Gå til innhold

Øyekatarr! Haster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet i dag opp med helt røde øyne og masse puss rundt ønene. Siden jeg har jobbet i barnehage kjenner jeg igjen symptomene som øyekatarr. Prøblemet er at jeg reiser på hyttetur i dag og vil svært gjerne bli kvitt dette så fort som mulig!! Må jeg til lege eller kan jeg få noe reseptfritt??? Rekker jo ikke dra til legen før etter helgen..

Hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legen din og be om resept på Kloramfenikhol over tlf. Si at du jobber i bhg, da bør det ikke være noe problem å få respet uten å gå til legen.

Har gjort det flere ganger selv.

Skrevet

Finnes det ingen dråper jeg kan få uten resept??

Gjest Primula
Skrevet

Niks, ikke uten resept. Du kan skylle øynene med saltvannsdråper, men bakteriene som forårsaker katarren forsvinner ikke av det.

Skrevet

Akkurat snakket med legesenteret mitt. Fikk beskjed om å prøve saltvannsoppløsning og hvis det ikke hjalp fikk jeg bestille en time. Ikke mulig å få noe faxet over der nei :roll:

Skrevet

Nå har jeg skylt litt med saltvann og greier, føles litt bedre. Bare lurer på om det er ok å sminke seg?? Eller er det dumt? Ser for meg at alle bakteriene kommer til å legge seg i mascarabørsten og smitte meg igjen og igjen ved en senere anledning.

(Og ja, jeg er ganske jålete. Skal på hyttetur med en flokk med mennesker og føler meg som ei grå mus uten sminke. Har veldig lyst på et pag mascara i det minste).

Gjest the imp
Skrevet

Du kan jo alltids sminke deg, men da må du skifte mascara etterpå, hvis ikke vil du som du selv sier smitte deg selv igjen. Øynene dine ville sansynligvis ha best av at du ikke sminker deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Av erfaring vet jeg at sminke , spes mascara og eyeliner irriterer masse og øyet blir ennå mer rødt og irritert.

Så hvis du klarer deg uten hadde det vært best, for du riskikerer og se enda værre ut med sminke på

Gjest Anonymous
Skrevet

Husk at øyekattar er svært smittsomt så vask av hendene er viktig og også å holde øye rent.

Unngå derfor også sminke. Du skal vel på hyttetur så sminke er jo kanskje ikke så viktig.

Ta en lunket papirbit å rens øyet ofte for å fjerne smuss og kast papiret etterpå.

Skrevet

Takk for råd... tror jeg kommer til å bruke en gammel mascara og kaste den etterpå. Har lyst til å se litt fresh ut. Får heller ta det med ro med resten av sminken i dag.

Klem

Skrevet

Hvorfor gikk du ikke til legen idag?

Måtte sikkert venta en stund, men sist jeg hadde øyekatarr og dro for å høre om de hadde tid til å se på det måtte jeg vente et par timer. Sa at jeg heller kunne komme tilbake dagen etterpå eller noe, men fikk ikke lov til det.. Fikk beskjed om at man ikke skulle gå med øyekatarr uten å gjøre noe med det. Det var snakk om en dag..dette en hel helg..

Uansett, be om å få resept på 3 ganger(dråper og salve) når du går til legen. Fort gjort å få det dritet der i barnehage ja.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hørt at det kan hjelpe å "bade/skylle øynene i kamomillete

Skrevet

Stikk innom en optiker!

Optikere vet mye mer om øyne enn hva leger gjør. Riktignok kan ikke optikeren gi deg en resept, men han/hun kan i alle fall fortelle deg hvordan du kan komme best mulig ut av situasjonen slik den er nå...

Jeg fikk beskjed av min optiker om at er det noe galt med øynene, katarr, rift eller hva som helst, så gå til optikeren først for å høre hva han/hun sier om saken.

Høre jo egentlig ganske logisk ut når man tenker seg om da, leger kan jo "alt" om alt mulig, så de er jo ikke eksperter på øyne...

God tur på hytta!

Skrevet

Nå har jeg kommet hjem fra hytteturen og katarren har gitt seg. Da jeg ringte legen fredag sa han at jeg burte skylle øynene i helgen og heller komme tilbake mandag om det ikke var over til da. Derfor dro jeg ikke til lege.

Jeg skylte øyene tre ganger fredag og etter 2. gangen var det allerede mye bedre. Skylte en gang i går også og i dag har jeg ikke merket noe til katarren. Skal skylle en gang i dag også for å være sikker.

Ingen andre sminket seg heller på hytteturen så alt gikk bare bra!! Takk for gode råd alle sammen!!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...