AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Jeg skal begynne på høgskolen i Ålesund til høsten(om jeg kommer inn). Men er det noen her som går der og kan fortelle meg litt om skolen, miljøet osv? Er veldig spent på hvordan Ålesund er som studentby, og hvordan studentmiljøet er. Så uansett hvilke erfaringer du har, og hvor viktig de er så skriv de til meg, jeg blir glad for alt :) Anonym poster: e2f35daa5fda0a930a4f0ac79dc8b1bc
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 ingen? Anonym poster: e2f35daa5fda0a930a4f0ac79dc8b1bc
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Jeg bor i nærheten og flytter dit i august. Har hørt at studentmiljøet er utrolig bra og at folk trives! Ålesundinger er for det meste utrolig greie folk, men det finnes jo det motsatte der og som alle andre plasser! Lykke til som student i Ålesund! Du kommer nok til å trives! Anonym poster: f5a0105d7edfe8c7df4187d04359b3c4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 Det er jo veldig mange Ålesundere der, noe som ikke egentlig er så veldig positivt Jeg kjenner flere som har studert der, og har hørt stort sett bare positivt om skolen. Hva skal du studere? Anonym poster: 2d0e49b3b5358edda9afa2eda0d6750c
Bondenisse Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 Miljøet i Ålesund er bra, men kjedelig at byen mangler studenthus. Sunnmøringer er kanskje sparsommelige, men kan å feste. Typisk for Sunnmøre er laaaange vors. Ingen går ut før midnatt. Jeg er ikke student, men har vokst opp her og jobbet litt i utebransjen.
Gjest Ekstase Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 Jeg studerte der for et par år siden, og ble veldig skuffa over studentmiljøet. De har ikke studenthus og veldig få tilbud for studentene. Overraskelsen ble stor da jeg begynte i Volda, ei lita bygd 5-6 mil sør for Ålesund. Her har de et kjemmpefint studenthus, Rokken, hvor de har mange gode tilbud for studentene. Mange konserter, quiz +++. I Ålesund var det ikke en eneste konsert så langt året var. Det er som nevnt mange fra Ålesund som går på Høyskolen i Ålesund, noe som ikke nødvendigvis er en fordel. Som i mange andre byer er byfolket litt overlegne og vansklige å komme innpå. Så må du for all del ikke si noe som kan på noen måte tolkes å være negativt om Ålesund, de er ganske hårsåre på akkurat det punktet. Det samme er om du sier noe positivt om andre byer, slik som Molde, det blir helt krise! Noe annet som er negativt med at mange av studentene er fra Ålesund er at de allerede har sine venner og omgangskrets, så de trenger ikke bli kjent med nye. Heldigvis er det ofte andre tilflyttere på skolen også Du må derfor stå på litt selv for å bli kjent med folk. Vorsspielene i Ålebyen varer til både tolv og ett, så det er ganske dødt ute på byen frem til da. Ålesund sentrum er ganske koselig og utrolig vakkert med sine flotte bygninger. Om du liker å gå på kafe anbefaler jeg Lyspunktet! Utrolig god mat! Tror det er kristne eiere (?), de selger i hvert fall ikke alkohol der (noe jeg skulle ønske noen fortalte meg før jeg og noen klassevenner gikk inn der en lørdagskveld og bestilte øl ) Ellers er det mange flotte turmuligheter i byen, om du liker slikt. Sukkertoppen, bogundgavelen, Emblemsfjellet og Aksla for å nevne noen Hvor skal du bo og hva skal du studere da?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #7 Skrevet 20. juni 2012 Jeg har bodd i Ålesund og gått på skole her i mange år, og jeg STORTRIVES! Høgskolen liker jeg også kjempegodt, og har ikke noe vondt å si om den! Hva skal du studere? Og hvor i Ålesund tenker du å bo? Anonym poster: e05cbfa63c65f82b8ff23fa9a901ab87
idilove Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Jeg begynner også på Høgskolen i Ålesund til høsten, hvis jeg kommer inn selvsagt. Lurer på det samme som TS egentlig.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Pøh! Ålesundere er ikke overlegen. Selvfølgelig kan jeg si det(med sikkerhet) fordi jeg er en Ålesunder som har gått på Høgskolen. Godt miljø synes jeg. Ålesund i seg selv er jo en liten by, men om du blir kjent med noen av de "overlgne Ålesunderene" så kan du jo bli kjent med byen på en annen måte. Fadderuka er forresten veldig bra. Anonym poster: 0999ab57e9786298dcf15a217d1b9e10
venus_ Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Er også uenig i at ålesundere er overlegne, MEN de kan være litt tilbakeholdne og vanskelig å komme innpå! Hva skal du TS og idilove over her studere? Og hvor gamle er dere? Jeg begynner også der til høsten
idilove Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Jeg blir 20 i september og skal gå Medisinsk og Marint årsstudium Kommer nok inn der, siden det var 17 stk som har det på førstevalg, og 20 plasser
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Pøh! Ålesundere er ikke overlegen. Selvfølgelig kan jeg si det(med sikkerhet) fordi jeg er en Ålesunder som har gått på Høgskolen. Godt miljø synes jeg. Ålesund i seg selv er jo en liten by, men om du blir kjent med noen av de "overlgne Ålesunderene" så kan du jo bli kjent med byen på en annen måte. Fadderuka er forresten veldig bra. Anonym poster: 0999ab57e9786298dcf15a217d1b9e10 Dersom du er en ålesunder selv kan du vel ikke akkurat komme med en objektiv uttalelse om dere er overlegne Jeg liker å kalle ålesundere for gnålesundere, synes det passer veldig bra Anonym poster: ccd501be3425c0e2ee6de3a580fdf063
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 Ålesundere er rare. Byen er dau før folk ramler inn fra vorspiel ved midnatt. Da som regel drita fulle. Ålesundere vorser lenge fordi da sparer de penger på å drikke medbrakt og kan holde seg til vennekretsen uten innblanding fra andre utenforstående. Går du alene ut på byen kommer du garantert til å sitte alene resten av kvelden. Ålesundere tar ikke kontakt med fremmede men holder seg for seg selv og sine egne. Høyskolen i Ålesund er også blant de dårligste i landet når det kommer til strykprosent. Topp 3 faktisk. Vet ikke om det er fordi studentene der er mindre skarpe eller lærere/studiekvalitet er dårlig. Anonym poster: 42f73e1636b614795829ea86309b4c3a
idilove Skrevet 6. august 2012 #14 Skrevet 6. august 2012 Jeg har kommet inn på Ålesund til høsten! Kjenner omtrent ingen der, så hadde vært gøy å høre om flere skal? Hvilket studie?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #15 Skrevet 7. august 2012 Jeg går på høgskolen i Ålesund. Går økonomi og administrasjon. Jeg kommer fra ei bygd utenfor Ålesund og har ikke gått på andre høgskoler så har ikke all verdens med sammenligningsgrunnlag. Høgskolen i Ålesund er ikke en kjempediger skole, derfor får man som student et nærmere forhold til foreleserne. Og det er lett å ta kontakt med dem om det er noe du lurer på eller trenger hjelp til. Høgskolen får også mye skryt for at de har et tett samarbeid med næringslivet. Det blir blant annet arrangert arbeidslivsdag der ulike bedrifter presenterer bedriften for studentene, og holder stand der studenter kan prate med ansatte i bedriften, osv. Spesielt gjelder dette utdanningene som er retta inn mot det maritime/ingeniørfag for de er høgskolens stolthet (:P) men alle studieretninger er representerte. Foreleserne er varierende som ved de fleste andre skoler. Noen er knallgode og skulle hatt medalje, mens andre er ikke like flinke. Så spørs det litt på smak og behag også, hvordan man liker at foreleserne legger fram stoffet. Om det er høyere strykprosent her enn ved andre skoler aner jeg ikke, men det er enkelte fag som har veldig høy strykprosent ja. Men det føles innmari godt å være i den andre enden av skalaen når det er så mange som stryker da Mange av de som går på høgskolen kommer fra Ålesund eller områdene rundt, og det er nok ikke så heldig for studentmiljøet. Da har jo folk sine "gamle" venner og har ikke et like stort behov for å finne nye å henge sammen med. Samtidig bor mange utenfor byen (for eksempel meg) og da må det pendles i en del timer hver dag. Men det er ikke et dårlig studentmiljø. Det er nok litt hva man gjør det til selv. Der er dykkerkurs, friluftsgruppe, studentorganisasjoner og slikt, men der kunne absolutt vært mer. Og nå jobbes det visst også på spreng med nytt studenthus. Mener på det skulle være ferdig snart hvis det ikke allerede er ferdig. Dere kommer sikkert til å trives, selv om det helt sikkert er skummelt å skulle flytte til en ny plass og begynne på ny skole. Lykke til! Anonym poster: b24f019e752597fb4139ce9a80d2f197
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå