Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere enn meg som har fått spørsmål om du snart skal ha barn under et jobbintervju? Det er jo ikke lov å spørre om, men føler at jeg må svare også.

Jeg er 26 år, gift og flytter straks inn i et rekkehus (lei av å bo i leilighet). Så på intervju kom spørsmålet; planlegger du barn da? Vet at jeg kan la være å svare på dette da de ikke har lov å spørre om det, men følte jeg måtte svare. Ble et halvves ærlig svar for jeg ble så satt ut. Kjente at jeg ikke har så innmari lyst på jobben da (ikke bare derfor, men det ødela litt av intervjuet for min del).

Hva har dere andre svart? Og fikk dere eventuelt jobben?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flere enn meg som har fått spørsmål om du snart skal ha barn under et jobbintervju? Det er jo ikke lov å spørre om, men føler at jeg må svare også.

Jeg er 26 år, gift og flytter straks inn i et rekkehus (lei av å bo i leilighet). Så på intervju kom spørsmålet; planlegger du barn da? Vet at jeg kan la være å svare på dette da de ikke har lov å spørre om det, men følte jeg måtte svare. Ble et halvves ærlig svar for jeg ble så satt ut. Kjente at jeg ikke har så innmari lyst på jobben da (ikke bare derfor, men det ødela litt av intervjuet for min del).

Hva har dere andre svart? Og fikk dere eventuelt jobben?

Er nok en del som har opplevd det. Selvfølgelig ganske utaktisk av arbeidsgiver å spørre rett frem fordi man da lettere kan bli tatt på det formelle (i form av at det er et ulovlig spørsmål) i etterkant, men det er jo en del som spør om "fremtidsplaner" i betydningen av barn/ikke barn i nærmeste fremtid.

Anonym poster: 63e5352c39893314869d696da694482e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svart "kan ikke få barn akkurat nå "

Da blir de rimelig paff, for man forventer ikke et sånt svar.

Anonym poster: 0201ccaa7101f36a62df245d0415bd1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

var nettopp på intervju i et direktorat, altså statlig. Og de sa"Nei, da har vi ingen flere spørsmål..annet enn sånne vi ikke har lov til å spørre om..hahaha".. Der og da bestemte jeg meg for å droppe den jobben. planlegger ikke flere barn på en stund men vil ikke jobbe på et sånt sted.

Anonym poster: 25f3c3a6c2674c2aedb3387c6b3ff6d2

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke begynt på mine fulltidsjobb-intervjuer ennå, men det virker veldig fristende å si at jeg har operert ut eggstokkene eller er steril eller noe, hvis de først prøver seg på å spørre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er frekt å spørre om. Man blir jo helt låst med mindre man er over 35 år, eller iallfall nærmer seg 40.

Er man under 25 kan de lett spørre om man planlegger barn snart, og om man vil ha mange barn.

Er man i slutten av 30-årene er det jo iallfall aktuelt å spørre, og hvis man har 1 barn fra før, kan de spørre om de snart skal ha 1 eller 2 til.

Er man bikket 30-årene er det fortsatt aktuelt å få en unge nr 2 og 3.

Synes det blir for dumt å spørre om. Man kan ikke forutsi årene framover. Noen vil ha 1 barn, noen blir uplanlagt gravid, kanskje man går fra hverandre, satser osv. Synes ikke dette hører hjemme noe sted i intervjuet.

Anonym poster: 8669677223a31618281db6ca680286c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kanskje svart at for meg som kvinne så er jo barn selvfølgelig aktuelt, og noe jeg kan tenke meg her i livet ved siden av jobb. MEN at jeg ikke vet noe om når denne drømmen blir realitet - det jeg vet her og nå, er at jeg vil ha jobb. Det får holde :P

Anonym poster: 8669677223a31618281db6ca680286c8

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg bruker å svare: "Nei, skal du?", og så le det bort.

På den annen side, svarer man nei og man er gravid seks måneder inn i den nye jobben sin, så har man drette på draget.

Gjest Quake
Skrevet

På den annen side, svarer man nei og man er gravid seks måneder inn i den nye jobben sin, så har man drette på draget.

Neh, er ett spørsmål de uansett ikke har lov å spørre, så man kan svare hva man vil, ikke akkurat noe de kan bruke mot deg senere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde bare sagt har ingen planer om det.

jeg må forsåvidt og ha legehjelp for å bli gravid. så mye mulig jeg hadde sagt det bare for å ta igjen for at de spør slike spm.

Anonym poster: a147df5ad0eb685aac438123a9f95acb

Gjest BettyBoop
Skrevet

kommer jo an på om graviditeten i utg punktet av ønsket eller ikke det da..

Skrevet

Har ikke opplevd det (jeg er nok litt for ung for det enda, men jeg skal ha barn når jeg føler tiden er inne for det). Men om de hadde spurt hadde jeg sagt ja, jeg vil nå ha barn. Blir det et problem?

Og hvis de hadde sagt at det ble et problem, så hadde jeg sikkert blitt litt provosert og diskutert det med de :P

Skrevet

Jeg hadde svart "Nei, jeg kan ikke få barn...." og begynt å stortute :trist:

Neida. Men det hadde vært ganske morsomt, bare for å sjekke reaksjonene...

• Liker 7
Gjest "gjest"
Skrevet

Neh, er ett spørsmål de uansett ikke har lov å spørre, så man kan svare hva man vil, ikke akkurat noe de kan bruke mot deg senere.

Sant, men det vil bli husket på.

kommer jo an på om graviditeten i utg punktet av ønsket eller ikke det da..

Vel, jeg har ingen tro på at så mange kvinner blir uønskede gravide når de bruker prevensjon, hvertfall ikke i den grad vi kan lese om her på forumet. Så kjeg er tilbøyelig til å tro at alt er planlagt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte en gang: Du, det har du vel strengt tatt ikke lov å spørre om.

Intervjueren ble ganske flau og beklaget seg. Han ringte to dager senere å tilbydde meg jobben, men da hadde jeg allerede fått en annen.

Anonym poster: c3a82254eafe6463774d292bbc927e46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg: Snart og snart, Fru Blom - vi har prøvd i mange år uten å lykkes, det er ikke bare å bestille en baby vet dere, men det kan jo hende vi er så heldige at vi blir foreldre en dag!

Dem: *pinlig taushet*

Anonym poster: b16dca15353e02861bb915f8090b9e65

• Liker 6
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg: Snart og snart, Fru Blom - vi har prøvd i mange år uten å lykkes, det er ikke bare å bestille en baby vet dere, men det kan jo hende vi er så heldige at vi blir foreldre en dag!

Dem: *pinlig taushet*

Anonym poster: b16dca15353e02861bb915f8090b9e65

Den satt nok. :skratte:

Skrevet

Neste gang skal jeg si at vi kanskje ikke kan få barn ja :) Vi har jo ikke prøvd, så det kan jo stemme :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...