Gå til innhold

Fører barnehagen loggbok?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

:o Da jeg skulle levere mitt barn i b.h og sa at ungen hadde klaget over litt vondt i magen fikk jeg høre at de skulle føre dette inn i loggen... :roll: Er det for å ha "bevis" for hvilken dårlig mor jeg er, eller er det for ungens skyld...

Uansett(jeg skal ikke bli helt paranoid) så syns jeg at barnehagen kunne ha opplyst om hva som var formålet med å ha en slik bok. Om jeg da hørte riktig...og om det var meningen at jeg skulle høre det...(sikkert!)

Videoannonse
Annonse
Gjest Primula
Skrevet

jeg vil tro dette er en bok de skriver opp div informasjon slik at alle ansatte skal få oversikt over det. Det kan jo være flere foreldre som har slike beskjeder som at barna har vondt i magen, sovet dårlig, ikke skal drikke melk eller være med ut denne dagen. For å holde oversikt over dette skriver de det ned i en bok. På denne måten blir denne informasjon gitt til alle som jobber der, og kke bare den du sier det til. Det skal du bare være glad for. Da virker det som om de har kontroll.

Skrevet

Skulle bare mangle at barnehagen har en loggbok (eller lignende ordninger). Om du gir en beskjed til den som mottar barnet, så betyr jo ikke det at alle ansatte dermed er informert. Om barnet klager over magevondt til en annen ansatt er det veldig greit om denne ser at barnet har hatt litt vondt tidligere.

Skrevet

Enig med lucia og Starya - ikke lett for de ansatte å holde orden på ørten beskjeder hver dag. I barnehagene barna mine har gått i, har de alltid notert beskjeder i en bok.

Ikke vær så paranoid, da....

Skrevet

De ansatte skriver opp det som skjer, for å huske det, og i tillegg slipper å gi beskjeden videre til alle voksne på avdelingen, fordi de andre også leser loggboka.

Du må IKKE tro at de skal ha bevis for at du er en dårlig mor, barnehagen og personalet er til BÅDE for barna OG foreldrene.

Skrevet

Å skrive "loggbok" er helt legitimt, samt fornuftig i en barnehage spør du meg.

Skrevet

Det var da voldsomt så paranoid vi er i dag, da... :wink: Synes det var en kjempegod ide med en sånn loggbok, så har alle i barnehagen kontroll over alle barna. Du er da ingen dårlig mor selv om barnet ditt har vondt i magen???!!!

Tror du bare skal være glad for at barnehagen din tar ansvar, jeg - ikke tenk at noen er "ute etter deg" hvertfall!

Skrevet

Er enig med alle de andre.

Vi i barnehagene er slettes ikke ute etter å ta foreldrene.

Hverdagen i barnehagen er ofte litt hektisk, og vi jobber vakter, da er det viktig for kvaliteten at alle beskjeder gitt til tidligvakta når seinvakta. Og at dette skjer uten at vi bryter taushetsplikten vår.

Andre foreldre og barn har ingen grunn til å få vite at ditt barn har vondt i magen, derfor skal de heller ikke få vite det fra oss.

Gjennom loggboka får alle de ansatte beskjed om hvem som har vondt i øret, hvem som har sovet dårlig, hvem som skal ha medisin når og hvem som hentes av hvem. Boka makuleres når den er ferdig utskrevet, og er kun for essenensielle opplysninger for den aktuelle dagen.

Skrevet

Vi har også loggbok, der vi skriver opp alt av beskjeder. I tillegg har vi en bok på huset, som hver avdeling skriver info i, av typen: i dag ble Christine sendt hjem kl 11 fordi hun kastet opp og hadde feber.

Dette fordi man lettere kan merke seg om det "er noe som går" men også fordi at alle på huset har ansvaret for alle barn, og hvis mammaen til Christine ringer og lurer på noe får vet alle hva hun prater om.

Og hvis vi ser at Christine ble sendt hjem i går, Petter kaster opp i dag og Louise klager over vondt i magen, vel, da er det bare å være føre var.....

Skrevet

Det stemmer det som alle de ovenfor her sier; det er for å sikre at alle ansatte får viktige og nødvendige opplysninger om barnet! Det er jo ikke sikkert at den som tar i mot barnet om morgenen er tilstede når barnet evt. klager på vondt i magen senere på dagen, og det er lett å glemme å gi muntlige beskjeder! Vi skriver derfor post-it lapper som vi limer inn i dagboka vår med en gang vi har fått beskjeden. "Husk at Per skal ha en tablett kl. 12", "Kari blir hentet av mormor i dag", etc...

Alle viktige beskjeder fra foreldre blir skrevet ned også hos oss. Det viser at vi tar på alvor det foreldrene forteller oss, og ønsker å gjøre en best mulig jobb for at barnet skal ha en god dag i barnehagen!

Synes forresten det er litt trist å konstantere at så mange føler seg "overvåket" av barnehagepersonalet! Det er faktisk kun i ytterst sjeldne tilfeller at vi følger ekstra med på foreldrene og deres samspill med barnet! F.eks. i barnevernssaker når vi er blitt bedt om det.

Vi er jo mennesker og foreldre selv, mange av oss - og vi bruker den erfaringen for alt den er verdt! Vi er ikke ute etter å "ta noen", men forsøker tvert i mot etter beste evne å forstå og støtte foreldre som er trøtte, slitne, utålmodige og kanskje er nødt til å "kjefte" litt på barnet sitt en gang innimellom... :wink:

Skrevet

Er det mulig?? :o

Hvis du tenker etter så skriver de nok loggbok for barnets skyld og ikke din. Det er for å bedre kunne ivareta barnets ved og vel i barnehagen, intet verre.

Makan :hakeslepp:

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det mulig?? :o

Hvis du tenker etter så skriver de nok loggbok for barnets skyld og ikke din. Det er for å bedre kunne ivareta barnets ved og vel i barnehagen, intet verre.

Makan :hakeslepp:

Det er vel lov å spørre?

Dessuten forbauser ingenting meg når det gjelder den barnehagen.De lyver en gjerne rett opp i ansiktet, og bruker barna til å hevde politiske standpunkter. Hva gir du meg :roll: Dette er bygdenorge, der alle er enige, og ingen tenker på at det er muligheter for andre oppfatninger...eller i det hele tatt å følge "lov og rett".

Skrevet

Det er vel lov å spørre?

Dessuten forbauser ingenting meg når det gjelder den barnehagen.De lyver en gjerne rett opp i ansiktet, og bruker barna til å hevde politiske standpunkter. Hva gir du meg :roll: Dette er bygdenorge, der alle er enige, og ingen tenker på at det er muligheter for andre oppfatninger...eller i det hele tatt å følge "lov og rett".

Hvis denne barnehagen er så ille, så har jeg litt vanskelig for å forstå hvorfor du har barnet ditt der???

Hva "Bygdenorge" har med denne saken å gjøre forstår jeg heller ikke. Mulig jeg er dum, men jeg tror faktisk ikke beliggenheten har noe med driften innad i barnehagene. Etter det jeg har fått med meg så kreves det utdannede førskolelærere til avdelingsledere i alle barnehager. De har nok, de aller fleste, hatt samme læreplan å gå etter så de fleste prinsippene for driften er nok ganske lik. Regner også med at alle fra kontoret for barn og unge i kommunen og helt til departementet har noe de skulle ha sagt i forhold til retttningslinjer i skoler og barnehager. Det er vel ganske naturlig.

For sikkerhets skyld så kunne du vel spørre i barnehagen hvorfor de fører denne boka? Enkelt og greit.

Du skrev i åpningen om føring av loggbok var for å bevise hvilken dårlig mor du er. Tvertimot, det er for å hjelpe alle til å være bedre mødre/fedre, trur eg. Du har jo selvfølgelig innsynsrett til denne loggen, det står også om ting som evenuelt har skjedd i barnehagen, som videre kan være nyttig for oss som foreldrene å vite og dra nytte av videre. :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis denne barnehagen er så ille, så har jeg litt vanskelig for å forstå hvorfor du har barnet ditt der???

Hva "Bygdenorge" har med denne saken å gjøre forstår jeg heller ikke. Mulig jeg er dum, men jeg tror faktisk ikke beliggenheten har noe med driften innad i barnehagene. Etter det jeg har fått med meg så kreves det utdannede førskolelærere til avdelingsledere i alle barnehager. De har nok, de aller fleste, hatt samme læreplan å gå etter så de fleste prinsippene for driften er nok ganske lik. Regner også med at alle fra kontoret for barn og unge i kommunen og helt til departementet har noe de skulle ha sagt i forhold til retttningslinjer i skoler og barnehager. Det er vel ganske naturlig.

For sikkerhets skyld så kunne du vel spørre i barnehagen hvorfor de fører denne boka? Enkelt og greit.

Du skrev i åpningen om føring av loggbok var for å bevise hvilken dårlig mor du er. Tvertimot, det er for å hjelpe alle til å være bedre mødre/fedre, trur eg. Du har jo selvfølgelig innsynsrett til denne loggen, det står også om ting som evenuelt har skjedd i barnehagen, som videre kan være nyttig for oss som foreldrene å vite og dra nytte av videre. :D

Jeg har ungen min det fordi det ikke finnes andre alternativer her.

Nå er det faktisk slik at barnehagen ikke er isolert fra resten av bygda, da mesteparten av personalet kommer herifra. De holdninger de har som privarpersoner, har de altså også vist i jobbsammenheng. Det er kanskje vanskelig å forstå, men slik er det på småe plasser..er det noe som skjer i bygda som de er uenige i, så antar man at alle er enige i hvilket standpunkt DE har :roll: Hvor ofte hører man ikke om at alle i bygda stilte opp.. :kvalm:

Avdelingsleder har selv påtatt seg ansvaret for det som skjedde og beklaget det. Men jeg antar hun ikke tok denne beslutningen alene...

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kan spørre bh. selv, men jeg gjorde det her nå da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, grunnen til at jeg nevnte dete var altså fordi jeg ikke akkurat har så mye tillit til de. De tok med seg barna på demonstrasjon uten å si noe hverken på forhånd eller i etterkant.

Gjest Coolaid
Skrevet
Ja' date=' grunnen til at jeg nevnte dete var altså fordi jeg ikke akkurat har så mye tillit til de. De tok med seg barna på demonstrasjon uten å si noe hverken på forhånd eller i etterkant.[/quote']Det med demostrasjonen var ikke akkurat greit.....veldig uprofesjonelt. Men boken vi bruker kaller vi "beskjedbok" som alle annsatte på avdelingen leser når de kommer på jobb.......
Gjest Anonymous
Skrevet

Hva slags demonstrasjon da?

Omhandlet den barnehagepolitikk eller noe som omhandler din barnehage så er det jo til din og ditt barns fordel også.

Ser ikke noe galt i det.

Men andre demonstrasjoner skjønner jeg at du reagerer på.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva slags demonstrasjon da?

Omhandlet den barnehagepolitikk eller noe som omhandler din barnehage så er det jo til din og ditt barns fordel også.

Ser ikke noe galt i det.

Men andre demonstrasjoner skjønner jeg at du reagerer på.

Den hadde overhodet ingenting med barnehagen å gjøre.

Skrevet

Det er ikke greit å ta med barn på politiske demonstrasjoner!

Men å skrive loggbok er fryktelig greit for da klarer alle ansatte å fpå med seg de beskjeder som blir gitt i løpet av dagen.

• 6 år senere...
Skrevet

Det er ikke greit å føre en slik loggbok. Tenk dere selv om barnehagene rundt om i landet skulle ha liggende bøker med barnas helseopplysninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...