Gå til innhold

Pengesum fra utlandet til konto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må logge meg ut, og kan ikke være altfor detaljert heller.

Men jeg er bekymret for at min venninne har laget trøbbel for seg selv her, ved å ta opp lån for en utenlandsk mann (! selvsagt. Min venninne er en veldig søt og snill dame, men kanskje litt godtroende? De har kjent hverandre et halvt års tid, men hun har verken adressen hans eller har møtt familie/venner). Mange ting i denne historien som jeg føler skurrer, men kan ikke være for kritisk heller, siden min venninne er overbevist om hans gode hensikter og at han bare er en mann med ekstrem uflaks.

Enden på visa var altså dette lånet, som dreier seg om flere hundre tusen kroner. Hun skal få dem rett inn på konto når han har fått solgt et hus i hjemlandet i løpet av sommeren.

Jeg vil gjerne være støttende, og føler meg slem, men jeg tenker følgende:

- kommer disse pengene egentlig fra hussalg?

- vil ikke banken uansett reagere når pengene kommer rett på hennes konto? Hvorfor insisterer han på det, og vil ikke bruke sin egen?

(og det er det jeg tenker når jeg prøver å være positiv. I det negative hjørnet tenker jeg at hun ikke får dem tilbake i det hele tatt...)

Hva tenker dere? Har jeg grunn til å være bekymret?

Anonym poster: 47855a897e40e48fa4bca1495792d943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut i fra dette høres det ut som klassisk svindel og jeg ser lite håp å få pengene tilbake i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh nooo.. her lukter det nigeriansk svindel.. jeg har fått så mange mail om akkurat dette her. De prøver å bli venner først og så trenger de penger, men jaaada de skal jo betale tilbake.. og til slutt når de har fått sine 100000 kroner er de plutselig ikke så veldig gode venner alikevel og i nigeria sitter de fortsatt og ler av oss dumme europeanere. Ofte står forresten i mailen at de heter John Smith, er fra skottland, men de har på et merkeligvis adresse i Nigeria.

Jeg trodde dette var noe alle visste, men de klarer tydeligvis å finne altfor naive folk. Kan ikke du gi venninna di noen historier som sikkert finnes på nettet om folk som har blitt svindlet på akkurat samme måte? Kanskje hun kjenner igjen taktikkene og sånt. Håper virkelig ikke det er for seint...

Edit: vet ikke om de har blitt kjent via mail eller 'på ekte', men uansett tror jeg ikke dette høres lovende ut.

Endret av marielle171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! :)

Det er ikke Nigeriasvindel, og de kjenner hverandre "på ordentlig". Men det er alltid han som drar til henne, alltid han som ikke kan nås på mobil, alltid han som må ha overført noen penger til fly/taxi/sykehus/medisiner til syk tante... Og hva han har trengt flere hundre tusen til aner jeg ikke, jeg har ikke spurt, men han har altså sagt at det ikke er noe problem siden han får inn pengene på dette huset.

Jeg må innrømme at jeg har en elendig magefølelse, og hadde hun spurt meg før hun tok opp lånet ville jeg sagt aldri i verden, du kjenner ikke fyren godt nok. Og jeg synes det stinker at han vil ha pengene overført til henne- hvis det kommer noen penger overhodet.

Huff. Tror jeg må forberede meg på å yte moralsk støtte når hun innser at hun enten kommer i trøbbel, eller verste fall har mistet mange penger (hun har ikke god råd i utgangspunktet, så det blir krise dersom pengene ikke kommer). Det er en veldig kjedelig situasjon, fordi jeg synes hele opplegget er super-suspekt, mens hun er overbevist om at han er ærlig. Og for all del: HVIS han faktisk snakker sant, har han hatt fryktelig uflaks og min venninne er den eneste som har støttet ham. Problemet er at jeg tror bare sannsynligheten for det er ca 1%... :tristbla:

Anonym poster: 47855a897e40e48fa4bca1495792d943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! :)

Det er ikke Nigeriasvindel, og de kjenner hverandre "på ordentlig". Men det er alltid han som drar til henne, alltid han som ikke kan nås på mobil, alltid han som må ha overført noen penger til fly/taxi/sykehus/medisiner til syk tante... Og hva han har trengt flere hundre tusen til aner jeg ikke, jeg har ikke spurt, men han har altså sagt at det ikke er noe problem siden han får inn pengene på dette huset.

Jeg må innrømme at jeg har en elendig magefølelse, og hadde hun spurt meg før hun tok opp lånet ville jeg sagt aldri i verden, du kjenner ikke fyren godt nok. Og jeg synes det stinker at han vil ha pengene overført til henne- hvis det kommer noen penger overhodet.

Huff. Tror jeg må forberede meg på å yte moralsk støtte når hun innser at hun enten kommer i trøbbel, eller verste fall har mistet mange penger (hun har ikke god råd i utgangspunktet, så det blir krise dersom pengene ikke kommer). Det er en veldig kjedelig situasjon, fordi jeg synes hele opplegget er super-suspekt, mens hun er overbevist om at han er ærlig. Og for all del: HVIS han faktisk snakker sant, har han hatt fryktelig uflaks og min venninne er den eneste som har støttet ham. Problemet er at jeg tror bare sannsynligheten for det er ca 1%... :tristbla:

Anonym poster: 47855a897e40e48fa4bca1495792d943

Dette høres egentlig enda verre ut enn nigeriasvindel, for hun har jo møtt fyren. Men denne mannen jobber egentlig på samme måte som nigerianere. Har sett noen tv program om dette der en dame ble forelsket i en utenlandsk fyr og han hadde også en syk tante og trengte penger til ditt og datt. Jeg er egentlig 100% sikker på at dette er svindel. Jeg skjønner virkelig ikke at hun kan være så naiv! Jeg ville aldri lånt så mye penger til folk, ikke til gode venner heller.

Vet du hvor denne mannen er i fra? Kanskje du kan være litt detektive og følge etter han og se hvor han bor eller se om han kjører bil og skrive ned skiltnummeret.. eller be venninna di gjøre det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh - det å ha truffet fyren betyr jo bare at han har jo henne ennå mer i lomma. Får både penger, frie ferier og en godtroende dame som ikke stiller noen spørsmål.

Jeg blir nesten litt sur jeg - at man kan komme unnå med slik møkkaoppførsel! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaxxy

Det er ingen tvil. Hun vil aldri se de pengene igjen. Han har bare å flytte / endre nummer osv og si at det ikke er sant at han skylder penger. Der er ingen bevis, og han kan også si det var en gave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juppsi

Om man ikke har råd til å tape pengene, så låner man aldri penger til andre. Jaja, detter er svindel og hun får lære av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtroende er bare fornavnet.. :sjenert:

Anonym poster: bd40e84690eeabcf1dc66f719a32bac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nedslående lesning...

Men da har jeg i alle fall fått bekreftet at flere tenker det samme som meg, og at det ikke bare er jeg som er negativ og ikke har tillit til folk.

Jeg har virkelig prøvd å sette meg i hennes sted, men uansett hvordan jeg vrir og vender på det synes jeg hele greia er svært suspekt, og jeg kan ikke skjønne hvordan hun låner bort penger og kontonummer til en fyr hun såvidt kjenner etternavnet til og som skifter mobilnummer hele tiden. Hadde hun bare spurt meg om råd FØR hun gjorde dette...!

Marielle171: han er fra et område i Europa som har et relativt dårlig rykte på seg hva gjelder organisert kriminalitet og mafiavirksomhet. Må skynde meg å legge til at jeg kjenner flere veldig hyggelige og redelige mennesker fra samme område, men det vekker litt de samme tankene som "e-post fra Nigeria"...

Jaja. Jeg krysser fingrene og forbereder meg på det verste. Tusen takk til alle som har svart.

Anonym poster: 47855a897e40e48fa4bca1495792d943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marielle171: han er fra et område i Europa som har et relativt dårlig rykte på seg hva gjelder organisert kriminalitet og mafiavirksomhet. Må skynde meg å legge til at jeg kjenner flere veldig hyggelige og redelige mennesker fra samme område, men det vekker litt de samme tankene som "e-post fra Nigeria"...

Anonym poster: 47855a897e40e48fa4bca1495792d943

På en måte så er det egentlig det samme hvor han er ifra, men det at han er fra et land med ganske dårlig rykte gir ikke akkurat en følelse av at han er til å stole på. Virkelig synd at venninna di som allerede har dårlig råd, havnet i hendene til denne fyren. Pengene får hun garantert ikke tilbake :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svindel med emosjonelle elementer er nok like vanlig som såkalt Nigeriasvindel. Det har vært veldig mange saker, spesielt med yngre afrikanske menn og eldre europeiske (ofte britiske) kvinner, der svindlerne går veldig langt. Det er snakk om 3-4 års forhold og giftemål, for å si det sånn. Ambisiøse menn som har god informasjon kan holde ut i flere år med et falskt forhold/vennskap, da de vet det er verdt det økonomisk til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper han er fra Tyrkia eller noe sånt... Håper at hun tar til vett, ellers så er det stor risk for at hun til slutt sitter der med skjegget i postkasse, dessverre :(

Anonym poster: ec5cec4bc1b51d0c222c81d0ac678808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper han er fra Tyrkia eller noe sånt... Håper at hun tar til vett, ellers så er det stor risk for at hun til slutt sitter der med skjegget i postkasse, dessverre :(

Anonym poster: ec5cec4bc1b51d0c222c81d0ac678808

tror heller romania eller noe øst europeisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...