Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger virkelig hjelp her. Jeg kom opp i biologi i eksamen, og presentasjonen er i morgen. Jeg skal snakke litt om hvordan kameler tilpasser seg i ørkenen. De har røde blodceller med oval form, i motsetning til de fleste andre pattedyr som har sirkulære. Derfor kan kamelen gå lenge uten vann, og ha blodsirkulasjon i situasjoner der andre hadde tørket ut. Men jeg lurer på hvorfor det er slik? Hvorfor gjør disse blodcellene at kamelen kan gå lenge uten vann og ha blodsirkulasjon i situasjoner der andre hadde tørket ut?

Pliiis hjelp meg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det biologi 1 du har kommet opp i?

Fant dette: Kamelen kan leve i tørre, ørkenaktige områder og gå lenge uten vann. Kameldyrene har noen spesielle ovale røde blodlegemer som vi ikke finner hos noe annet pattedyr. På denne måten kan blodlegemene føres rundt i kroppen selv om blodet er tykt pga uttørking.

Håper det var til hjelp :)

Anonym poster: 98407dfdf3528cc28c77e511e4aaf6c9

AnonymBruker
Skrevet

Fant mer :)

The red blood cells in camels are oval shaped, unlike those of other mammals, which are circular. This is to facilitate their flow in a dehydrated state. These cells are also more stable in order to withstand high osmotic variation (the diffusion of water through a cell wall or membrane) without rupturing when drinking large amounts of water.

Anonym poster: 98407dfdf3528cc28c77e511e4aaf6c9

AnonymBruker
Skrevet

Surfe.Frem.Svar.Selv.

Anonym poster: a9d208989a693dc8ef6b01b8f4dd6694

Skrevet (endret)

Tusen takk! Det hjalp masse!! :):)

og siste AB, det er en grunn til at jeg spør her- Har surfet i snart to timer uten å finne det.. Før nå, da:)

Edit: og ja, Biologi 1 :)

Endret av 123sport

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...