AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Jeg har en bachelor i nordisk med gode karakterer både i språk- og litteraturdelen og planen videre er en mastergrad. Det siste året har tanken på å bli lærer (feks. lektor i norsk med historie, religion eller samf. fag som sidefag), men jeg har et problem: mattekarakteren fra vgs holder ikke mål. Jeg var en veldig umotivert elev på vgs, og selv om jeg gjorde det bra i stort sett alle fag så må jeg innrømme at jeg ga f... i mattekarakteren, som da endte på 2. Er det noen mulighet til å switche over til feks. en lektorutdanning eller evt ta PPU uten å fikse mattekarakteren på forhånd? Det er ikke noe stooort problem å skulle ta matten opp heller, jeg er jo mer innstilt på å gjøre det som skal til for å komme dit jeg vil nå, men samtidig hadde det vært greit å slippe... Jeg føler ikke at jeg trenger den matten for å bli lærer/lektor når jeg uansett ikke vil undervise i matte. + At jeg føler at de siste årenes karakterer er mye mer relevant enn hva jeg gjorde, eller ikke gjorde som 16-17 åring. Såå, tror dere det vil være muligheter for å omgå denne regelen, eller er det like greit å ringe og melde seg opp som privatist først som sist? Anonym poster: 2e4df066e33be1beae90161a806d65ba
Sugar&Spice Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Meld deg opp som privatist uansett. Det skal jo ikke så mye til å forbedre karakteren din (no offence ). Men du kna jo høre først uansett. 1
Gjest Nica. Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 Du kan ta PPU, der er ikke det krav til mattekarakter fra VGS. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Meld deg opp som privatist uansett. Det skal jo ikke så mye til å forbedre karakteren din (no offence ). Men du kna jo høre først uansett. Hehe non taken. (: Jeg er ikke noe mattegeni, men den 2-eren er absolutt ikke et resultat av mitt beste. Men takk begge to! Det virker som om det med PPU stemmer, for det står ingenting om denne matte/norsk-regelen på skolens hjemmeside for PPU. Jeg skal uansett til rådgiver til høsten for å høre litt mer nøye om PPU og hadde tenkt å spørre, men var jo litt nysgjerrig. Ingen vits i å motivere seg opp til noe for å så bli skuffet. + At selv om jeg godt kunne ha tatt opp matten, så må jeg innrømme at det hadde føltes som en omvei mot det å bli lærer i norsk. Nå kan jeg jo heller fokusere på masteren i nordisk og vite at jeg kan ta PPU senere. Anonym poster: 2e4df066e33be1beae90161a806d65ba
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 *none Pinlig med skrivleif som AB. Hater å ikke få rettet på det. Anonym poster: 2e4df066e33be1beae90161a806d65ba
Dallandra Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 Du behøver ikke matte for å ta ppu og blir faglærer i vgs.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 Du behøver ikke matte for å ta ppu og blir faglærer i vgs. Men får jeg fortsatt tittelen lektor/adjunkt/adjunkt med opprykk (alt etter hvilke andre fag/grader jeg tar på uni) eller må jeg peile meg innpå f. eks. et adjunkt/lektor-program? Anonym poster: 2e4df066e33be1beae90161a806d65ba
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Men får jeg fortsatt tittelen lektor/adjunkt/adjunkt med opprykk (alt etter hvilke andre fag/grader jeg tar på uni) eller må jeg peile meg innpå f. eks. et adjunkt/lektor-program? Anonym poster: 2e4df066e33be1beae90161a806d65ba Ja, adjunkttitlene avhenger bare av antall studiepoeng. For å ta PPU må du ha minst 60 studiepoeng i de fagene du skal ta fagdidaktikk i (for det meste to). Lektor forutsetter mastergrad, men enten gjenom lektorprogram eller annen relevant mastergrad. Anonym poster: 55a1d4b6bf9b8ee5f80af9d83bed7fc5 1
Porcelain Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Det er bare på lærerskolen det er mattekrav. På PPU søker du kun med karakterer fra de fagene du har tatt på universitetsnivå, så det er ingen som kommer til å bry seg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Takk for svar alle. Jeg tror jeg sikter på mastergrad, for jeg har allerede søkt og er ganske sikker på at jeg kommer inn. Greit å vite at jeg kan få lektortittel likevel, ellers ville jeg revurdert hvorvidt mastergrad er tingen for meg. Anonym poster: 2e4df066e33be1beae90161a806d65ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå