Gjest Vega Skrevet 6. februar 2004 #1 Del Skrevet 6. februar 2004 Dersom man får valp i hus, og det ikke er noen hunder i nærområdet - og ti mil til nærmeste sted der det kanskje er valpekurs - hva da med valpen? Vil den bli en voksen hund som ikke kan hundespråket og alle dets tegn? Vurderer voksen omplasseringshund pga det, hvis sosialisering blir vanskelig /umulig. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 6. februar 2004 #2 Del Skrevet 6. februar 2004 Hei Vega. Ser at ingen andre har svart deg, så jeg prøver meg. Jeg baserer meg på hva jeg tror ( ikke vet ). En valp som aldri treffer andre hunder vil nok miste språket sitt, men det betyr ikke at hunden har et dårlig liv av den grunn. Det finnes mange hunder som bor på en gård langt vekk og aldri treffer noen andre hunder. De er glade og lykkelig likevel, det viktigste er godt stell og samvær med flokken. Er man heldig kan man få en snill hund som til tross for manglende hundespråk takler omgang med andre hunder bra. En mulighet er som du sier, å ta i mot en voksen hund. Denne vil nok kanskje også etterhvert miste språket sitt om det går evig lang tid mellom den treffer andre hunder. Men som sagt, jeg tror ikke det i seg selv er noen krise. Så lenge hunden får stell, pleie og kjærlighet så er den lykkelig. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 6. februar 2004 #3 Del Skrevet 6. februar 2004 Takker. :D Hunden vil nødvendigvis møte andre hunder par ganger i året, særlig sommerstid. (Og Lilleulv som jeg har passet mye, men ikke nå pga avstand.) Jeg kjenner ingen med hund her - ingen av naboene har bikkje (kun katter). Og folk bor spredt - så jeg kan ikke bare gå en tur og tro at vi skal møte noen... annet enn kanskje under elgjakta, men da blir jeg vel skutt... Men dersom vi flytter til en by om tre-fem år, så vil vi jo forandre miljø, og bikkja vil møte andre hunder daglig. Er ennå i vurderingsfasen. Klarer ikke bestemme meg. Teller på knapper, skal avvente det til våren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 6. februar 2004 #4 Del Skrevet 6. februar 2004 Vi overtok en 11 år gammel setter i ifjor, som ikke hadde særlig kontakt med andre hunder. Det var en kjempetøff oppgave å få han sosial. Men hunder som lever kun med mennesker kan være like lykkelige som de som har hundevenner. Problemet vil eventuelt oppstå hvis dere flytter nærmere andre hunder.... Men hunder, uansett alder vil sannsynlig glemme hundespråket etter en stund, hvis ikke sosialiseres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 7. februar 2004 #5 Del Skrevet 7. februar 2004 Det viktigste er at hunden er sosial med flokken=menneskene sine. Det var ihvertfall det vi lærte på valpekurs her. På det kurset jeg deltok var ikke valpene sammen i det hele tatt, de ble tatt ut en og en, nettopp fordi kursholderen mente at det er kontakten mellom hund og menenke som er viktig, ikke mellom hund og hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 7. februar 2004 #6 Del Skrevet 7. februar 2004 Nær sosialisering med andre hunder er viktigst hvis hunden skal leve/jakte i flokk. For din hund blir jo deres hushold flokken, og det burde går greit å sosialiseres dit. Valpen bor jo med søsknene sine og får umistelig sosialisering til 8 uker. Mellom 8 og 12 uker er den viktigste "andre" sosialiseringen, hvor valpen preges på mennesker og dyr den skal ha i nærmiljøet. Jeg vil si det er viktig at valpen møter forskjellige dyr og mennesker i denne tiden, så den blir rolig og trygg overfor nye. Du kan da vel dra på besøk til noen som har hund kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå