Gå til innhold

Kan jeg spise mer i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Grodu
Skrevet (endret)

Jeg skal altså ned i vekt. Har spist omelett til frokost, og til lunsj ble det en pannekake med litt is inni. Er det dumt å spise mer kcal nå som jeg har spist én pannekake og is dersom jeg vil ned i vekt?

Endret av Grodu
Videoannonse
Annonse
Gjest Grodu
Skrevet

Må bare nevne at jeg er stillesittende i dag, og er for syk for å trene eller gå tur...

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Eh, du må da spise mer selv om du skal ned i vekt, det er iallefall IKKE smart å fordele alt på 1-2 måltider.

• Liker 2
Gjest Rosaleen
Skrevet

Det er for lite mat i løpet av en dag, selv om maten er relativt usunn.

Du sier ingenting om omeletten til frokost (hvor mange egg, fyll, hva du stekte den i osv). Det har mye å si om du brukte 4 egg eller 1 egg, lettmelk eller helmelk, stekte den i 3 ss smør eller 1 ts smør, hadde ost som fyll eller grønnsaker som fyll.

Èn pannekake er ikke spesielt mye, men det er ikke slankemat. Hvordan is var det? Fløte-is eller yoghurt-is?

Om du skal slanke deg, må du ikke bare tenke mengde, man hva du faktisk spiser. Hadde du spist sunnere i dag, kunne du ha spist mer mat uten å spise for mange kalorier.

Jeg ville ha spist mer hvis jeg var deg, for ellers blir du bare sulten og får trang til å fråtse.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke google en kcal-kalulator og telle hvor mange kcal du har fått i deg? Da ser du jo også hvor mye du har å gå på.

Gjest Grodu
Skrevet

Hei og takk for svar :) Omeletten var av to egg, stekt i smør og hadde 3 salamiskiver på seg, så tenker at det ikke ble så mye kcal.

Måtte spise én pannekaker for å være høffelig i et selskap. Det var fløteis, men bare et par kuler. Ja, jeg kunne nok spist mer mat om jeg hadde spist sunnere. Burde vel uansett spise mer, men vil bare ikke ha vektøkning..

Skrevet

Husk å spise flere måltider i løpet av dagen, ellers stopper kroppen opp forbrenningen! da er det bedre å spise lite om gangen!

Skrevet

Husk å spise flere måltider i løpet av dagen, ellers stopper kroppen opp forbrenningen! da er det bedre å spise lite om gangen!

Prøv å spise hver 3. time, da holder forbrenningen seg jevn. Om du spiser knekkebrød med mager pålegg, grønnsaker og frukt resten av dagen, vil du nok uansett holde deg til et relativt greit kcalinntak. Og du går uansett ikke opp i vekt i dag, pga den isen. Verre er det om du lar være å spise, og kroppen går i sparebluss.

Husk å drikk mye vann :) Det renser :)

Skrevet (endret)

Prøv å spise hver 3. time, da holder forbrenningen seg jevn. Om du spiser knekkebrød med mager pålegg, grønnsaker og frukt resten av dagen, vil du nok uansett holde deg til et relativt greit kcalinntak. Og du går uansett ikke opp i vekt i dag, pga den isen. Verre er det om du lar være å spise, og kroppen går i sparebluss.

Husk å drikk mye vann :) Det renser :)

Hvor lenge skal slite myter florere? Måltidshyppighet påvirker hverken forbrenning, insulinrespons eller blodsukker. Jeg kan godt komme med uendelige med kilder til dere på dette, men denne er lettlest og en god kilde (http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/slik-oker-du-forbrenningen-34685.html). Du kan også google det selv!

Dette forumet burde hatt fagmoderatorer som hindrer spredning av direkte feilinformasjon. Uff.

Edit: jeg klarte ikke dy meg. Sparebluss er også svært omstridt, og det er økende enighet om at dette ikke er et reellt problem. Hvileforbrenningen senkes ved lavt kaloriinntak, i tillegg til at kroppen selvsagt mister viktige makro- og mikronæringsstoffer. Likevel vil man uansett gå ned i vekt uansett hvor lavt man ligger, fordi kroppen nødvendigvis vil måtte hente energien fra seg selv. Det er en svært skadelig måte å gå ned i vekt - ja - men det er ikke sånn at plutselig slår sparebluss inn også går man ikke mer ned i vekt.

Endret av Marimma
  • Liker 3
Skrevet

Hvor lenge skal slite myter florere? Måltidshyppighet påvirker hverken forbrenning, insulinrespons eller blodsukker. Jeg kan godt komme med uendelige med kilder til dere på dette, men denne er lettlest og en god kilde (http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/slik-oker-du-forbrenningen-34685.html). Du kan også google det selv!

Dette forumet burde hatt fagmoderatorer som hindrer spredning av direkte feilinformasjon. Uff.

Edit: jeg klarte ikke dy meg. Sparebluss er også svært omstridt, og det er økende enighet om at dette ikke er et reellt problem. Hvileforbrenningen senkes ved lavt kaloriinntak, i tillegg til at kroppen selvsagt mister viktige makro- og mikronæringsstoffer. Likevel vil man uansett gå ned i vekt uansett hvor lavt man ligger, fordi kroppen nødvendigvis vil måtte hente energien fra seg selv. Det er en svært skadelig måte å gå ned i vekt - ja - men det er ikke sånn at plutselig slår sparebluss inn også går man ikke mer ned i vekt.

Det var på ingen måte meningen å komme med feilinformasjon, dette er vel en sak der de lærde strides, for dette er info jeg har fått fra to forskjellig leger, samt ernæringsfysiolog ved sykehus. Nå er det vel også sånn at noe som virker for deg, ikke virker for meg, så at det er feilinformasjon er jeg ikke enig i :)

Om du googler det å spise hver 3. time får du ganske mye info om det også ;)

Skrevet

Jeg googlet det og fant ingen kilder på at hyppigheten har innvirkning på forbrenningen. At det er en måltidsrytme som funker for noen, ja, og at det gjør det lettere å unngå snacks/småspising - ja - men intet om at det påvirker forbrenningen.

Skrevet

Nå er dagen snart slutt men svarer uansett..Ja du kan spise mer! Dette utgjør uansett ikke et dagsbehov for mat. Tipper dette ble totalt 600-700 kcal, så slapp av. Hvis du spiser en usunn "lunsj" så spis noe sunnere til middag :)

Gjest Brillefin
Skrevet

Husk at du ikke legger på deg noe særlig med litt ekstra mat på EN dag. Så jeg håper du virkelig har spist!

Gjest notetur nomen
Skrevet

Få i deg noe skikkelig mat, jente.

Gjest Grodu
Skrevet

Takk for svar alle! :):klem: Er ikke jeg som har bestemt måltidene i dag, så ble litt usunt. Men hey- hva gjør det en dag? Bare bestemte meg for å ta meg i nakken og slappe av.

Etter isen hadde et familiemedlem lagd pai, så jeg tok to biter. Men jeg angrer faktisk ikke- og jeg kommer ikke til å bli smellfeit over natta pga. en pannekake med is og to paier. Bare jeg spiser nogenlunde sunn kost i morgen, har det vel ingenting å si?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...