ville tatt kontakt med veterinær for å få noe som kan dempe kløen, eventuelt få vet til å gi en kortisonsprøyte dersom hesten er veldig plaget. Det er flere tiltak en kan gjøre for å få kontroll på eksemen (blir sjeldent helt kvitt det når de først har fått det). For eksempel kan du kjøpe eksemdekken som er veldig greit å ha når det er mest insekter.

Selv ville jeg tatt barbermaskinen og laget en "luftestripe" på hver side av manen. Liksom under slik at det kommer luft til det det fort blir tett (dette har hjulpet veldig på flere eksemhester jeg har vært borti.

Også må jeg selvfølgelig anbefale den berømte propolissalven fra forever living. Den har gjort underverker, spesielt sammen med "luftestriper".

Eksem kan komme av så mangt. Har selv vært heldig og aldri hatt eksemhest, men har vært med på behandling av veldig mange. Og en fellesfaktor som ofte kommer igjen er tett pels og mye man/hale (ingen overraskelse her akkurat) som fører til at det ikke kommer nok luft til huden i områdene for eksempel under manen kombinert med mye insekter.

Har også vært borti eksemhest med problemer i fordøyelsessystemet som så og si ble kvitt eksemen når dette ble rettet opp.

Kan komme med en lang liste av faktorer som spiller inn. Men igjen vil jeg anbefale å ta kontakt med vet som kan gi tips utifra hvor hardt angrepet hesten er :)

AnonymBruker
Skrevet

Switch hjelper VELDIG på den kløen. I sverige koster den rundt 300-400kr for flaska, og du får det på dyrebutikken. I norge må du rekvirere en veterinær og resept, og det koster mange hundre for flaska.

Anonym poster: 468f2e6c50bd38a7b67e0caee389ece0

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med veterinær om dette!!

Eksem kan fort bli verre om det ikke behandles riktig. Switch som nevnt over her er veldig greit for å forebygge, og jeg kan også anbefale coopersect (samme som switch, bare litt sterkere og i utgangspunktet for sau og ku. Er dog også lovlig å skrive ut til hest) som etter min erfaring er enda mer effektivt.

Anonym poster: f5d5782b23b164579e38f2fd5f7fa38f

AnonymBruker
Skrevet

Coopersect bør IKKE brukes på hest!! Vi bruker det på sauene, og en gang kom det i kontakt med hest. Hesten reagerte på det og ble veldig dårlig. Er en grunn til at et er forskrevet til sauer og kuer.

Anonym poster: 468f2e6c50bd38a7b67e0caee389ece0

AnonymBruker
Skrevet

Coopersect skal IKKE skrives ut med hest, og bruker du det på hesten så kan den aldri slaktes til menneskemat. Bruk switch. Ei flaske varer i flere år, så det er ikke så uhorvelig dyrt som folk skal ha det til.

Anonym poster: 6f65525bbdd710a9304bd72637e72706

Skrevet

Coopersect skal IKKE skrives ut med hest, og bruker du det på hesten så kan den aldri slaktes til menneskemat. Bruk switch. Ei flaske varer i flere år, så det er ikke så uhorvelig dyrt som folk skal ha det til.

jeg har hørt at switch ikke skal selges lengre pga giftstoffer som er farlig for hesten. Den er ihvertfall trekt fra markedet i sverige, og hørt rykter om at den også skal trekkes fra markedet i norge. Jeg aner ikke om det er blitt gjort da..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt ryktene, men ikke fått noe bekreftet ennå. Dersom de trekker switch, bør de jo komme med et nytt produkt til hest. Som sagt er ikke Coopersect godkjent til hest.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt ryktene, men ikke fått noe bekreftet ennå. Dersom de trekker switch, bør de jo komme med et nytt produkt til hest. Som sagt er ikke Coopersect godkjent til hest.

Coopersect ble godkjent for noen få år siden til å bruke på hest. Ikke som erstatning for Switch, men for å bruk der Switch har liten eller ingen effekt.

Kan for eksempel ta min egen hest som eksempel. Brukte Switch de to første årene jeg hadde han. Måtte da pøse på med andre midler, for å holde insekter og flått borte. Med andre ord ble dette etterhvert dyrt. Fikk da beskjed av veterinær om at jeg kunne prøve coopersect (dette var like før det ble godkjent for hest). Coopersect hadde vi nok av i fjøset og med bekreftelse fra denne ene "ku-veterinæren" og i tilleg to HESTEVETERINÆRER, valgte jeg å teste.

Fikk da også tatt en blodprøve av hesten først (i utganspunktet for å teste noe annet) og en blodprøve to uker etter at coopersecten var påført. Dette er en hest som har fått nedsatt immunforsvar hvert år når insektene herjer som verst. Den andre blodprøven som ble tatt viste allerede stor forbedring, dermed er coopersect her blitt reddningen.

Benytter også coopersect på de tre andre hestene mine nå, ingen av de har reagert på noen måte og den ene er en hypersensitiv fullblodshingst som eser ut bare han ser pelletert fôr eller får ett bittelite sår.

Både coopersect og switch inneholder virkestoffer som MANGE hester reagerer på, det er derfor det står på pakken og på flaska at produktet skal testes på ett lite område først..

Har også hørt at switch skal trekkes fra markedet, men ikke hørt noe om coopersect enda. Vet at det har vært diskusjoner rundt switch i mange år på grunn av ett av virkestoffene (husker ikke hvilke for øyeblikket) som kan gi store bieffekter.

Helt til slutt vil jeg bare si at jeg er enig i at coopersect ikke burde skrives ut i stede for switch uten grunn. Dersom hesten har sommereksem mener jeg etter å ha diskutert mye med veterinærer at coopersect ofte har større effekt og kan med fordel brukes på eksemhester som er veldig plaget med kløe.

PS. Om det er noen veterinærer her inne vil jeg veldig gjerne høre deres mening om dette! :)

AnonymBruker
Skrevet

Glemte også å si at det finnes ett alternativ som jeg selv ikke har testet enda, men vet at noen er veldig fornøyde med noe som heter "SHOO! tag". En brikke som flettes inn i manen på hesten og lager ett magnetisk felt rundt som insektene holder seg unna.

AB 15#

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Switch er sterke saker det også. Jeg ville ha snakket med veterinær. Hvor klør hun? Dersom det har gått så langt som sår kan det være en idé og klippe vekk pelsen der slik at de får puste. Har du mulighet til å sende henne på fjellbeite?

Skrevet

Takk for alle gode råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...