AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Jeg har tidligere trent meg opp fra endel tapt muskelmasse pga raskt vekttap og sykdom, og i starten ble jeg skikkelig kvalm av styrketrening. Så etterhvert ble jeg nokså stram i fisken - og vil si jeg var moderat trent(trente styrke 3-4 ganger i uken og kondis 1-2 ganger, tilsammen 4 økter i uka), dette gjorde jeg i et par år fast uansett. Trente passelig tungt, men ikke eksplosivt og kjempehardt. Nå har jeg skulket masse trening hele det siste året, og har trent omtrent ingenting styrke(bare spinning sånn hist og pist). Har ikke økt noe i vekt rent kroppsmessig, og ikke endret på kosthold. Merker selvsagt at jeg er svakere enn før, men det er spesielt noen øvelser jeg blir skikkelig kvalm av igjen :S Det gjelder spesielt trenings av siden med kettlebells(men ikke av ren magetrening av en eller annen rar grunn). Jeg skjønner jo at jeg er blitt i skikkelig dårlig form, og tenkte jeg skulle bruke litt tid på å trene meg opp igjen slik at ikke motivasjonen forsvinner helt. Bør kanskje også si at jeg nå om dagen skal forsøke å bli gravid, men det har sikkert ingenting å si. Så dere som driver endel med styrketrening; hvor mange uker/økter bør jeg trappe sakte oppover, og har dere noen tips til hvordan jeg kan trappe opp(jeg klarer samme vekter som før - men ikke like mange repetisjoner, og gjerne bare 2 serier istedetfor 3 etc). Bør jeg holde på vekttyngden - men kjøre bare 2 serier i X antall uker? Merker lettere vekter er litt demotiverende og kjedelig fordi det blir for lett..... BTW; angrer på at jeg har skulket så mye Anonym poster: 4e5ccc4043ad8166697ad8ff59830cb0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 *dytter opp i et forsøk om å få svar:) * Anonym poster: 4e5ccc4043ad8166697ad8ff59830cb0
edderkoppdame Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 de sier det tar ca like lang tid å bygge seg opp som pausen tok, men det varierer nok fra person til person. Jeg skadet ryggen og kunne ikke trene på samme måte som tidligere i to måneder for et år siden og for meg gikk det relativt kjapt - ca en måned, spiste mye proteinrik kost og økte vektene lite men ofte. Trente styrke ca tre ganger i uken. Sant skal sies at jeg hadde ikke vært totalt inaktiv den tiden, hadde tilbrakt en del tid i svømmehallen og prøvd å gå mye i terreng, men altså ingen styrketrening. Om du klarer de samme vektene som før men med færre repetisjoner kan du jo kutte litt ned på vektmengden og øke antall repetisjoner for å legge på det minste du klarer på det som nå er maks vekt på neste sett. F.eks markløft - om du tidligere f.eks klarte 10 repetisjoner av 80kg og nå kun 5 reps, kan du kanskje klare ti reps av 70 kg og så ta neste sett med f.eks 3 reps av 82,5kg (bare for å ta noen tall) og så fortsetter du neste gang med å legge på 2,5 kg på ti reps og så legger til et maksløft f.eks. Var dette forståelig? Slik har iallefall jeg økt min styrke i liknende situasjoner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå