AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Og jeg ble veldig overrassket! Jeg hadde en grei følelse etter eksamen. Visste det ikke var topp liksom, men tenkte kanskje jeg skulle få en C, og i værste fall D, også får jeg vite idag at jeg fikk F! Har studert besvarelsen min idag, og det eneste jeg kan tenke meg som er grunnen til at det har gått "helt galt", er at jeg er kanskje noe på viddene i en del av spørsmålene i form av at jeg svarer på noe som har sammenheng med, men som ikke blir spurt om direkte. MEN, jeg svarer også på det som blir spurt om, muligens noe mangelfullt, men helt greit. Jeg forstår ikke hvorfor det skal bli STRYK av det iallefall. Har aldri strøket på eksamen før i mitt liv. Er det vanlig at sensorer dømmer deg såpass om du går litt utenfor det som blir spurt om direkte? Skal selvsagt klage, og håper jeg treffer på en litt mindre streng sensor for jeg føler at dette var ufortjent. Er skikkelig lei meg! Det var en viktig eksamen i forhold til lånekassen uten at jeg orker å gå nærmere inn på det akkurat nå Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd
Gjest NozMonster Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 (endret) Og jeg ble veldig overrassket! Jeg hadde en grei følelse etter eksamen. Visste det ikke var topp liksom, men tenkte kanskje jeg skulle få en C, og i værste fall D, også får jeg vite idag at jeg fikk F! Har studert besvarelsen min idag, og det eneste jeg kan tenke meg som er grunnen til at det har gått "helt galt", er at jeg er kanskje noe på viddene i en del av spørsmålene i form av at jeg svarer på noe som har sammenheng med, men som ikke blir spurt om direkte. MEN, jeg svarer også på det som blir spurt om, muligens noe mangelfullt, men helt greit. Jeg forstår ikke hvorfor det skal bli STRYK av det iallefall. Har aldri strøket på eksamen før i mitt liv. Er det vanlig at sensorer dømmer deg såpass om du går litt utenfor det som blir spurt om direkte? Skal selvsagt klage, og håper jeg treffer på en litt mindre streng sensor for jeg føler at dette var ufortjent. Er skikkelig lei meg! Det var en viktig eksamen i forhold til lånekassen uten at jeg orker å gå nærmere inn på det akkurat nå Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd Burde du ikke vite svaret på dette selv, siden du har gjort så mange gode eksamner da? Jeg synes ihvertfall at det er veldig natulig at det trekker ned om det blir mye utenomsnakk i forhold til hva oppgaven dreier seg om på eksamen...Men om dette er den eneste årsaken til at du fikk stryk, så må du vel ha misforstått oppgaven kanskje? Om du har en matteprøve, og oppgaven spørr etter hva 10+10 er, og du skriver i oppgaven din 15+15=30, så har du jo vist at du håndterer addisjon, men det hjelper jo ikke når du ikke svarer på det oppgaven ber om.... Endret 13. juni 2012 av NozMonster
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 Burde du ikke vite svaret på dette selv, siden du har gjort så mange gode eksamner da? Jeg synes ihvertfall at det er veldig natulig at det trekker ned om det blir mye utenomsnakk i forhold til hva oppgaven dreier seg om på eksamen...Men om dette er den eneste årsaken til at du fikk stryk, så må du vel ha misforstått oppgaven kanskje? Om du har en matteprøve, og oppgaven spørr etter hva 10+10 er, og du skriver i oppgaven din 15+15=30, så har du jo vist at du håndterer addisjon, men det hjelper jo ikke når du ikke svarer på det oppgaven ber om.... Jo jeg burde vel vite det, og det er jo derfor jeg er overrassket. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få stryk rett og slett. Ikke i det hele tatt. Oppgavene var slik, for å ta et eksempel: "Redegjør for de viktigste momentene i biologisk perspektiv på personlighet". Også har jeg redegjort for dette, muligens noe mangelfullt, også har jeg også redegjort for en rekke andre perspektiver. Det er dette jeg tror kanskje har gjort at jeg har strøket. Drastisk ja. Men er eneste forklaringen jeg kan komme på, for det er absolutt ikke slik at jeg ikke har svart på spørsmålene. TS Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd
Gjest Vettel Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Kjedelig når sånt hender. Men en av de viktigste elementene er å svare på på det de spør etter. Og gjør man ikke det, så blir det fort stryk - dessverre.
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 Og jeg ble veldig overrassket! Jeg hadde en grei følelse etter eksamen. Visste det ikke var topp liksom, men tenkte kanskje jeg skulle få en C, og i værste fall D, også får jeg vite idag at jeg fikk F! Har studert besvarelsen min idag, og det eneste jeg kan tenke meg som er grunnen til at det har gått "helt galt", er at jeg er kanskje noe på viddene i en del av spørsmålene i form av at jeg svarer på noe som har sammenheng med, men som ikke blir spurt om direkte. MEN, jeg svarer også på det som blir spurt om, muligens noe mangelfullt, men helt greit. Jeg forstår ikke hvorfor det skal bli STRYK av det iallefall. Har aldri strøket på eksamen før i mitt liv. Er det vanlig at sensorer dømmer deg såpass om du går litt utenfor det som blir spurt om direkte? Skal selvsagt klage, og håper jeg treffer på en litt mindre streng sensor for jeg føler at dette var ufortjent. Er skikkelig lei meg! Det var en viktig eksamen i forhold til lånekassen uten at jeg orker å gå nærmere inn på det akkurat nå Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd Det går an å ta den opp igjen. Du har jo noen forsøk før det går utover at deler av lånet blir gjort om til stipend.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 Det går an å ta den opp igjen. Du har jo noen forsøk før det går utover at deler av lånet blir gjort om til stipend. Jeg er allerede forsinket i forhold til lånekassen (pga sykdom) og har ingenting å gå på. Men orker ikke gå inn på det nå, får se om jeg får medhold i klagen først. Det var foressten 30 personer som strøk av 110. Er ikke det ganske mye? TS. Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 Jeg er allerede forsinket i forhold til lånekassen (pga sykdom) og har ingenting å gå på. Men orker ikke gå inn på det nå, får se om jeg får medhold i klagen først. Det var foressten 30 personer som strøk av 110. Er ikke det ganske mye? TS. Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd Krysser fingra for at du består etter klagen. Jeg klagde på en eksamen jeg strøk på en gang og besto. Med laveste ståkarakter, men likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Krysser fingra for at du består etter klagen. Jeg klagde på en eksamen jeg strøk på en gang og besto. Med laveste ståkarakter, men likevel. Tusen takk Jeg tenker at jeg har en god sjangse, skal litt til at to sensorer er så streng. Føler som sagt det var ufortjent. Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Tusen takk Jeg tenker at jeg har en god sjangse, skal litt til at to sensorer er så streng. Føler som sagt det var ufortjent. Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd ja og du har ikke noe å tape på å klage heller. Du kan ikke gå ned en karakter. Enten går du opp i karakter eller så gjør du ikke. 4
Padam Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Det beste er å be om å få se vurderingen av eksamen før du klager. Man har rett til å se begrunnelsen sensoren har for å sette den karakteren han har satt.
Gjest Armule Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 Man kan tillate seg å gå litt utenom det oppgaveteksten spør om, hvis man svarer godt på selve oppgaveteksten og viser at man er stødig på temaet. Hvis ikke man derimot ikke er så stødig, så kan det som ikke er direkte relevant fort bli tomt fyllstoff for å få mer lengde på oppgaven. Eller i alle fall oppfattes slik.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 Det var foressten 30 personer som strøk av 110. Er ikke det ganske mye? Det er mange fag med 40% stryk - f.eks. enkelte grunnemner i historie. Man driver ikke normalfordeling når nesten halvparten er idioter. Anonym poster: a0235903382193ecb1b639a83179ac77 2
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 Det beste er å be om å få se vurderingen av eksamen før du klager. Man har rett til å se begrunnelsen sensoren har for å sette den karakteren han har satt. Det er ikke nødvendig. For når du klager så er det ikke en klage egentlig. Man ber bare om å få eksamen vurdert på nytt av en annen sensor. Man trenger ikke argumentere en gang for hvorfor. Bare hva slags fag det var i og karakteren.
Gjest Armule Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 (endret) ja og du har ikke noe å tape på å klage heller. Du kan ikke gå ned en karakter. Enten går du opp i karakter eller så gjør du ikke. Er dette nytt? Jeg har gått ned en karakter ved klage. edit: hahaha, sorry ;p misforstod! Klart man ikke kan gå ned i karakter med F Endret 13. juni 2012 av Cervix 2
Padam Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Det er ikke nødvendig. For når du klager så er det ikke en klage egentlig. Man ber bare om å få eksamen vurdert på nytt av en annen sensor. Man trenger ikke argumentere en gang for hvorfor. Bare hva slags fag det var i og karakteren. Men om man får en tilbakemelding på at man har vært helt på bærtur, og ikke har vært i nærheten av å svare på oppgaven vet man i hvert fall mer hva man kan forvente seg om man klager. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Hvis ikke man derimot ikke er så stødig, så kan det som ikke er direkte relevant fort bli tomt fyllstoff for å få mer lengde på oppgaven. Eller i alle fall oppfattes slik. Tror det er det som har skjedd. Jeg har nok ikke vært veldig stødig nei, for jeg føler at spørsmålene var veldig avgrenset. Jeg kunne for eksempel en del om alle perspektivene (som er ganske mange) fremfor å kunne veldig mye om ett. Ved alle tidligere eksamener så har de gjerne spurt om "grei ut om perspektivene innenfor personlighetspsykologi", mens her skulle man greie ut om ett eneste. Følte tendensen var litt slik i alle oppgavene. Men samtidig er jeg jo ikke helt på jordet, da jeg også svarer på det de spør om. TS Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Men om man får en tilbakemelding på at man har vært helt på bærtur, og ikke har vært i nærheten av å svare på oppgaven vet man i hvert fall mer hva man kan forvente seg om man klager. Sensor syns tydeligvis jeg har vært helt på bærtur i og med at han faktisk har strøket meg. Men føler ikke selv at jeg var så til de grader på bærtur at det burde bli stryk av det. Magefølelsen min bruker å stemme på eksamener, men her stemte det ikke i det hele tatt. Det kan nok være interessant å lese begrunnelsen uansett. TS Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Det er mange fag med 40% stryk - f.eks. enkelte grunnemner i historie. Man driver ikke normalfordeling når nesten halvparten er idioter. Anonym poster: a0235903382193ecb1b639a83179ac77 Poenget mitt var at det kan jo tenkes at sensor er av de strenge. Og at en annen sensor gjerne hadde gitt flere Eer. Her var det 30 F og bare 5 E. Det er ganske uvanlig. TS Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #19 Skrevet 13. juni 2012 Oppgavene var slik, for å ta et eksempel: "Redegjør for de viktigste momentene i biologisk perspektiv på personlighet". Også har jeg redegjort for dette, muligens noe mangelfullt, også har jeg også redegjort for en rekke andre perspektiver. Det er dette jeg tror kanskje har gjort at jeg har strøket. Drastisk ja. Men er eneste forklaringen jeg kan komme på, for det er absolutt ikke slik at jeg ikke har svart på spørsmålene. Anonym poster: cddd9deea3cf2e5a328f258d8ad879bd Da tipper jeg du har skrevet litt middels bra svar på spørsmålet, og i tillegg skrevet en del pjatt om andre ting som det IKKE spørres om. Hvis du da ikke har vært 100 % korrekt/nøyaktig på det som ikke har blitt spurt om, vil det kunne telle veldig negativt! Det er litt varierende hvordan ulike sensorer/fagledere foretrekker at man svarer; jeg har hatt en foreleser som poengterte at hvis vi ikke var helt sikre så burde vi uansett skrive noe og håpe på å kanskje få halvparten av poengene, og en foreleser som sa klart ifra at hvis vi ikke kunne svare på akkurat det som oppgaven spurte om, så burde vi heller droppe helt å svare på den fordi utenomsnakk raskt kunne slå negativt tilbake. Førstnevnte var tilbøyelig til å "få et bedre helhetsinntrykk" om vi hadde skrevet en del ekstra informasjon, mens sistnevnte altså fikk et klart negativt inntrykk av besvarelser med mye irrelevant informasjon. Feks på det med perspektiver så kan det sikkert lett ha sett ut som at du ikke hadde peiling i det hele tatt ved at du har skrevet om alle typer perspektiver og ikke det som de var ute etter på eksamen. Noe av poenget i et slikt spørsmål er sikkert å finne ut om kandidaten har forstått at det faktisk finnes ulike typer av dem... Det er ikke nødvendig. For når du klager så er det ikke en klage egentlig. Man ber bare om å få eksamen vurdert på nytt av en annen sensor. Man trenger ikke argumentere en gang for hvorfor. Bare hva slags fag det var i og karakteren. Det kommer veldig an på... Der jeg studerer krever de at man argumenterer i klagen. Om man ikke begrunner klagen, blir den ikke vurdert! Anonym poster: 1c4fd07803824ba7f9f03936ec7a3589 1
Gjest Purelove Skrevet 13. juni 2012 #20 Skrevet 13. juni 2012 Strøk også engang, men så sendte jeg klage og fikk en C! det var helt utrolig! Så send klage, kan hende at du består.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå