Gå til innhold

18 år + økonomi = ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger virkelig litt hjelp. :frown:

Jeg har akkurat begynt som lærling, og jeg har en månedlig nettoinntekt på cirka 10.000 kr.-

Hvordan ville det være smartest for meg å fordele disse pengene?

Jeg tenker at jeg bør overføre en viss sum til en pensjonskonto, en viss sum til en BSU konto og deretter overføre resten til forbrukskontoen, men hvor store summer som ville vært fordelaktig å overføre er jeg ikke sikker på.

Jeg er egentlig helt ny når det kommer til dette med økonomi, så gjerne fortell meg om det er noen andre kontoer / situasjoner jeg bør sette av penger til.

Jeg har i alle fall fått med meg soppas at det er vanlig med en BSU konto, pensjonskonto og en forbrukskonto, men er det noe mer?

Eventuell informasjon / tips ville vært fantastisk her.

Mvh.

Jente, 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg (22år) har verken BSU eller pensjonskonto. Jeg har en sparekonto og en brukskonto. 200 kroner går fast til sparekontoen i mnd, og det jeg ikke bruker av resten av lønna før neste kommer inn setter jeg også inn på sparekonto :)

Har valgt å ikke ha BSU konto pga at ei venninne av meg fikk store problemer med den, derfor bruker jeg heller sparekontoen min. Og pensjonskonto, det går vel penger fra jobben man har til sånt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på om du bor hjemme eller for deg selv. BSU-en bør i alle fall fylles opp i løpet av året, altså bør du sette over nok til at du har spart 20'000 i løpet av et år (altså ca. 1667 i måneden). Hvis du setter over 2000 kr dit i måneden, har du litt ekstra penger i desember, det kan jo være greit med tanke på julegavehandling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke spare til pensjon når du er lærling. Spar heller i BSU og på vanlig sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også bsu og sparekonto.

Anonym poster: dd63b5eec6f7df46675bb7d8b0d1b34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på om du bor hjemme eller for deg selv. BSU-en bør i alle fall fylles opp i løpet av året, altså bør du sette over nok til at du har spart 20'000 i løpet av et år (altså ca. 1667 i måneden). Hvis du setter over 2000 kr dit i måneden, har du litt ekstra penger i desember, det kan jo være greit med tanke på julegavehandling ;)

Sette inn ekstra på BSU-kontoen til julegavehandling? Man får jo ikke brukt penger fra BSU-kontoen til annet enn bolig da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sette inn ekstra på BSU-kontoen til julegavehandling? Man får jo ikke brukt penger fra BSU-kontoen til annet enn bolig da..

Hehe nei, jeg mente at hun skulle sette inn 2000 alle de andre månedene. Da når hun jo 20'000 allerede i oktober, og har hele lønnen tilgjengelig i november og desember ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei, jeg mente at hun skulle sette inn 2000 alle de andre månedene. Da når hun jo 20'000 allerede i oktober, og har hele lønnen tilgjengelig i november og desember ;)

Aha, da er jeg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette inn ekstra på BSU-kontoen til julegavehandling? Man får jo ikke brukt penger fra BSU-kontoen til annet enn bolig da..

Man kan fritt ta ut det som er satt inn samme kalenderår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fritt ta ut det som er satt inn samme kalenderår.

Javel, jeg trodde ikke det var mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg bor for tiden hjemme (ble akkurat lærling), men jeg skal finne meg en hybel så snart som mulig.

Jeg tenkte liksom at det kunne være lurt å begynne å sette av litt penger til pensjon allerede nå, men jeg trenger kanskje ikke det(?).

Det dere foreslår er altså at jeg oppretter en BSU konto, for deretter å overføre en viss sum til denne og sparekontoen min per måned? Min mor og far har lenge overført penger til en sparekonto, men overtar jeg denne kontoen slik at bare jeg har tilgang til den, eller får jeg bare summen som mine foreldre har spart på denne kontoen?

Altså, må jeg opprette en egen sparekonto eller kan jeg bare overta den som mine foreldre har brukt for å spare penger til jeg ble 18?

En BSU konto og en sparekonto er altså alt jeg trenger?

Hva med senere i livet? Bør jeg på et visst tidspunkt begynne å overføre penger til en pensjonskonto / eventuelt andre kontoer?

Kanskje opprette en konto for når jeg blir mor (det er dyrt å ha barn)?

Hva vil foresten være "fordelaktig" for meg å betale i leie på en hybel med den nettoinntekten som jeg har disponibel?

Det ble litt mye spørsmål dette, men jeg vil gjerne ha tips og informasjon om ting som kan gagne meg i fremtiden, hehe. :)

Tusen takk alle sammen!

Anonym poster: caaeae97be000d02cbeb68fcd1f19385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg bor for tiden hjemme (ble akkurat lærling), men jeg skal finne meg en hybel så snart som mulig.

Jeg tenkte liksom at det kunne være lurt å begynne å sette av litt penger til pensjon allerede nå, men jeg trenger kanskje ikke det(?).

Det dere foreslår er altså at jeg oppretter en BSU konto, for deretter å overføre en viss sum til denne og sparekontoen min per måned? Min mor og far har lenge overført penger til en sparekonto, men overtar jeg denne kontoen slik at bare jeg har tilgang til den, eller får jeg bare summen som mine foreldre har spart på denne kontoen?

Altså, må jeg opprette en egen sparekonto eller kan jeg bare overta den som mine foreldre har brukt for å spare penger til jeg ble 18?

En BSU konto og en sparekonto er altså alt jeg trenger?

Hva med senere i livet? Bør jeg på et visst tidspunkt begynne å overføre penger til en pensjonskonto / eventuelt andre kontoer?

Kanskje opprette en konto for når jeg blir mor (det er dyrt å ha barn)?

Hva vil foresten være "fordelaktig" for meg å betale i leie på en hybel med den nettoinntekten som jeg har disponibel?

Det ble litt mye spørsmål dette, men jeg vil gjerne ha tips og informasjon om ting som kan gagne meg i fremtiden, hehe. :)

Tusen takk alle sammen!

Anonym poster: caaeae97be000d02cbeb68fcd1f19385

Jeg hadde satt av 50% av lønn så fremt du ikke har boutgifter. Da har du ett godt utgangspunkt, hvor du sparer mer om du får bedre lønn, og mindre om du får mindre. Jeg har alltid følt det er mest praktisk med prosentsparing enn faste beløp.

Hadde bodd hjemme så lenge jeg kunne var jeg deg, og om dette ikke er en mulighet hadde jeg funnet billigst mulig hybel. Ta råd fra 23åring som stod på egne bein uten utdannelse eller oppsparte midler som 18åring, for så å bli langvarig syk. Hadde jeg hatt mulighet til å spare og bo hjemme, hadde jeg spart alt jeg kunne!

Spar for all del opp buffer, skaff egen konto til dette. Jo før, jo bedre. Ha ett par månedslønninger i buffer, da du aldri vet hva som skjer i livet.

Anonym poster: cd11911c8065e1487d34c71055a19f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere foreslår er altså at jeg oppretter en BSU konto, for deretter å overføre en viss sum til denne og sparekontoen min per måned?

Ja. Jeg går ut fra at du allerede har bankkort med tilhørende nettbank? Stort sett er det kjempeenkelt å opprette en BSU i samme bank, slik at den vises sammen med brukskontoen din inne på nettbanken. Da jeg opprettet, søkte jeg bare opp BSU inne på hjemmesiden til banken min, og klikket på "bestill BSU-konto" eller noe i den duren. Tada - jeg hadde BSU :)

Min mor og far har lenge overført penger til en sparekonto, men overtar jeg denne kontoen slik at bare jeg har tilgang til den, eller får jeg bare summen som mine foreldre har spart på denne kontoen?

Altså, må jeg opprette en egen sparekonto eller kan jeg bare overta den som mine foreldre har brukt for å spare penger til jeg ble 18?

Det må du avtale med dine foreldre. Du kan enten overta den kontoen, eller de kan sette over pengene til en ny konto for deg.

En BSU konto og en sparekonto er altså alt jeg trenger?

Hva med senere i livet? Bør jeg på et visst tidspunkt begynne å overføre penger til en pensjonskonto / eventuelt andre kontoer?

Kanskje opprette en konto for når jeg blir mor (det er dyrt å ha barn)?

BSU og sparekonto er det viktigste, ja, i tillegg til brukskontoen. Du kan i grunnen spare til alt inne på samme sparekonto. Hvor mange kontoer du ønsker å ha, er opp til deg selv, men du kan like gjerne spare så mye som mulig på sparekontoen, og så love deg selv å ikke røre den før du blir mor eller skal kjøpe bolig eller lignende. Sparekontoen er gjerne sånn man kun bruker når man skal gjøre store nødvendige innkjøp, for eksempel møbler til leiligheten, egenkapital til bolig (i tillegg til BSU-kontoen) og innkjøp som barneseng og barnevogn. Det kan være lurt å sette opp et fast trekk til sparekontoen hver måned, slik at du vet at du alltid har litt penger der. Dette kan ordnes i nettbanken, eller banken kan hjelpe deg med det om du ikke klarer selv. Da velger du at det skal flyttes for eksempel 200 kr automatisk fra bruktkontoen din til sparekontoen din hver måned, slik at du blir "tvunget" til å spare litt. Du kan selvfølgelig sette over mer i tillegg til denne summen, men det kan være lurt å ha en liten sum som går automatisk, slik at du hindres i å bruke alle pengene dine.

Hva vil foresten være "fordelaktig" for meg å betale i leie på en hybel med den nettoinntekten som jeg har disponibel?

Det kommer helt an på hva du bruker på andre ting. Du må regne med ca 1500-2000 kr i måneden på dagligvarer (dette varierer fra person til person), så må du tenke på hva du bruker til mobil, shopping, internett og strøm hvis dette ikke er inkludert i leien, sparing osv.

Det kan være lurt å lage et lite regnskap for deg selv, for å finne ut hvor mye penger du faktisk bruker. Da blir det lettere å holde oversikt over økonomien, og også å se hvor du kan kutte hvis du bruker mer enn du får inn. Opprett bare et excel-dokument, også skriver du i den loddrette kollonnen inn alle tingene du bruker penger på. Punkter du bør ha med er blant annet dagligvarer, husleie, strøm (hvis dette ikke en inkludert i leien), internett (hvis dette ikke er inkludert i leien), mobil, klær, månedskort (hvis du har det), bil (hvis du har det), BSU, sparing, diverse (for alt som ikke passer inn i noen annen kategori). Ha et slikt regnskap for hver måned, så ser du enkelt hvor mye penger du bruker på forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...