Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så usikker på hvilken linje jeg skal søke meg inn på! Det står mellom:

- Service og samferdsel.

- Design og håndverk.

- Teknisk industriell produksjon.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal greie å velge heller, men kanskje noen her inne vil gi meg en pekepinne? Jeg gikk studiespesialisering nå i år, men har så og si droppet ut. Kuttet ned på timene og skulle egentlig ta noen nå neste år, men jeg greier ikke fullføre. Studiespesialisering ble alt for hardt for meg. Med andre ord, ønsker jeg å gå to år med yrkesfag og deretter ta påbygg. Jeg sliter med psykiske problemer, derfor er det dette har "skjedd". Jeg har tro på at yrkesfag er mer for meg. Men da igjen, HVILKEN linje!? Kan ramse opp mange av mine interesser som kanskje har noe med disse tre linjene å gjøre, og litt om meg selv. Jeg er en ganske alternativ jente, jeg er ikke som alle andre. Skiller meg litt ut og liker å være for meg selv. Jeg har siden barneskolen fått høre at jeg er smart og at jeg kan greie det meste, jeg er utrolig kjapp på datamaskinen og jeg skriver fortere enn de fleste. Får ofte høre at jeg skriver ekstremt fort, om jeg i det hele tatt skriver eller om jeg bare tuller rundt på tastaturet. Jeg har ligget på både 5 og 6 i norsk og engelsk på ungdomsskolen, fikk alltid skryt på grunn av rettskrivingen min (som kanskje nå er ganske så dårlig, dessverre) og på grunn av en ekstrem fantasi og kreativitet. Folk sier at jeg er smart, men intelligensen min har dabbet litt av grunnet depresjon, dessverre. Sitter bare igjen med store drømmer, fantasi og enorm kreativitet.

Jeg har alltid hatt en viss interesse for biler. Jeg har ikke tenkt så mye over hvordan en bil er bygd opp, har ikke så mye peiling på motorer og lignende, men kan ofte sitte å Finn og se på biler som jeg ønsker meg, og jeg er også opptatt av at bilen jeg vil ha, har preferansene jeg ser etter. Med andre ord er jeg ganske glad i biler og motorsykler. Har ikke så veldig mye peiling på dem, litt peiling på motor osv, skulle gjerne ønske jeg visste mer.

Som tidligere sagt har jeg en enorm kreativitet. Jeg er ikke så flink til å tegne, men gjorde det veldig ofte når jeg var liten. Elsket å tegne! Problemet med tegning er at jeg skjelver en del i hendene, ikke mye, men nok til at det blir vanskelig å tegne. Når jeg var yngre malte jeg også mye, maling og tegning elsket jeg bokstavelig talt! Jeg har veldig lyst til å lage ting, designe ting og lignende (steller for eksempel med mine egne klær, ordner dem slik jeg vil ha dem, klipp, lim osv). Er ikke så veldig flink, men liker å drive med det! Har også en liten lidenskap for foreksempel tatoveringer, litt kunst osv. Liker å analysere kunstmalerier, selv om jeg ikke er så flink til dette heller. Er opptatt av bodymod spesielt, lever av det for å si det slik. Tatoveringer, alternativ klesstil, piercinger osv! Elsker det! Veldig opptatt av klær og sminke (SPESIELT sminke). Også opptatt av hår, har farget og styrt på med håret mitt siden jeg var 10 år gammel. Er liksom en liten hobby/lidenskap. Liker også å redigere bilder og ta bilder (skulle gjerne gått Media, men må flytte 3-4 timer bort for å gå den linjen, og det ønsker jeg ikke).

Jeg er veldig dårlig i matematikk, strøk faktisk i det faget i år. Naturfag er heller ikke min sterkeste side, norsk og engelsk er heller mine fag. Matematikk kan jeg ikke fordra, men økonomi derimot, elsker jeg! Gjør det utrolig bra i økonomi og har null problemer med det. Jeg liker å lese og skrive. Er flink til å sette ord på følelser, tanker og skriver stiler med innlevelse (får alltid skryt for dette så kanskje viktig å nevne).

Jeg er egentlig ingen praktiker, jeg er mer en teoretiker. Er på en måte 40% praktiker og 60% teoretiker. Er ikke helt håpløs når det kommer til praktiske ting, men er ikke så fantastisk flink heller. For eksempel å lage mat er helt håpløst i min verden, jeg er ikke flink til slikt. Jeg er ikke så nøye av meg og er ikke så veldig opptatt av detaljer, jeg prøver å være det, men greier det liksom ikke. Er ikke så flink til å legge merke til detaljer heller...

Vet ikke om noen av dere har noen tips eller råd, men kanskje noen av dere kan tenke dere hvilken linje som passer meg? :) Jeg aner ikke hva man driver med på design, service eller TIP (teknisk industriell produksjon), men jeg vil jo gjerne lære... Så... Noen? :sjenert: Er så klart 17 år gammel.

Anonym poster: 230ac42b3577999214b5a3cd3325800e

Videoannonse
Annonse
Gjest Alyssa.
Skrevet

Dette var bokstavelig talt som å lese om meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Så gøy. :fnise: ts

Anonym poster: 7bfe94b3081288b6dfb4c9c8a56d638d

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt om TIP er noe for deg, det blir veldig mye bygging og teknologi (typisk "rånerlinje"), og når du ikke liker matte så tror jeg heller ikke ulike teknikerfag er noe for deg, spesielt siden du heller ikke har tenkt å ta fagbrev. Service og samferdsel er et godt alternativ til vanlig studiespes, da det vanligvis er litt mer "slækt", og i tillegg til teorien er det utplasseringsmuligheter og sånn, som vil si at dagene blir litt mer varierte enn å bare sitte i et klasserom. Design og håndverk er jo igjen et veldig praktisk fag, og det høres ut som du har interesse for fagområdet. Det er imidlertid også fag som f.eks. fargelære, som kan være litt mer heavy. Samtidig er det slik at de fleste som går d&h går videre med frisør eller interiørdesign, men det går så klart an å ta påbygg her også. I tillegg er det en klar fordel å være opptatt av detaljer og å ha mye tålmodighet når man skal gå på en sånn linje (personlig hadde jeg aldri fått det til, har ikke tålmodighet til å fikle med småting, hihi :sjenert: ).

Du kan lese litt mer om de ulike linjene her, hvis du blar lenger ned på siden kan du lese hvilke fag du må ha i hvert av årene, og hva slags omfang faget har. Det står også litt om hvilke interesser du bør ha for å velge de ulike programfagene (nede til venstre).

Jeg vil også legge til at jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Gikk ut av ungdomsskolen med stort sett bare 5ere og 6ere selv, og fikk sjokk i 1. klasse på videregående. Det var rett og slett et veldig stort gap mellom forventningene fra ungdomsskolen og over på vgs, både faglig sett (fagene ble MYE vanskeligere, særlig matte, naturfag og geografi), og det ble forventet mye mer av deg som elev. Jeg beit tenna sammen og fortsatte, og det er jeg veldig glad for i dag. I 2. klasse ble ting lettere, for da hadde jeg innarbeidet meg gode vaner (som f.eks. å bruke mye tid på de fagene jeg likte minst, og ikke minst bruke studieøktene for alt de er verdt!), og alt gikk mye bedre. I tillegg har du en stor fordel ved å gå studiespesialisering med at du kan prøve deg på mange ulike valgfag, alt fra ulike realfag til politikk, markedsføring, mediefag og økonomi, dette kan du ikke på en yrkesfaglig linje. Dersom du vet at du vil studere videre tror jeg helt ærlig at du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å gå over til yrkesfag, da du vil stå på bar bakke etter vg3 i mye større grad enn de som har tatt studiespes og som dermed har fått muligheten til å "luke ut" fagdisipliner som de kunne tenke seg å studere videre fra de tingene som overhodet ikke fungerte i praksis. For min egen del var det veldig fint å ha økonomistyring i vg2, da jeg var overbevist om at jeg likte økonomi på tross av at jeg hatet matte over alt i verden, men fant fort ut at økonomi overhodet ikke var noe for meg, og prøvde meg heller på noe annet det siste året. :happy:

Jeg må også si at påbyggingsåret kan være beinhardt - du skal tross alt ta igjen det vi andre har brukt 3 år på, og fag du ikke har hatt på yrkesfag, som f.eks. geografi (som handler om steiner og isfjell, såvidt jeg forsto når jeg selv hadde det) og samfunnsfag. Men disse fagene har du kanskje hatt?

Jeg mener ikke å være ekkel med deg eller noe (jeg har skjønt at jeg kan fremstå som litt slem pga skrivestilen), så hvis du føler at jeg er slem så beklager jeg det, da det overhodet ikke er intensjonen min. Poenget mitt er at selv om det første året er kjempetøft, så blir det MYE bedre i 2. klasse, og ikke minst morsommere, da du begynner å velge flere av fagene dine selv (den friheten bør ikke undervurderes!), og får drive med noe du faktisk synes er interessant. Etter vg2 slipper du også matte dersom du tar P (som jeg gjorde, hurraaa!) i tillegg til at P har 3 uketimer mens S og R har 5, så du får en kortere dag også, mens de andre må ha matte.. :Hehe:

Edit: skriveleif.. :sjenert:

Endret av Strixvaria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...