Gå til innhold

Fotografere bevegelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et speilreflekskamera, men har liten erfaring med å fotografere folk og annet i fart. Hvilke innstillinger bør jeg har f.eks. å kunne fotografere biler, folk og dyr i bevegelse slik at bildet ikke blir uskarpt?

Anonym poster: beaf80ed249c0991c41e10ec0fbb1b1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bruke en kort lukkertid. Hvor kort avhenger av hvor fort objektet beveger seg. Det letteste vil være å stille programhjulet til lukkerprioritet (S/Tv avhengig av hvilket kamera du har). Da velger du lukkertiden og kameraet stiller resten. For bedre kontroll er manuell veien å gå. Her kan du lese en kort innføring i lukkertid, blender og iso.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest EasyRider
Skrevet

Enig med Safira. I tillegg kan du panere (følge objektet med kameraet), du kan bruke en høyere ISO som gjør at du kan ta bilder av ting som beveger seg når det er mørkere, du kan kjøpe et raskt teleobjektiv (f2-f2,8 ofte dyrt), du kan satse på å ta bilder i godt lys og du kan kjøre lukkerstyrt prioritering (som Safira sier).

En tommelfingerregel jeg bruker er at lukkertiden skal matche brennbidden for at du kan kjøre håndholdt. Hvis ikke må du bruke stativ. På en 200mm bør du bruke 1/200 sekund eller raskere. På en 100mm bør du bruke 1/100 (1/125) eller raskere.

En kul effekt er når du panerer med lav lukkertid og objektet blir klart mens alt rundt blir uklart. En danser f.eks. Med klart ansikt og kropp som er in action er imponerende. Ta masse bilder og slett 90%+. ikke vær redd for å prøve og feile. Da blir du god :-)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Signerer de to over her :) Og ikke gi opp selv om de første bildene kanskje ikke blir fine. I fjor hadde jeg et skoleprosjekt der jeg skulle ta bilde av fugler i bevegelse. Jeg må ha tatt 3.000 bilder, og bare 10 ble bra, men de ble til gjengjeld fantastiske!

Skrevet

Øvelse gjør mester: og så kjekt når en lærer seg mer om fotografering.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...