Gå til innhold

Katt alene hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal bort fredag til søndag, og nå sviktet nettopp kattevakten.

Katten er innekatt, og vant til å være en del alene da vi jobber en del. Den har mange leker og stort areal, og et kattesikret hus. Vanligvis når vi er bortreist er den alene med daglig tilsyn minst 1-2 timer i døgnet, i opp til tre netter. Er vi lengre borte er den på pensjonat, da er den veldig stresset de første to dagene.

Nå har alle pass-alternativene våre sviktet, det er ingen løsninger. Vi kan ikke være hjemme, og kan ikke ta med pus. Og jeg føler at pensjonat for knappe to døgn kun vil bidra til mer stress enn om han får være alene hjemme.

Jeg kan være hjemme med pus til 16.00 fredag, og er tilbake 12.00 søndag. Er dette veldig uansvarlig? Hva hadde dere andre katteeiere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannerlig om jeg vet hva jeg hadde gjort.. :klo: Hvis hun bruker 2 dager på å roe seg på pensjonatet, så forstår jeg at du ikke ser vitsen i det.

Har du virkelig ingen som i det minste kan titte innom en tur på lørdagen? Finnes det ikke sånne "komme-hjem-kattepassere" i nærheten heller? Naboer eller et eller annet?

Jeg hadde nok ikke klart å få fred i sjelen, men så er jeg også kanskje i overkant hønemor og.. Jeg mener, mest sannsynlig går det jo bra om dere fyller på nok mat, har vannfontene eller et eller annet sånn at hun får friskt vann, men det er jo dette men. Man vet jo aldri. Hun kan bli syk, det kan skje noe, og det ville være ille både for dere og pus.

Det var kanskje ikke så mye til svar.. Håper andre har mer å bidra med! :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du oppgir hvilken del av landet du holder til i, så kanskje det er noen som kjenner til hjemmepass som Aurora nevner, eller eventuelt at det finnes noen flinke kattemennesker som kan tilby seg å stikke innom (mot at du får godkjenne og sjekke alle slags kontaktopplysninger og referanser du måtte ønske i forkant så klart)? :)

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke nølt! Klart katten klarer seg alene to tre dager. Legg ny sand i kattedoen, rikelig med friskt vann (gjerne flere skåler, det kan bli varmt) og mat. God tur :)

• Liker 1
Skrevet

Vi skal bort fredag til søndag, og nå sviktet nettopp kattevakten.

Katten er innekatt, og vant til å være en del alene da vi jobber en del. Den har mange leker og stort areal, og et kattesikret hus. Vanligvis når vi er bortreist er den alene med daglig tilsyn minst 1-2 timer i døgnet, i opp til tre netter. Er vi lengre borte er den på pensjonat, da er den veldig stresset de første to dagene.

Nå har alle pass-alternativene våre sviktet, det er ingen løsninger. Vi kan ikke være hjemme, og kan ikke ta med pus. Og jeg føler at pensjonat for knappe to døgn kun vil bidra til mer stress enn om han får være alene hjemme.

Jeg kan være hjemme med pus til 16.00 fredag, og er tilbake 12.00 søndag. Er dette veldig uansvarlig? Hva hadde dere andre katteeiere gjort?

Hvor i landet bor du?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Av egen erfaring vil jeg mene at dette kan la seg gjøre.

Det er helt opp mot grensen av tid, men fra fredag ettermiddag til søndag lunch er ikke så galt som det kunne høres ut umiddelbart (jeg tenkte fredag morgen til søndag kveld da jeg så tråden, - og det er lenge for en liten 'knott').

Det er friskt vann og rene nok dokasser som blir den største utfordringen.

Mine 3 er alene hjemme fra tidlig morgen dag 1 til sent kveld dag 2 innimellom (når mor er ute og 'jobb-reiser'), 2 dager og 1 natt.

Det er absolutt maksimal tid med 3 innepuser, 3 stooore dokasser og vann (i store skåler rundtomkring).

Når han er alene om doen så blir det ikke like stor trafikk og bruk av dokassen, og så må du regne med at mye av tiden vil nok gå med til å sove når dere er borte ;)

Så lenge dokasse-problematikken er løst så er det tilgangen på friskt vann som er den største utfordringen. Vann blir desverre ikke friskere av å kjøres gjennom en drikkefontene, - det bare beveger seg mer.

Var det noe hjelp i dette ? :klo:

Skrevet

Synes IKKE du bør dra. Det blir for lenge for katten. Det er bare sånn det er å ha ansvaret for ett dyr. Når uforutsette ting skjer som ay kattevakten trekker seg blir det ingen tur. Men om du bor i Oslo/ Akershus finnes det profesjonelle passere som kan komme hjem til deg.Hvor bor du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Særlig Lille-Pus, som alltid har noe fornuftig å komme med.

Jeg er enig i at man har ett ansvar som katteeier, men man kan heller ikke ofre alt for dyret hele tiden såfremt man finner en forsvarlig løsning. Hadde det vært opp til katten hadde jeg vært hjemme og lekt med han døgnet rundt. I den gitte situasjonen kan vi ikke bli hjemme, så det er ikke noe diskusjonsmoment i denne tråden.

Katten er ofte alene 10-14 timer, og er en harmonisk og glad katt. Han er innekatt etter anbefaling fra dyrebeskyttelsen der han ble hentet, og trives i eget selskap. Han har bodd hos oss i 6 år nå, og i løpet av den perioden har han aldri vært syk, og aldri skadet seg eller satt seg fast. Jeg er i overkant hysterisk, så jeg er veldig grundig på at det ikke ligger katte-feller rundt omkring (som glass som kan knuses, plastposer, potteplanter, sjokolade...) Så jeg vet han har det så trygt som han kan ha det hjemme.

Vann er ikke noe problem. Han har til enhver tid tre skåler stående, og foretrekker som regel det eldste vannet :gjeiper: . Kattedoen tømmes annenhver dag, da vi har stor do med mye sand og han er beskjeden på det området (i mangel av et bedre uttrykk).

Jeg ønsker dessverre ikke å ha fremmede inn i huset, basert på dårlige erfaringer. Så nå trur jeg løsningen blir som følger. Jeg tar hjemmekontor fredag og blir med katten til vi må dra, vi kommer tilbake med første fly søndag morgen. Jeg arbeider videre ut uka for å høre om en kollega kan stikke innom en tur i løpet av lørdagen, forhåpentligvis går det i orden. Pensjonat eller det å bli passet hos andre for så kort tid medfører mer stress enn det risikoen ved at han er alene så lenge utgjør.

Anonym poster: 60edf3590e591753c48505852021c58a

Skrevet

Tusen takk for svar! Særlig Lille-Pus, som alltid har noe fornuftig å komme med.

Jeg er enig i at man har ett ansvar som katteeier, men man kan heller ikke ofre alt for dyret hele tiden såfremt man finner en forsvarlig løsning. Hadde det vært opp til katten hadde jeg vært hjemme og lekt med han døgnet rundt. I den gitte situasjonen kan vi ikke bli hjemme, så det er ikke noe diskusjonsmoment i denne tråden.

Katten er ofte alene 10-14 timer, og er en harmonisk og glad katt. Han er innekatt etter anbefaling fra dyrebeskyttelsen der han ble hentet, og trives i eget selskap. Han har bodd hos oss i 6 år nå, og i løpet av den perioden har han aldri vært syk, og aldri skadet seg eller satt seg fast. Jeg er i overkant hysterisk, så jeg er veldig grundig på at det ikke ligger katte-feller rundt omkring (som glass som kan knuses, plastposer, potteplanter, sjokolade...) Så jeg vet han har det så trygt som han kan ha det hjemme.

Vann er ikke noe problem. Han har til enhver tid tre skåler stående, og foretrekker som regel det eldste vannet :gjeiper: . Kattedoen tømmes annenhver dag, da vi har stor do med mye sand og han er beskjeden på det området (i mangel av et bedre uttrykk).

Jeg ønsker dessverre ikke å ha fremmede inn i huset, basert på dårlige erfaringer. Så nå trur jeg løsningen blir som følger. Jeg tar hjemmekontor fredag og blir med katten til vi må dra, vi kommer tilbake med første fly søndag morgen. Jeg arbeider videre ut uka for å høre om en kollega kan stikke innom en tur i løpet av lørdagen, forhåpentligvis går det i orden. Pensjonat eller det å bli passet hos andre for så kort tid medfører mer stress enn det risikoen ved at han er alene så lenge utgjør.

Du skriver kontrakt med dem på forhånd, de har jobbet i dyrebekyttelsen og kan på det sterkeste anbefales..selvfølgelig er det uansvarlig å dra bort så lenge, du vet aldri hva som kan skje og uansett blir den ensom og uansett skal den ha rent vann hver dag. Håper du får en kjempehyggelig tur og ikke sliter med dårlig samvittighet da! :kjefte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver kontrakt med dem på forhånd, de har jobbet i dyrebekyttelsen og kan på det sterkeste anbefales..selvfølgelig er det uansvarlig å dra bort så lenge, du vet aldri hva som kan skje og uansett blir den ensom og uansett skal den ha rent vann hver dag. Håper du får en kjempehyggelig tur og ikke sliter med dårlig samvittighet da! :kjefte:

Sist jeg brukte noen fra dyrebeskyttelsen hadde de missforstått låsen på ytterdøra vår. Døra ble stående i klem, og glei til slutt opp. Katten som aldri hadde vært ute før ble funnet livredd ute i regnet noen timer senere, og en nabo hadde heldigvis sett at døra vår stod oppe og gikk og lukket den. Så nei, jeg slipper ikke fremmede inn i huset igjen, uansett hvor mye kontrakt vi har.

Jeg synes du blir for usakelig og krass, og nekter å se at en sak har flere sider. Jeg har hatt katter og vært omplasseringshjem i mange år, og kan mye om hvordan de har det og hva som er greit. En katt har aldri skadet seg i mitt hjem, da jeg vet godt hva som er farlig for katter. Min grense har alltid gått på at en katt maks skal være alene 24 timer, det er derfor jeg trenger ulike synspunkter nå. For jeg vet veldig godt at dersom det (mot formodning) skjer noe med katten vil den være alene i mange timer. Det at den kjeder seg en skjelden helg bekymrer meg mindre, stresset med å bli flyttet på, til pensjonat eller passer, er mye større, og det er en veltipasset katt som har mye selskap til daglig.

• Liker 4
Skrevet

Katten min klarer seg fint alene og har taklet det fint før. Jeg satte ut masse skåler med vann og mat (satte ut fire dagers forbruk selv om vi var borte fra fredag ettermiddag til søndag formiddag).

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye, så lenge katten har mat og vann så vil han nok klare seg seg helt fint.

Skrevet

Jeg har gjort dette flere ganger selv når vi har dratt på hytta og naboen ikke har vært hjemme og kunnet gi han mat. Pleier å legge mat i en ball som han må dytte rundt for å få han til å bruke hjernen litt (husker ikke hva den heter, men det finnes flere på markedet). Og så pleier jeg å gjemme mat litt rundt omkring sånn at han må leite litt etter det. Vann også. Virker ikke som om det gjør han noe. Får masse kos og lek når vi kommer hjem :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort dette flere ganger selv når vi har dratt på hytta og naboen ikke har vært hjemme og kunnet gi han mat. Pleier å legge mat i en ball som han må dytte rundt for å få han til å bruke hjernen litt (husker ikke hva den heter, men det finnes flere på markedet). Og så pleier jeg å gjemme mat litt rundt omkring sånn at han må leite litt etter det. Vann også. Virker ikke som om det gjør han noe. Får masse kos og lek når vi kommer hjem :)

Det gjør alltid jeg også når han er alene lenge. Legger litt leker på gulvet i hvert rom. Legger ut to "IQ" baller med mat og noen andre IQ-leker, som jeg kun legger ut innimellom slik at de er spennende hver gang. Lar radioen stå på i ett rom slik at han hører lyder.

Vet ikke hvor mye det hjelper, annet enn på min samvittighet :gjeiper: Men ser i alle fall at det er godt brukt når jeg kommer hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg brukte noen fra dyrebeskyttelsen hadde de missforstått låsen på ytterdøra vår. Døra ble stående i klem, og glei til slutt opp. Katten som aldri hadde vært ute før ble funnet livredd ute i regnet noen timer senere, og en nabo hadde heldigvis sett at døra vår stod oppe og gikk og lukket den. Så nei, jeg slipper ikke fremmede inn i huset igjen, uansett hvor mye kontrakt vi har.

Jeg synes du blir for usakelig og krass, og nekter å se at en sak har flere sider. Jeg har hatt katter og vært omplasseringshjem i mange år, og kan mye om hvordan de har det og hva som er greit. En katt har aldri skadet seg i mitt hjem, da jeg vet godt hva som er farlig for katter. Min grense har alltid gått på at en katt maks skal være alene 24 timer, det er derfor jeg trenger ulike synspunkter nå. For jeg vet veldig godt at dersom det (mot formodning) skjer noe med katten vil den være alene i mange timer. Det at den kjeder seg en skjelden helg bekymrer meg mindre, stresset med å bli flyttet på, til pensjonat eller passer, er mye større, og det er en veltipasset katt som har mye selskap til daglig.

Skjønner godt at du er skeptisk basert på tidligere erfaringer, men i Oslo finnes det flere profesjonelle og flinke kattepassere og det er dumt å dømme alle basert på hva en har gjort. Håper imidlertid at du fikk en skikkelig unnskyldning fra den som forårsaket at katten slapp ut, det er ikke bra.

Anonym poster: 7ecdd176e7e962d5a28f288c9bdfd437

Skrevet

Vann blir desverre ikke friskere av å kjøres gjennom en drikkefontene, - det bare beveger seg mer.

Jeg tenkte på en sånn en som filtrerer vannet. Blir jo ikke som "rett fra springen vann", men det holder seg iallefall rent. :)

Skrevet

I "krise"-situasjoner har jeg gjort akkurat det, reist fra pus fredag ettermiddag og kommet hjem søndag formiddag/ettermiddag.

HAr da passet på at matskåla er fylt til randen, at vannfontenen er full og at kattekassen er ren og pen.

Pus har klart seg helt fint de tre gangene vi har gjort det, eneste er at hun enten er snurt og meget fornærmet når vi har kommet hjem, eller forfryktelig kosete.

Så lenge man ikke gjør det på fast basis og veldig ofte, ser jeg ikke noe problem med å la pus være alene i to døgn når den allerede er innekatt. :klemmer:

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tenkte på en sånn en som filtrerer vannet. Blir jo ikke som "rett fra springen vann", men det holder seg iallefall rent. :)

Wow ! Finnes typen som filtrerer også :)

Det høre ut som noe som kan være en snedig løsning, og bedre enn alternativet :)

Skrevet (endret)

Wow ! Finnes typen som filtrerer også :)

Det høre ut som noe som kan være en snedig løsning, og bedre enn alternativet :)

http://www.dyresjappa.no/products/drikkefontene-med-matskal

Helt genial oppfinnelse.

Kullfilter sørger for at vannet som blir spylt ut på fontenedomen, oppleves friskt og renser vannet for småpjus og annet ræl som ramler nedi.

Fyll på med vann etter behov, vask hele røkla og bytt filter annenhver uke.

Edit; Og katten/e drikker mye mer vann siden det er rennende og da mye mer interessant enn stillestående vann i en "kjip" vannskål. :fnise:

Endret av Minya
Skrevet

...

Håper du får en kjempehyggelig tur og ikke sliter med dårlig samvittighet da! :kjefte:

Noe så usaklig!

TS, reis på tur, det er klart katten klarer seg. Den kommer nok, som noen allede har nevnt, til å sove mesteparten av tiden mens dere er borte.

Så blås i gerotten, det h*n sier henger faktisk ikke på greip!

:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg hjemme igjen, og alt har gått helt fint.

En venninne var innom en tur på lørdag. Hun liker egentlig ikke katter, og er derfor ingen fast kattepasser. Men hun stakk hodet inn døra og så at "dyret var i livet", som hun så snilt omtalte det.

Så lenge huset er trygt, og pus har nok mat og vann, og kasse, er jo stort sett det værste at de kjeder seg litt.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...