Gå til innhold

Hvordan er det å reise med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å reise med spedbarn/barn?

Jeg liker å reise mye og har mange drømmer om å se verden.. skjønner at dette må ligge litt på vent nå. Men hvordan er det å reise med barn og hvor burde man ikke reise med et barn?

Noen som har noen smarte tips?

Jeg og samboer har også planer om å flytte til Thailand for en periode om ca. 2 år, da kommer lillemann til å være 1-2 år gammel. Noen her som har gjort noe likt og har noen tips å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk barnets reaksjon på flyreiser på forhånd! Jeg har vært på mange (forholdsvis) korte flyreiser der barnet hyyyyler av smerte hele turen, og da skjønner jeg ikke vitsen med å traumatisere barnet på den måten, kun for å "oppleve Asia". Det er på grensen til mishandling.

• Liker 3
Skrevet

Nå så jeg "flytte", ikke reise til. Om det er en engangstur, så burde det gå bra, men ville som sagt sjekket barnets reaksjon på flyreiser. Ti-tolv timer i smertehelvete er ganske ille for en liten kropp.

Skrevet

Sjekk barnets reaksjon på flyreiser på forhånd!

Dette skjønte jeg ikke. Hvordan mener du man skal kunne sjekke det på forhånd?

Skrevet

Det lurte jeg på og!! Sjekke barnets reaksjon??

Vi har reist masse med barn, og eneste gangen det var problematisk var på en innenlandsflyvning her i norge på under timen. (det er en laang time når det er bare hyling...)

Mens ingen av langturene har vært noe problem. Ikke bry dere om sære folk her inne som mener man burde holde seg hjemme til barna flytter ut :D (det er mange av de)

Bare å forberede seg med drikke/amming/smokk etc, så går det bra, de sover jo mest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men kjenner flere som har reist langt med barn i spedbarns, baby- og litt større alder.

Thailand er ikke anbefalt for spedbarn såvidt jeg har forstått det, men 1-2 år burde gå fint.

Ligger info om anbefalte reisemål for barn på UD sine hjemmesider om jeg ikke tar feil, ellers får du sikkert masse info.

Selve flyturen har gått veldig fint for de jeg kjenner, de har gjerne valgt avreise slik at barnet sover i starten av turen. Dette har vært babyer på 3 mnd(bf bodde der, derav tidlig reise), og 1 år(ferie).

Ellers kjenner jeg også andre som har tatt den transsibirske jernbanen med to gutter i barneskolealder(de hadde det visstnok veldig gøy), et par med baby som reiste med tog gjennom Europa(gikk veldig fint tross diverse problemer på turen).

Om du skal flytte et sted er ikke flyturen et problem - og langdistanse kan ikke sammenliknes med innenlandsfly, spesielt ikke de korte reisene.

Anonym poster: 96f27b87654667b03ab09e9f138ef640

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 3åring, og han har siden han ble født, vært med jorda rundt, både på lange og korte flyreiser. Det enkleste var da han var baby (før han kunne gå) og fra han var 2- 2,5 år. Men det har egentlig alltid gått veldig greit. Han har aldri vært plaget med vondt i ører e.l.

Gode tips er å ha med massevis av leker/overraskelser/pakker/tegnesaker/klistremerker osv. Et par kjente leker, og noen nye. Og små pakker med rosiner, frukt, frokostblanding, pastiller osv. Pleier også å kjøpe små juice-kartonger (eller hva det heter, type kuli osv) på andre siden av sikkerhetskontrollen.

Min 3åring har hvertfall lært mye om verden allerede, og fått mange inntrykk andre barn kanskje aldri får.

Å flytte til thailand høres supert ut. Jeg har også bodd i utlandet med min sønn i noen måneder. Helt fantastisk opplevelse!

Å skulle slutte å reise og oppleve pga at man får barn, er bare tull! Go for it sier nå bare jeg!

Anonym poster: d78b21d4ba567be256af223496279e37

• Liker 1
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke. Hvordan mener du man skal kunne sjekke det på forhånd?

Før man legger ut på en tolv timer lang flyreise så kan man ta en kort flytur til London, København el.l. Dersom barnet hyler hele turen og er tydelig plaget av smerter, så bør man kanskje utsette turen, eller gjøre alt man kan for å begrense smertene. Det kan være ganske traumatisk for et lite barn å bli utsatt for en slik smerte uten at man MÅ. (Smerter ved sykdom eller ved operasjon kan ikke sammenlignes, fordi da er det ikke noe man kunne unngått, og de får gjerne smertelindring om de trenger det).

Skrevet

Men det har egentlig alltid gått veldig greit. Han har aldri vært plaget med vondt i ører e.l.

Å skulle slutte å reise og oppleve pga at man får barn, er bare tull! Go for it sier nå bare jeg!

Men har du sett de forgråtte, tydelig plagede små barna som virkelig har det vondt på flyturer? Som hyler i smerte?

Skrevet

Men har du sett de forgråtte, tydelig plagede små barna som virkelig har det vondt på flyturer? Som hyler i smerte?

Man kan forberede seg litt på forhånd. Nesespray ti minutter før avgang er bra for ørene. Også bør man amme eller gi flaske eller en annen form for drikke når man letter og lander. Utrolig sært å sitte hjemme i fem år fordi ungene kanskje får vondt i ørene om man skulle fly noe sted.

Vi har flydd med barn en del ganger, og det har gått fint hver gang. 11 måneder som det yngste. Fløy i 7 timer til Dubai da storebror var 1,5, og til påske reiser vi til Mauritius. Ungene vil da være litt over 3,5 og 1,5. Eget sete med bilstol er en fordel ved lange flygninger.

Reising har vært en viktig del av både min og mannens liv så langt, og jeg ønsker å overføre det til barna våre. Jeg kommer ikke til å ta de med til tropiske strøk med for stor tidsforskjell før de er store nok til å takle det, men den tid kommer tidsnok (Mauritius er nok tropisk, men har ingen tropiske sykdommer, og det er minimal tidsforskjell).

• Liker 1
Skrevet

Som Vibi sier, så er ikke det noe problem dersom man er forberedt. Man kan amme/gi flaske ved avgang og landing. Det gjør susen for utligning av trykket i ørene. Det er slett ikke alle barn som har slike problemer heller. Vi har en av hvert. Og han som fikk vondt i ørene og hylte som en stukken gris på en landing hvor vi var tom for drikke(uforutsett mellomlanding tok resten. Siden hadde vi alltid med mye ekstra), klaget/gråt ingenting så lenge han fikk flaske.

Skrevet

Jeg har reist til Thailand med barna som da har (på de ulike reisene) vært henholdsvis 4-5 mnd, 20 mnd og 3 år. Det har gått over all forventning. Nå har jeg aktive barn, så det er ikke akkurat avslappende, men det har vært flott likevel. Man bør selvsagt forberede seg godt. Sjekke opp hvilke vaksiner man må ha, gjerne kontakte smittevernkontoret i kommunen. De har mye kunnskap om reise, også med små barn. Du finner offisielle reiseråd/vaksineanbefalinger osv ved å google. Ha gode forsikringer osv. Legge opp reisen etter barnas behov så godt det lar seg gjøre.

Som nevnt er ikke alle steder anbefalt med spedbarn og småbarn (som feks Thailand). Men det kommer an på hvor man skal og hvor godt man forbereder seg. Smittevernkontoret vi var i kontakt med og helsestasjonen hadde ingen innsigelser når vi dro.

Hvis det er snakk om langvarige opphold/flytting er det mindre strengt.

Selve flyturene og jet lag/snuing av døgnrytmen har gått veldig bra for oss. Men selvsagt mye mer slitsomt enn når man reiser uten barn.

Anbefaler bæretøy, det er et must på tur!

Skrevet

Man kan forberede seg litt på forhånd.

Som Vibi sier, så er ikke det noe problem dersom man er forberedt.

Så dette kan forebygges i så stor grad at det ikke er noe problem for barna? Jeg har ikke barn, men jeg har sett nok av unger på flyreiser der jeg har hatt lyst til å riste foreldrene for at de utsetter barna sine for slikt! Det har vært smertehyl fra takeoff til landing, med små pauser innimellom. Der barna tydelig har så vondt at de ikke vet hva de skal gjøre, eller hvor de skal gjøre av seg. Barn opp mot fire år. Det virker så unødvendig for meg, men det er altså foreldrene til disse barna som ikke har forberedt seg godt nok?

Skrevet

Vi var 1 uke i Sharm el Sheikh (egypt) da minsten var 8 mnd. Vi hadde en kjempeflott tur, og er ikke redd for å gjøre det igjen, selv om vi ikke er spessielt turvandte mennesker.

Vi velger kanskje ikke Egypt igjen, men det har ingenting med barnevennlighet å gjøre.

Flyreisen tok ca 6 timer, og vi pakka med et par leker som han likte fra før, og et par nye og spennende. Han var blid som en sol hele turen nedover, og sov nesten hele flyreisen hjem, siden vi reiste sent på kvelden.

I tillegg hadde vi 7 timer å kjøre til og fra flyplass. Funka det og :) litt sutring først, men det må man rekne med, de er jo ikke glade hele tiden hjemme heller :P

Vi pakket med oss all mat til gutten hjemmefra, også hadde vi all inclusive på hotellet. Var litt lei av maten etter en uke, man var veldig praktisk å ha alt i umiddelbar nærhet. Om kvelden spiste han mat på hotellrommet, deretter sovnet han i vognen slik at vi kunne ta han med ut sånn at vi og fikk spise :)

vi har en generelt tålmodig unge, skjønner at det kan vere vanskelig for noen. Jeg hadde ikke reist til syden sammen med dattra til venninda mi for å si det sånn.

Veldig lurt å reise før de er så store at de skal utforske absolutt alt, evt. kan å gå.

6-8 mnd. er en veldig fin alder å reise i :)

Skrevet

Fløy transkontinentalt da pjokken var 15 mnd. Lengste flight var 8 timer. Det gikk veldig fint, han er en tålmodig gutt.

Hadde med alt av mat han behøvde ombord, litt underholdning, pledd, bleieting, klesskift osv. Hadde nesespray i tilfelle forkjølelse (det er gjerne tette luftveier + ingen nesespray rett før takeoff som gir smerter), og ga mat og drikke ved hver takeoff/landing så barnet tygget og fikk utjevnet lufttrykket i trommehinnene.

Har vært på flere småturer før og etter også, og har ingen betenkeligheter med å dra på langtur igjen med barn.

Det vanskeligste med å reise med småbarn er egentlig bilstol. Babystol kan du ta med ombord i flyet, men da må du kjøpe eget sete (redusert pris dvs billett for 2-åring). For større småbarn som fortsatt trenger bilstol så må man vel leie bil med barneseter el.l. De kan ikke sendes i bagasjen, ettersom de skal kastes om de har vært i kollisjon..

Skrevet

Så dette kan forebygges i så stor grad at det ikke er noe problem for barna? Jeg har ikke barn, men jeg har sett nok av unger på flyreiser der jeg har hatt lyst til å riste foreldrene for at de utsetter barna sine for slikt! Det har vært smertehyl fra takeoff til landing, med små pauser innimellom. Der barna tydelig har så vondt at de ikke vet hva de skal gjøre, eller hvor de skal gjøre av seg. Barn opp mot fire år. Det virker så unødvendig for meg, men det er altså foreldrene til disse barna som ikke har forberedt seg godt nok?

Etter anbefaling fra andre fora brukte vi flaske med drikke under take-off og landing og hadde aldri noen problemer da. -men vrælingen skar gjennom marg og bein på den landingen hvor vi var tomme for drikke(og tenkte at det sikkert gikk det og. pøh). Vi sluttet av det at han var en av dem som hadde øreproblemer. Konklusjonen for vår del var iallfall at så lenge vi var forberedt, gikk det bra.

Disse foreldrene har sikkert forberedt seg veldig godt, men det kan jo hende at de ikke har fått med seg det med drikke, takeoff og landing. Jeg har bare lest om det på div. fora, og det er ikke alle som er der...

Skrevet

Hvis barnet er lite, funker det å amme under takeoff og landing, selv om flyvertene ikke liker det så godt fordi barnet skal egentlig sitte i fanget oppreist. Voksne pleier også å utjevne trykket i ørene manuelt, før i tiden ble det utdelt tyggis fordi ikke alle voksne kom på dette. Voksne bør heller ikke fly med luftveisinfeksjon hvis de ikke bruker nesespray! Nesen og ørene henger sammen, og blokkert passasje gir øresting og ørene "smeller for" hos de aller fleste da. Ørene mine var rare i tre dager etter flytur en gang jeg fløy forkjølet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt at de første par årene drar vi ikke på lange turer, jeg tror helt små barn ikke får noe ut av dette og har det best i trygge vante omgivelser. Det blir for foreldrenes skyld, og jeg og mannen kan sette våre behov litt på vent.

Har et vennepar som valgte å bo i Thailand i permisjonstiden til far. Det var ikke for barnets skyld for å si det sånn.. varmt, uvant bakterieflora, lang flytur, ingen kontakt med besteforldrene osv

Anonym poster: bb89dddeef78dc87382a8e204acdf0cf

• Liker 1
Skrevet

Kanskje noen har familie, til og med besteforeldre som bor langt borte?? Hver gang det er tråder om reising med barn, kommer det noen å påstår at det er unødvendig og barn ikke har noen glede av det så man bør holde seg hjemme. Litt åpning for forskjellige forhold kanskje?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker litt at de første par årene drar vi ikke på lange turer, jeg tror helt små barn ikke får noe ut av dette og har det best i trygge vante omgivelser. Det blir for foreldrenes skyld, og jeg og mannen kan sette våre behov litt på vent.

Har et vennepar som valgte å bo i Thailand i permisjonstiden til far. Det var ikke for barnets skyld for å si det sånn.. varmt, uvant bakterieflora, lang flytur, ingen kontakt med besteforldrene osv

Anonym poster: bb89dddeef78dc87382a8e204acdf0cf

Jada, man må for all del ikke gjøre noe kun for foreldrenes del de første årene :D

Fra spøk til alvor; barn har det som regel helt topp så lenge foreldrene har det bra- og på ferie er jo de fleste på ferie, altså sammen og har mye mer tid med barnet, og det er vel alle her enige i at er bra? En lang flytur pleier som oftest ikke å by på noe problemer, selvfølgelig er det unntak, men i såfall er det kun en flytur, det går over!! Så er det en uke eller ti med hygge før man flyr hjem igjen, så jeg ser ikke helt problemet med å ta med barn på tur. Barn tilpasser seg bedre enn oss voksne, så varme er heller ikke noe problem. (det er alltid unntak, men har man et ømfindlig barn, kronisk sykt barn, så ville jeg ikke reist, men det er jo ikke normalen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...