Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 ”Barnet” er 14, jeg/far har alltid tidligere vært med til tannlege/tannpleier. Nå er det tid for sjekk, og da er det kanskje greit at 14- åringen går alene? Tannpleie er jo en del av den generelle ivaretakelsen av barnets helse, som foreldre har ansvaret for. Så sånn sett er det jo greit å vite hva som foregår. Men på den annen side så husker jeg fra jeg selv var barn at jeg dro dit alene fra ca 4. (nå 5.) klasse. H*n har aldri tidligere hatt noen spesielle problemer hos tannlegen, bortsett fra at vi fikk henvisning til reguleringstannlege for noen år siden.
Belima Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Vi hadde skoletannlege, så det var ikke vanlig å ha følge den gangen. Min datter gikk alene fra hun var 12 år.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 En 14-åring burde være fullt i stand til å gå til tannlegen alene. Anonym poster: a6aebd6db3342aba2b558d49bc63639f 6
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Når begynte dere selv å gå alene til skoletannlegen? Må si jeg blir mildest talt sjokkert over at noen i det hele tatt vurderer det som nødvendig å følge en 14-åring! Selv gikk jeg alene fra jeg begynte på skolen som sjuåring. Hadde det vært farlig veg eller veldig langt, ville det selvsagt vært noe annet, men for selve undersøkelsen sin del var det ikke akkurat nødvendig med foreldre tilstede. Dette trodde jeg var helt vanlig. Da jeg jobbet som lærer i en barneskole gikk de fleste barna alene til tannlegen fra 8-9-årsalderen, med mindre spesielle forhold tilsa noe annet. Med tanke på at man heller ikke har rett til fri pga syke barn, eller for å følge barn til helsekontroll etter det året barnet fyller 12 (med mindre det er alvorlig sykdom), anser vel de fleste at en 14-åring bør kunne klare seg selv helt utmerket hos tannpleier. Barnet er i ferd med å bli voksent, og bør klare såpass på egenhånd nå. Husk at mange faktisk flytter på hybel og må mestre det meste i hverdagen som 15 (1/2)-åringer mens de går på videregående... 4
kaprifolen Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 Vi hadde skoletannlege på samme tomta som skolen, så siden jeg ikke trengte å ta bussen til byen eller noe, gikk jeg alene til tannlegen fra jeg var 6 år, og gikk på førskolen. En 14-åring bør ha rimelig heftig tannlegeskrekk før det ikke ser teit ut å ha med foreldre....
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 Vi hadde skoletannlege på samme tomta som skolen, så siden jeg ikke trengte å ta bussen til byen eller noe, gikk jeg alene til tannlegen fra jeg var 6 år, og gikk på førskolen. En 14-åring bør ha rimelig heftig tannlegeskrekk før det ikke ser teit ut å ha med foreldre.... Åh, nå ble jeg nesten flau Jeg er 20 år, og alltid hatt med mamma til tannlegen. Jeg har skikkelig tannlegeskrekk. Verste jeg kan gjør ! 6
Marsipan Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 Det er greit å la barnet gå alene til tannlegen når barnet selv er komfortabel med det. Vanskligere er det vel ikke? 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Når begynte dere selv å gå alene til skoletannlegen? Må si jeg blir mildest talt sjokkert over at noen i det hele tatt vurderer det som nødvendig å følge en 14-åring! Selv gikk jeg alene fra jeg begynte på skolen som sjuåring. Hadde det vært farlig veg eller veldig langt, ville det selvsagt vært noe annet, men for selve undersøkelsen sin del var det ikke akkurat nødvendig med foreldre tilstede. Dette trodde jeg var helt vanlig. Da jeg jobbet som lærer i en barneskole gikk de fleste barna alene til tannlegen fra 8-9-årsalderen, med mindre spesielle forhold tilsa noe annet. Med tanke på at man heller ikke har rett til fri pga syke barn, eller for å følge barn til helsekontroll etter det året barnet fyller 12 (med mindre det er alvorlig sykdom), anser vel de fleste at en 14-åring bør kunne klare seg selv helt utmerket hos tannpleier. Barnet er i ferd med å bli voksent, og bør klare såpass på egenhånd nå. Husk at mange faktisk flytter på hybel og må mestre det meste i hverdagen som 15 (1/2)-åringer mens de går på videregående... Å la en 6-7 åring gå alene til tannlegen sidestiller jeg med omsorgssvikt, minst 12 år bør barnet være. Anonym poster: 90a44a5c245b047919159333e95652e6
kirstiJ Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Å la en 6-7 åring gå alene til tannlegen sidestiller jeg med omsorgssvikt, minst 12 år bør barnet være. Anonym poster: 90a44a5c245b047919159333e95652e6 What??? Omsorgssvikt?? Det er jaggu det dummeste jeg har hørt! Du mener at å la et barn på 6-7 år som har begynt på skolen gå alene til en profesjonell skoletannlege, som er vandt til å håndtere barn er like ille som å la et barn gå uten mat, nødvendige klær for årstiden, omsorg og stell?? Tror du burde ta en realitycheck!! Jeg gikk til tannlegen alene fra skolestart, men tanta mi var tannlegesekretæren. Men, alle de andre i klassen gikk også alene. Tante ringte bare til mamma om det var noe, men jeg husker at de andre barna i klassen alltid fikk med et brev til foreldrene der det sto om tanntilstanden. 8
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Jeg fikk tannlege skrekk etter å ha gått alene for første gang til skoletannlegen da jeg var ca 13. Jeg spurte om bedøvelse og hun bare avviste det med at "det var ikke nødvendig" og det kostet så mye penger om man skulle sette bedøvelse bare for et lite hull. Hun begynte bare å bårre og det gjorde sinnsykt vondt. Da jeg prøvde å innsistere på bedøvelse, mens hun hadde bårret i munnen min ba hun meg roe meg ned fordi hun snart var ferdig og bare fortsatte. Hun ble pensjonert et par dager etterpå så min mor så ikke noe poeng i å ta det opp med noen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 Min datter på 14 har akkurat vært til tannlegen og jeg var med. Dette for å få vite om tannstellet var godt nok. Nå må vi kjøre ungene til tannlegen, så vi sitter uansett og venter, og da kan man like godt være med inn for å få korrekt informasjon, så lenge det ikke er mot ungdommens ønske. Iog med at det var gullende rent og ikke antydning til hull, får hun gå alene neste år, om hun ikke skulle ønske følge. Anonym poster: 99a49c0eeb96286e0f6b4a38e0713774
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 Å la en 6-7 åring gå alene til tannlegen sidestiller jeg med omsorgssvikt, minst 12 år bør barnet være. Anonym poster: 90a44a5c245b047919159333e95652e6 Jeg er gjesten du siterer, og du verden for en omsorgssvikt jeg er blitt utsatt for, du! Merkelig at jeg har klart meg her i verden, egentlig. Synd ingen tenkte over at dette var omsorgssvikt da jeg gikk i barneskolen, og ringte barnevernet med en gang Med foreldre som stilte opp med nærhet, omsorg, trøst, kjærlighet, oppfølgig med skole og hobbyer, og som i tillegg er svært gode samtalepartnere i voksen alder, er det klart jeg er utsatt for omsorgssvikt. Jeg mener; jammen rart jeg ikke sitter med et pappkrus og tigger i rennesteinen, gitt! Istedenfor har jeg visst utviklet meg til et tenkende og selvstendig menneske, fått meg en strålende mastergrad, en god jobb, en høyst oppegående, velfungerende og kjærlig familie og et riktig så trivelig liv... Og det selv om jeg gikk uten følge til tannlegen 3
kaprifolen Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 (endret) Å la en 6-7 åring gå alene til tannlegen sidestiller jeg med omsorgssvikt, minst 12 år bør barnet være. Anonym poster: 90a44a5c245b047919159333e95652e6 Ikke rart du må krysse av som AB for en så idiotisk uttalelse! Ja, veldig omsorgssvikt å la meg gå 70 meter over skolegården alene, til en avtale jeg ikke var redd for, for å gå til tannlegen, som jeg ikke synes var skummel! Det var bare de ungene som hadde tannlegeskrekk, hadde noe spesielt med tennene, eller var generellt pysete, som hadde med seg en voksen. Etter tannlegetimen skrev de at man var møtt opp, og eventuelle kommentarer, i meldingsboken eller på et eget ark om det var noe spesielt å melde. Men hva vet jeg? Så mye omsorgssvikt som jeg har blitt utsatt for, så er det nok et hemmet sjelsliv som er eneste årsak til at jeg ikke var redd for verken tannlegen, helsesøster eller sprøyter... Endret 13. juni 2012 av kaprifolen 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 Jeg er tannlege og blir faktisk litt lei meg når jeg får pasienter på 6-7 år komme ruslende inn i stolen alene, dette er ikke ønskelig, en voksen bør være med Anonym poster: 90a44a5c245b047919159333e95652e6 8
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Jeg gikk ikke alene før jeg var 16. Men jeg bodde langt unna og måtte bli kjørt. Inn på selve kontoret skal det nok gå bra å gå alene, med mindre barnet ditt har veldig skrekk for tannlegen. Anonym poster: b4b096330d3a296518b36b7e2776e3c5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Vi ble hentet i klasserommet av tanhelsesekretæren en etter en, så jeg gikk uten foresatte fra jeg var 7 år, og det gjorde alle de andre også!! Og en 14 åring burde klare dette helt fint! Da jeg var på den alderen måtte jeg ta t-banen for å komme meg til tannlegen, men det var da heller ikke noe problem å gjøre alene... Anonym poster: 211732e189934c523b96259e924b3894 1
Gjest Solsmil Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Jeg tror jeg ville syntes det hadde vært flaut å ha med foreldrene mine til tannlegen da jeg var 14. Små barn Blir fulgt av foreldrene til tannlegen, ikke ungdomskoleelever. Selv begynte jeg å gå alene når jeg var rundt 8-9, men tannlegekontoret lå ikke langt fra skolen. Så avstanden har jo litt å si. Er man avhengig av å bli kjørt, så kan jeg jo skjønne det.
loffen Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Min datter på 14 har akkurat vært til tannlegen og jeg var med. Dette for å få vite om tannstellet var godt nok. Nå må vi kjøre ungene til tannlegen, så vi sitter uansett og venter, og da kan man like godt være med inn for å få korrekt informasjon, så lenge det ikke er mot ungdommens ønske.Iog med at det var gullende rent og ikke antydning til hull, får hun gå alene neste år, om hun ikke skulle ønske følge. Anonym poster: 99a49c0eeb96286e0f6b4a38e0713774 Vi må også kjøre til tannlegen, og da er det naturlig at man følger med inn til de ikke vil det selv lenger. Det er noen år siden jeg fulgte datteren min, som nå er 15, inn, men gutten min på 11 vil sikkert at jeg blir med neste gang. Det er to år siden han var der sist.
kaprifolen Skrevet 13. juni 2012 #19 Skrevet 13. juni 2012 (endret) Jeg er tannlege og blir faktisk litt lei meg når jeg får pasienter på 6-7 år komme ruslende inn i stolen alene, dette er ikke ønskelig, en voksen bør være med Anonym poster: 90a44a5c245b047919159333e95652e6 Du vet at med den nye AB-funksjonen så ser vi at du er den samme som mente det var omsorgssvikt? Endret 13. juni 2012 av kaprifolen 6
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2012 #20 Skrevet 13. juni 2012 Det er greit å la barnet gå alene til tannlegen når barnet selv er komfortabel med det. Vanskligere er det vel ikke? Jo, litt vanskeligere enn det er det. Noen barn blir "aldri" komfortable med å gjøre noe som helst alene dersom de ikke blir pushet litt og oppfordret til å gjøre ting på egenhånd, selv om det kanskje er litt skummelt første gang. Jeg var et sånt barn. Skulle vi ventet til jeg følte meg komfortabel med å gå alene til tannlegen (eller lege, frisør, offentlige kontorer etc) så hadde jeg vel fortsatt hatt mamma med meg i en alder av 30. Men foreldre må selv vurdere barnet sitt og ta det derfra. Er barnet hysterisk redd må jo foreldrene bli med, og kanskje vurdere tiltak. Men med et normaltfungerende barn som bare er litt usikker på en ny situasjon så bør foreldre presse barnet mildt til å prøve ting alene. Det fremmer selvstendighet og selvsikkerhet. Jeg gikk alene til tannlegen fra jeg var kanskje 8 eller 9. Vi hadde også tannlege i nabobygget til skolen, så det var ikke noe problem å komme seg dit. Første og andre året på skolen hentet mamma meg i klasserommet og tok meg med til tannlegen, men fra tredje klasse var det naturlig at man gikk alene. Med lang vei til tannlegen er det jo naturlig at barna blir kjørt/fulgt selv om de er store nok til å klare selve tannlegetimen selv, men det er jo en sak som handler om transport og ikke om tannlegen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå