MilkMaiden Skrevet 5. februar 2004 #1 Skrevet 5. februar 2004 Var i flere år plaget med kjempevondt i magen, gikk til legen og fikk kjeft fordi "du spiser bare junk food, ikke rart du har vondt i magen" Når jeg prøvde kutte ut melk ble jeg veldig mye bedre, så jeg hadde tydeligvis laktoseintolleranse, men jeg er fremdeles ikke helt bra i magen, så jeg lurer på om det finnes en enkel og grei måte å få en matallergitest? Har veldig lite tro på fastlegen min som ikke klarte å skjønne at det var melk jeg ikke tålte, men jeg går utifra at det er legen som må be om en slik test til meg. Er det noen av dere som har gjort det ved private klinikker, hva kostet det i såfall? En venninne av meg var inn og ut til legen utallige ganger, men han var så vrang med å teste henne, så jeg går utifra at det er litt dyrt å gjøre det. Det hadde jo også vært fint å fått papirer på at jeg har lactoseintolleranse.
Gjest Fighter Skrevet 6. februar 2004 #2 Skrevet 6. februar 2004 Intoleranse kan ikke påvises på prøver. Du må bare prøve deg fram og finne ut av hva du ikke tåler. noe matallergi kan påvises på prøver, men veldig mange ikke. Jeg vet at legene kan ta noen spesielle undersøkelser for å finne ut av om du har laktoseallergi, men det er ikke sikkert det gir noe rsultat selv om du reagerer på laktose eller melk. Trenger du dokumentasjon får du prøve deg fram og fortelle fastlegen hva du har kommet fram til så vil han sikkert kunne gi deg dokumentasjon, men noe prøve resultat er det særdeles liten sannsynlighet for at du får.
Tusenfryd Skrevet 6. februar 2004 #3 Skrevet 6. februar 2004 Min mann tok en sjekk på Balder-klinikken her i Oslo. Husker ikke hva det kostet, men alle allergier, intoleranser etc ble testet over lang tid, tror det var seks eller åtte timer.
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2004 #5 Skrevet 6. februar 2004 Har selv melke intolleranse, men det har ikke kommet frem på noen av de testene jeg har tatt. Jeg har tatt alle slags tester, så dessverre kommer ikke alt frem på slike tester. Har en del andre intoleranser også, men heller ikke de slår ut på tester. det er bare når jeg inntar maten som jeg ikke tåler, at det gir utslag i alt fra løs mage til allergi. Men du kan jo ta kontakt med en hudspesialist, og se om du får tatt noen prøver om du vil. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå