Gå til innhold

Bedt i utdrikningslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig blitt bedt i utdrikningslag til en venninne. Jeg er også bedt til kaffe og etterpå festen i Bryluppet, sammen med min samboer.

Dette er en venninne jeg ikke har noe særlig kontakt med, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi hun aldri svarer på mld eller tar initiativ i å møtes.

Hun gir uttrykk de sjeldne gangene vi møtes at hun vil atjeg skal være en del av bryluppet, og at det er vitkig at jeg kommer.

Men jeg sliter med å skjønne det siden hun ikke vil treffes og "glemmer" nesten alltid å svare på mld hvis jeg spør om hvordan det står til.

Slik har det vært i alle de årene vi har kjent hverandre. Jeg skal i bryluppet, men vureder å ikke være med på utdrikningslaget.

Ikke kjenner jeg de andre som skal være med, og dermed er jeg ikke med på fellesskapet, siden alle de andre kjener hverandre, og i tilegg skal alle som blir med legge ut minst 400,- hver til aktiviteter og spa- behandling for bruden.

Etterfulgt av en tur på byen som jeg ikke har råd eller veldig lyst til...

Er det normalt å kreve så mye penger av " deltakerne"...?

Kjenner jeg ikke har lyst til å være med på gruppepress til å betale alt for en brud jeg ikke har kontakt med omtrent når jeg ikke har så mye penger..

Hva tror dere jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Surrehodet
Skrevet

Ja det er normalt å være med å betale utdrikkingslaget.

Men om du ikke ønsker å delta fordi du ikke har råd eller føler du har for lite kontakt med bruden, så dropp det.

Meld avbud og finn på en unnskyldning om det kreves.

Det er dyrt nok å delta i bryllup, om ikke du skal svi av flere hundre kroner på en du egentlig ikke har kontakt med.

• Liker 5
Skrevet

Det har visst blitt normalt å bruke mye penger på utdrikningslag ja (tullete mye, etter min mening).

Har du ikke lyst til å delta, takker du nei.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er normalt å være med å betale utdrikkingslaget.

Men om du ikke ønsker å delta fordi du ikke har råd eller føler du har for lite kontakt med bruden, så dropp det.

Meld avbud og finn på en unnskyldning om det kreves.

Det er dyrt nok å delta i bryllup, om ikke du skal svi av flere hundre kroner på en du egentlig ikke har kontakt med.

Har googlet litt å sett at man ofte betaler en sum når man har et fastsatt opplegg, men her er det ikke noen bestemt plan. kun spa til bare bruden, og hvis været tillater det , grilling ute etterfulgt av en vanlig bytur. Syns det er i overkant å kreve det når vi ikke får vært med på det som faktisk koster penger.. Hadde det vært en felles aktivitet vi spleiser på hadde det vært litt anderledes syns jeg :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok meldt avbud. Jeg har sagt til min forlover at et utdrikningslag der jeg får gjøre noe alene (som spa), mens de andre står og venter er uaktuelt. Jeg ønsker at hun skal planlegge noe som alle kan være med på.

Hadde det vært noen felles aktiviteter planlagt så synes jeg ikke 400 er så mye.

Skrevet

Det er vanlig, ja, og 400 kroner synes jeg ikke er mye. Sist jeg var i utdrikningslag betalte vi 1000 kroner hver, pluss at vi betalte for mat og drikke til oss selv ute... Altfor mye, synes jeg.

Det at du ikke kjenner de andre som skal være med ser jeg på som en fin anledning til å bli kjent med dem. De er jo tross alt brudens venninner? Du kommer til å få det mye morsommere i bryllupet hvis du blir med. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok meldt avbud. Jeg har sagt til min forlover at et utdrikningslag der jeg får gjøre noe alene (som spa), mens de andre står og venter er uaktuelt. Jeg ønsker at hun skal planlegge noe som alle kan være med på.

Hadde det vært noen felles aktiviteter planlagt så synes jeg ikke 400 er så mye.

Ja enig. hadde det værten fast plan med en felles aktivitet hadd ikke 400 vært mye. Vet at bruden er skuffet over innsatsen forloveren har gjort med planleggingen, siden den ikke er i orden under to mnd før bryluppet. Hun har forventet et plan, noe det tydeligvis ikke er. Grilling på en tilfeldig plass hvis været tillater det, etterfulgt av en bytur, noe alle kan gjøre når som helst.. Er ihvertfall ikke noe planlagt der.. Veldig skuffet på brudens sine vegne, og tror hun blir det samme gitt : /

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig, ja, og 400 kroner synes jeg ikke er mye. Sist jeg var i utdrikningslag betalte vi 1000 kroner hver, pluss at vi betalte for mat og drikke til oss selv ute... Altfor mye, synes jeg.

Det at du ikke kjenner de andre som skal være med ser jeg på som en fin anledning til å bli kjent med dem. De er jo tross alt brudens venninner? Du kommer til å få det mye morsommere i bryllupet hvis du blir med. :)

Ja jeg blir jo kjent med de, og jeg er ikke av den sjenerte typen, men er ikke giret på det siden bruden ikke har svart da jeg skrev melding om at vi kommer i bryluppet, og dermed ikke er engasjert i at jeg i det hele tatt skal delta.. Hadde det vært en god venninne hadde jeg ikke nølt med å blitt med uansett det hadde kostet :D

AnonymBruker
Skrevet

Det heter bryllup.

Og hvem ellers mente du skulle betalt gildet? Bruden? Forloveren? At det er et dårlig planlagt utdrikningslag er en ting, men det er helt normalt at man spleiser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I tilegg har brudeparet lagt ut ønskeliste på diverse ting på tilbords.. Dette vet jeg har blitt veldig vanlig, men jeg har ingen erfaring med det. MÅ man velge fra ønskeliste, eller kan man velge å kjøpe noe utenm dette?? Er det frekt å la være å ta hensyn til listen?

Skrevet (endret)

Ja jeg blir jo kjent med de, og jeg er ikke av den sjenerte typen, men er ikke giret på det siden bruden ikke har svart da jeg skrev melding om at vi kommer i bryluppet, og dermed ikke er engasjert i at jeg i det hele tatt skal delta.. Hadde det vært en god venninne hadde jeg ikke nølt med å blitt med uansett det hadde kostet :D

Okay, jeg svarte som jeg gjorde fordi du skrev "Ikke kjenner jeg de andre som skal være med, og dermed er jeg ikke med på fellesskapet, siden alle de andre kjener hverandre". Tolket det dithen at du syntes det var vanskelig fordi du ikke kjenner dem.

Og at bruden ikke har svart på meldingen om at dere kommer i bryllupet, og at du dermed mener hun ikke er "engasjert i at du i det hele tatt skal delta" skrev du jo ikke noe om før nå.

Forstår jeg deg rett hvis du er generelt lunken til hele opplegget, og at det egentlig bunner i at du er skuffet over en venninne (bruden) som ikke tar særlig initiativ overfor deg? Det er jo fort gjort å bli negativ til det meste som skal skje rundt henne/dette bryllupet da. Jeg tror du egentlig leter etter en haug med gode uunnskyldninger for ikke å gå, og å få bekreftet at det er berettiget. :vetikke:

Endret av Bodillen
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Okay, jeg svarte som jeg gjorde fordi du skrev "Ikke kjenner jeg de andre som skal være med, og dermed er jeg ikke med på fellesskapet, siden alle de andre kjener hverandre". Tolket det dithen at du syntes det var vanskelig fordi du ikke kjenner dem.

Og at bruden ikke har svart på meldingen om at dere kommer i bryllupet, og at du dermed mener hun ikke er "engasjert i at du i det hele tatt skal delta" skrev du jo ikke noe om før nå.

Forstår jeg deg rett hvis du er generelt lunken til hele opplegget, og at det egentlig bunner i at du er skuffet over en venninne (bruden) som ikke tar særlig initiativ overfor deg? Det er jo fort gjort å bli negativ til det meste som skal skje rundt dette bryllupet da. Jeg tror du egentlig leter etter en haug med gode uunnskyldninger for ikke å gå, og å få bekreftet at det er berettiget. :vetikke:

Beklager var litt diffus der :) Ja jeg føler vel at jeg er skuffet siden jeg prøver å få vennskapet til å fungere.. Mulig det fungerer for henne, siden hun ber meg, men du har rett i at jeg nok er ikke noe engasjert i bryluppet i det hele tatt pga av det ..

Skrevet

Jeg lurer kanskje mest på hvorfor du planlegger å dra i bryllup til ett menneske du ikke anser som en venninne engang, men ei du knapt har kontakt med...

Har du ikke lyst å bruke tid og 400,- på utdrikkingslag, ser jeg ikke helt hvorfor du har lyst å dra i bryllup med det det koster?

At hun har mast om at du skal komme, men ikke gidder svare på meldinger, ei heller den om at dere kommer... tilsier at jeg ikke hadde tatt hennes "mas" så alvorlig, takket nei til invitasjonen og droppet hele greia.

• Liker 2
Skrevet

Beklager var litt diffus der :) Ja jeg føler vel at jeg er skuffet siden jeg prøver å få vennskapet til å fungere.. Mulig det fungerer for henne, siden hun ber meg, men du har rett i at jeg nok er ikke noe engasjert i bryluppet i det hele tatt pga av det ..

Skjønner godt du er skuffet. Men tror du at du greier å legge det til side under utdriknigslaget/bryllupet, og delta på en positiv måte? Hvis ikke bør du kanskje vurdere å melde avbud, tenker jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer kanskje mest på hvorfor du planlegger å dra i bryllup til ett menneske du ikke anser som en venninne engang, men ei du knapt har kontakt med...

Har du ikke lyst å bruke tid og 400,- på utdrikkingslag, ser jeg ikke helt hvorfor du har lyst å dra i bryllup med det det koster?

At hun har mast om at du skal komme, men ikke gidder svare på meldinger, ei heller den om at dere kommer... tilsier at jeg ikke hadde tatt hennes "mas" så alvorlig, takket nei til invitasjonen og droppet hele greia.

Har i lang tid sakt at vi kommer, så vil ikke gå tilbake på det.. Å vi kjenner godt brudgommen, så vil komme for hans del. Slik ting er nå, kommer vi mest for hans del, og ikke hennes. Tenker derfor litt på dette rundt brylupsgave, som sakt har de en gaveliste, og liker ikke tanken på at de har" kontroll" på hva vi har brukt på gave.. Mulig dette er smålig av meg, men har lyst til å finne noe annet fint utenom listen dersom jeg kommer over det.. Er det dårlig gjort, eller er listen bare en veiledning som man ikke MÅ følge...?

Skrevet

Det er ikke frekt å kjøpe noe som ikke står på listen. Du som gjest velger da selv gaven!

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke 400 var så ille... men det blir jo dyrt med mat og byen i tillegg... Ja synes utdrikningslagene har blitt rådyre. Må vel være mulig å få til noe på budskjett. Finne på aktiviteter/leker selv f.eks. Lage maten selv på forhånd? Droppe spa..

Skrevet

Det er vanlig å betale en sum for utdrikningslag, 400 kroner er ikke mye. Men jeg merker at jeg har aversjon mot utdrikningslag der aktivitetene ikke inkluderer aktiviteter for alle. Dette trur jeg bruden også ønsker, stort sett, at alle har det gøy sammen.

Ellers synes jeg det er helt frivillig å delta i utdrikningslag, særlig når det koster en del penger. Selv er jeg veldig glad i utdrikningslag, så jeg slenger meg med uansett, med mindre jeg synes oppleget er veldig lite gjennomtenkt. Det at det er mange nye mennesker er jo bare gøy! Et utdrikningslag er et perfekt utgangspunkt for å møte nye venner, og bli godt kjent.

Når det gjelder gavelister er det vanlig, og veldig praktisk. Men det er opp til deg som gjest hva du kjøper. Jeg må si at jeg byttet nesten alt jeg fikk som ikke hadde stått på gavelistene. Jeg blir sikkert hengt for den uttalelse, her inne skal man jo alltid være takknemlig for alt uansett. Men vi hadde det meste da vi giftet oss, og hadde en veldig bestemt smak. Så vi foretrakk absolutt at folk brukte gavelista.

Skrevet

Har i lang tid sakt at vi kommer, så vil ikke gå tilbake på det.. Å vi kjenner godt brudgommen, så vil komme for hans del. Slik ting er nå, kommer vi mest for hans del, og ikke hennes. Tenker derfor litt på dette rundt brylupsgave, som sakt har de en gaveliste, og liker ikke tanken på at de har" kontroll" på hva vi har brukt på gave.. Mulig dette er smålig av meg, men har lyst til å finne noe annet fint utenom listen dersom jeg kommer over det.. Er det dårlig gjort, eller er listen bare en veiledning som man ikke MÅ følge...?

ah, da skjønner jeg, og da synes jeg ikke det er feil av deg å ikke gå i hennes utdrikkingslag heller. :)

Og nei, jeg synes ikke det er dårlig gjort å kjøpe noe annet en det som står på gavelista. Det er helt garantert andre også som kommer til å gjøre det. Kjøp noe dere har lyst å kjøpe til dem, en gave er en gave!! Og det er den som gir som bestemmer hva de vil gi.

Skrevet

Syns ikke 400 er mye, men må si at om det hadde vært mitt utdrikningslag hadde jeg syns at det hadde vært kjedelig å være på Spa alene... vil jo være sammen med de andre :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...