Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir ferdig student nå til sommeren og har enda ikke fått napp på jobbmarkedet. Har en 25% stilling i kommunen. Kan jeg da melde meg deltidsarbeidsledig? Tenker det kan være greit å ha muligheten til å motta søketips og muligheten til å bli formidlet av nav til jobber, og ikke på dagpenger for det har jeg jo ikke rett til som nyutdannet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, du har rett til dagpenger som uteksaminert student, det regnes ut fra inntekten din - og studielån regnes som inntekt. Da tar de med deltidsinntekten din også, og utfra dette får du ca 60% av totalinntekten du hadde.

Det riktige er at studenter ikke har rett på dagpenger(altså du kan ikke ta fag samtidig) - men som uteksaminert student har du rett på det.

Samboer er i samme situasjon - og vi har sjekket dette opp.

Studielånet varer jo fra 15.mai til 15.juni, så 15.juni blir første dag for deg som arbeidssøker.

Da må du levere alle skjemaer, bekreftelse på at du er ferdig uteksaminert - samt oversikt over inntekt(og melde deg arbeidsledig).

Om du jobber i ledighetsperioden trekker de fra den summen fra dagpengene.

Skrevet (endret)

Det er ikke noe problem å stå som deltids arbeidsledig på Nav sine sider selv om du har en liten deltidsstilling. Det kan man også gjøre når man har fast 100% arbeid. =)

Å stå ledig (med registrert CV) på navs hjemmesider er en veldig god ide og fin kilde til å finne arbeid. Vil også anbefale deg å registrer åpen CV på www.finn.no.

Dersom du bor alene har du mulighet for å få hjelp fra sosialtjenesten dersom du ikke tjener nok på din deltidsjobb. Da henvender du deg på ditt lokale nav kontor. Du kan ta en kort kikk på http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29 vedrørende hva du bør ta med til møtet da.

Dersom du bor hjemme hos foreldre vil du ikke få noe særlig hjelp.

Lykke til =)

Endret av Jeanettica
AnonymBruker
Skrevet

For inntekt fra fjoråret, holder det med selvangivelse da? Må jeg ha med lønnslipp fra jobben jeg har i dag også? Har ikke hatt studielån jeg da, men jobbet fulltid ni mnd i fjor (noe som ikke gjorde studieprogresjonen så bra).

Kommer jo til å jobbe de prosentene jeg har selvsagt, trives i jobben selv om jeg ikke har tenkt å fortsette i den lengre enn jeg må. Ønsker på sikt en lønn for graden jeg har tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe problem å stå som deltids arbeidsledig på Nav sine sider selv om du har en liten deltidsstilling. Det kan man også gjøre når man har fast 100% arbeid. =)

Å stå ledig (med registrert CV) på navs hjemmesider er en veldig god ide og fin kilde til å finne arbeid. Vil også anbefale deg å registrer åpen CV på www.finn.no.

Dersom du bor alene har du mulighet for å få hjelp fra sosialtjenesten dersom du ikke tjener nok på din deltidsjobb. Da henvender du deg på ditt lokale nav kontor. Du kan ta en kort kikk på http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29 vedrørende hva du bør ta med til møtet da.

Dersom du bor hjemme hos foreldre vil du ikke få noe særlig hjelp.

Lykke til =)

Har ordnet meg med registrert cv der i dag, men meldte meg ikke som arbeidssøker. Må jeg gjøre det også? Har siste eksamen 22 juni, så mulig jeg må vente til den har passert?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, du har rett til dagpenger som uteksaminert student, det regnes ut fra inntekten din - og studielån regnes som inntekt. Da tar de med deltidsinntekten din også, og utfra dette får du ca 60% av totalinntekten du hadde.

Det riktige er at studenter ikke har rett på dagpenger(altså du kan ikke ta fag samtidig) - men som uteksaminert student har du rett på det.

Samboer er i samme situasjon - og vi har sjekket dette opp.

Studielånet varer jo fra 15.mai til 15.juni, så 15.juni blir første dag for deg som arbeidssøker.

Da må du levere alle skjemaer, bekreftelse på at du er ferdig uteksaminert - samt oversikt over inntekt(og melde deg arbeidsledig).

Om du jobber i ledighetsperioden trekker de fra den summen fra dagpengene.

Fortsetter samboeren din i den lille stillingen sin? Har lest på nav.no nå og jeg klarer ikke tolke det dit hen at jeg kan på dagpenger for de prosentene jeg ikke er i jobb.

Anonym poster: 836e1a9515eb5df21c9237c930b286dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...