Gelica Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Vi har en jente på 5 år som har fått flere hull i tennene etter astmamedisin hun har gått på fra hun var baby. Hun har vært å borret en gang og har tre ganger igjen :-( Sist vi skulle dit, altså 2. gangen fikk hun hysterisk anfall, var kjemperedd for sprøyta, tårene sprutet og vi fikk ikke gjort noe. Tannlegen sa at vi kom til å få en ny time hvor vi får angstdempende (flytende) som hun skal drikke i forkant av timen. Dette skal da virke i 20 minutters tid og hun vil da bli litt "likeglad" og sløv. En av oss må være hjemme med henne resten av dagen pga dette. Er det noen som har erfaring med dette fra sine barn og som kan fortelle litt om hva som skjer og om det hadde en god effekt. Middelet de skal gi henne heter: Midazolam mikstur. Synes det er trist at de må gi henne angstdempende middel, men det er selvfølgelig mye bedre enn at hun skal være livredd og hysterisk.
Gjest Vettel Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Synes det høres ok ut. Jenta må jo få fiksa tennene sine, så alternativet er jo enten å binde henne fast/holde henne eller ikke gå til tannlegen.. Og medisin høres bedre ut en å gi henne narkose, som har mye større bivirkninger og risikoer.
Kittykat Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 Vår datter måtte få angstdempende middel ( dormicum fikk vi ) før tannlegetime flere ganger. Hun ble sløv og likegyldig, men husket ingenting av det etterpå. Etter timen måtte vi sitte 20-30 min på venterommet. Hun fikk gå ut og leke utpå dagen, når medisinen var ferdig med å virke og hun virket helt oppegående. Jeg føler at det hadde veldig god effekt på datteren vår og tannlegen fikk gjort det hun skulle. Vi opplevde ingen bivirkninger.
Gelica Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. juni 2012 Synes det høres ok ut. Jenta må jo få fiksa tennene sine, så alternativet er jo enten å binde henne fast/holde henne eller ikke gå til tannlegen.. Og medisin høres bedre ut en å gi henne narkose, som har mye større bivirkninger og risikoer. Ja, jeg er helt klart enig i dette. Ville bare høre om noen hadde erfaringer rundt dette.
FantasDick Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 Vi har forsøkt Dormicum (det norske navnet på Midazolam) her, men det fungerte ikke. Fikk ingen effekt da barnet var så redd og stresset. Fikk en liten effekt da det ble fortalt at vi skulle dra hjem (tannlegen slapp jo ikke til), da slappet hun av litt mer. Ingen bivirkninger.
Gelica Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2012 Vår datter måtte få angstdempende middel ( dormicum fikk vi ) før tannlegetime flere ganger. Hun ble sløv og likegyldig, men husket ingenting av det etterpå. Etter timen måtte vi sitte 20-30 min på venterommet. Hun fikk gå ut og leke utpå dagen, når medisinen var ferdig med å virke og hun virket helt oppegående. Jeg føler at det hadde veldig god effekt på datteren vår og tannlegen fikk gjort det hun skulle. Vi opplevde ingen bivirkninger. Takk for tilbakemelding :-) Dette høres jo veldig bra ut. Man blir litt bekymret når man skal gi angstdempende til så små barn, men om virkningen blir som dette er det jo flott at man kan gjøre det på denne måten. Vet du om medisinen smakte noe og gikk det greit for barnet å drikke det?
Gelica Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2012 Vi har forsøkt Dormicum (det norske navnet på Midazolam) her, men det fungerte ikke. Fikk ingen effekt da barnet var så redd og stresset. Fikk en liten effekt da det ble fortalt at vi skulle dra hjem (tannlegen slapp jo ikke til), da slappet hun av litt mer. Ingen bivirkninger. Hørtes ikke noe særlig ut. Var barnet redd og stresset når hun satt på tannlegekontoret før hun fikk medisinen? Datteren vår er helt rolig i venterommet, men blir redd når hun setter seg i stolen og de kjører denne ned.
Gjest Mari Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Har prøvd Dormicum selv, for tannlegeskrekk, og det fungerte kjempebra. Har tidligere fått Vival før tannlegebesøk, men det hjalp ikke mot angsten og jeg var veldig sløv resten av dagen. Dormicum gikk ut av kroppen relativt fort, og selv om jeg var litt trøtt etterpå var det ikke i nærheten av sløvheten jeg fikk av Vival. Dere trenger i alle fall ikke være redde for å prøve å gi henne Dormicum. For min del var det det mest avslappende tannlegebesøket jeg har hatt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Hei, angstdempende middel er sikkert OK (jeg har ingen erfaringer) men vil anbefale å sjekke ut om det finnes noen tannleger rundt dere som er spesialister på å takle angst, evt. om det finnes noen spesialiserte "barnetannleger". Jeg gikk til en slik da jeg nektet å åpne munnen for tannlegen min, i dag syns jeg det er tilnærmet behagelig å gå til tannlegen. Har ei voksen venninne som har ekstrem tannlegeskrekk, hun må i narkose for å få sjekket tennene. Det fører til at hun sjelden er hos tannlegen, og hadde en del råtne tenner tidlig i tenårene. Vil tro det blir mye enklere senere om man kombinerer angsdempende midler og "den harde veien". Anonym poster: 467e09dd1d0bb3968436f34ff45d3247
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Er det melketenner hun har? Hvorfor må de fikses hvis hun er så redd? Anonym poster: 6b3a9842c2dc22911e916eb3f768614d
Kittykat Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 Takk for tilbakemelding :-) Dette høres jo veldig bra ut. Man blir litt bekymret når man skal gi angstdempende til så små barn, men om virkningen blir som dette er det jo flott at man kan gjøre det på denne måten. Vet du om medisinen smakte noe og gikk det greit for barnet å drikke det? Det vet jeg desverre ikke. Datteren får fikk medisinen inn i rompen med sprøyte når hun var mindre, men så måtte hun drikke det når hun ble eldre og det nektet hun jo, pga smaken.
Gjest HI Skrevet 24. juni 2012 #12 Skrevet 24. juni 2012 Medisinen smaker bringebær men har en bitter ettersmak.
FantasDick Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 Hørtes ikke noe særlig ut. Var barnet redd og stresset når hun satt på tannlegekontoret før hun fikk medisinen? Datteren vår er helt rolig i venterommet, men blir redd når hun setter seg i stolen og de kjører denne ned. Hun er redd helt fra hun får vite at hun skal til tannlegen.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 Det er bedre at hun får Dormicum og har en mer "positiv" opplevelse av tannlegebesøket, enn at hun får traumatiske opplevelser som gjør det vanskeligere å gå til tannlegen senere i livet. Dormicum har som regel en god effekt, det brukes også ofte før prosedyrer på sykehus. Tennene må jo fikses, så da får man bruke de midlene man har. Alternativet er vel narkose, men det er jo fint å slippe det. Anonym poster: b4d1057bd8c8a870e2fb99336ee1bb0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå