Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så vanvittig mye å gjøre for tiden. Det ene problemet etter det andre har dukket opp, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få tid å gjøre alt sammen.

Jeg behøver hjelp fra noen venner som har ferie for tiden.

Jeg har en ekstrajobb jeg aldri er borte fra. Har kanskje 3-4 fraværsdager på 6 år. Jeg vurderer veldig å melde meg syk, men egentlig har jeg ikke lyst. Jeg føler bare alt baller på seg. Lite søvn, sliten og utmattet. Sykemelding ønsker jeg ikke.

Er det umoralsk å ringe inn sykedag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Ja, det syntes jeg er umoralsk.

Du er jo ikke syk. Og da skal du ikke melde deg syk heller.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er så sliten og utmattet at du er syk og ikke greier å jobbe, er det selvfølgelig greit. Ikke ellers.

• Liker 1
Skrevet

Nei, endskapen kan bli at du får diagnosen "utslitt", noe som vil koste arbeidsgiveren (og ikke minst deg selv) mye mer.

Det er såklart kun et alternativ dersom du ikke har igjen ferie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er umoralsk ja, og hvis det er for å få unna arbeid hjemme, er det enda verre...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får da vitterlig vente til helgen som alle andre. Jeg hadde blitt direkte forbannet om en kollega hadde meldt seg syk fordi hun var litt sliten og hadde ting hun måtte gjøre.

dårlig arbeidsmoral, enkelt og greit .

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får da vitterlig vente til helgen som alle andre. Jeg hadde blitt direkte forbannet om en kollega hadde meldt seg syk fordi hun var litt sliten og hadde ting hun måtte gjøre.

dårlig arbeidsmoral, enkelt og greit .

Du fikk ikke med deg at jeg knapt har hatt fraværsdager fra ekstrajobben?

Jobber i tillegg 100% i barnehage. Der har jeg kanskje 8-10 dager fravær på 6 år. Har ikke hatt fravær siden februar 2011.

For øvrig den eneste som har så lite fravær, og det er kun jeg som ikke har hatt fravær siden februar 2011.

Dårlig arbeidsmoral skal jeg ikke ha på meg!

• Liker 4
Skrevet

Du velger selv hvor mye arbeid du tar på deg! Er man frisk så er man på jobb!

• Liker 3
Skrevet

Da vet du vel hva som er det riktige å gjøre i denne situasjonen også? ;)

AnonymBruker
Skrevet

Da vet du vel hva som er det riktige å gjøre i denne situasjonen også? ;)

Tror du jeg poster et innlegg hvis jeg ikke ønsker svar?

Slik jeg har jobbet i 6 år, anser jeg meg ikke som en person med dårlig arbeidsmoral. Men med en gang jeg vurderer å melde meg syk, fordi jeg ikke rekker over ting, så har jeg med en gang dårlig arbeidsmoral.

Greit å vite...

Gjest "gjest"
Skrevet

Ikke noe som heter å bruke sykedager hvis man ikke er syk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så klart det er feil, det er umoralsk, egentlig er det jo ikke lov en gang.

Når det skal sies, så tror jeg svært mange arbeidstakere i løpet av sitt arbeidsliv tar en og annen egenmelding selv om det ikke var strengt tatt nødvendig. Så lenge det ikke dreier seg om flere ganger i året, så synes jeg faktisk at det er OK.

Men velg en dag du ikke er sårt trengt i det minste.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort det med god samvittighet:) Er også en som aldri er syk eller vekke i "hytt og pine", og i en sånn situasjon kunne jeg tatt en hvit løgn for å stresse ned. For mye stress kan føre til sykdom, så se på det som en forebygging.

KG er moralvoktere hele gjengen, ikke ta deg nær av det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

KG er moralvoktere hele gjengen, ikke ta deg nær av det.

Takk for det :)

Det blir nok jobb på meg likevel...

Skrevet

Du fikk ikke med deg at jeg knapt har hatt fraværsdager fra ekstrajobben?

Jobber i tillegg 100% i barnehage. Der har jeg kanskje 8-10 dager fravær på 6 år. Har ikke hatt fravær siden februar 2011.

For øvrig den eneste som har så lite fravær, og det er kun jeg som ikke har hatt fravær siden februar 2011.

Jeg beklager, men det er faktisk ikke noe argument at du har lite fravær fra før. Det er ikke meningen at man skal ha fravær fra jobb, sykedager er til i tilfelle man er så syk at man faktisk ikke kan jobbe, og da skal man ikke være i stand til å bruke dagen til å få gjort andre ting heller. Du må få tatt noen feriedager eller bytte vekk noen vakter om du trenger fri. Å ta sykedager er både umoralsk og ulovlig (å få sykepenger når man ikke er syk er faktisk svindel). Jeg skjønner at du er i en kjip periode akkurat nå, men realiteten er at ting er kjipt av og til. Da jobber man hardere i de periodene, så går det lettere igjen senere.

• Liker 3
Skrevet

Jeg beklager, men det er faktisk ikke noe argument at du har lite fravær fra før. Det er ikke meningen at man skal ha fravær fra jobb, sykedager er til i tilfelle man er så syk at man faktisk ikke kan jobbe, og da skal man ikke være i stand til å bruke dagen til å få gjort andre ting heller. Du må få tatt noen feriedager eller bytte vekk noen vakter om du trenger fri. Å ta sykedager er både umoralsk og ulovlig (å få sykepenger når man ikke er syk er faktisk svindel). Jeg skjønner at du er i en kjip periode akkurat nå, men realiteten er at ting er kjipt av og til. Da jobber man hardere i de periodene, så går det lettere igjen senere.

Jeg er ikke helt enig. For det første er det et argument at man har lavt fravær fra før, det viser at man ikke tar lett på å ta ut sykedager. For det andre synes jeg at det kan være greit å ta ut sykedag, selv om man ikke er så syk at man ikke kan klare jobben fysisk. Det er noe som heter psykisk helse også.

Dersom man tror at denne sykedagen kan forhindre at man f.eks. blir utbrent eller fysisk syk, så synes jeg det er helt riktig. Det er mye bedre for arbeidsgiver om man er borte en (sjelden) gang iblant, fordi man trenger det, enn om man blir borte over lengre tid, fordi man har overskredet det man kan tåle.

Men å ta en sykedag for å få tid til å gå på visning, ordne papirer i banken og vaske haugen med skitne klær som hoper seg opp, da blir det feil. Da burde man heller prøve å få noen dager med ferie, for å komme ajour.

Hilsen en som kanskje har vært litt for flink til å gå på jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel feriedager igjen? Ta ut ferie nå, så får du slappet av og kommet ovenpå. Sykedager er til sykdom. Evt. får du spørre om ulønnet permisjon.

Anonym poster: d067237f77f44f6c72843b160a86be46

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke helt enig. For det første er det et argument at man har lavt fravær fra før, det viser at man ikke tar lett på å ta ut sykedager. For det andre synes jeg at det kan være greit å ta ut sykedag, selv om man ikke er så syk at man ikke kan klare jobben fysisk. Det er noe som heter psykisk helse også.

Dersom man tror at denne sykedagen kan forhindre at man f.eks. blir utbrent eller fysisk syk, så synes jeg det er helt riktig. Det er mye bedre for arbeidsgiver om man er borte en (sjelden) gang iblant, fordi man trenger det, enn om man blir borte over lengre tid, fordi man har overskredet det man kan tåle.

Dette er jeg helt enig i, men jeg tror folk drar psykisk helse-kortet litt oftere enn berettiget. Som oftest kjenner man på kroppen om man er i slik form at man kommer til å bli mer langvarig syk av å gå på jobb. Er man usikker, mener jeg man bør prøve, og så heller dra hjem om det ikke fungerer. At man har påtatt seg for mye, må man (etter min mening) ta på egen kappe. På en deltidsjobb er det stort sett mulighet til å bytte fra seg vakter, og da bør man gjøre alt i sin makt for å gjøre det, om man føler at man har for mye.

Men å ta en sykedag for å få tid til å gå på visning, ordne papirer i banken og vaske haugen med skitne klær som hoper seg opp, da blir det feil. Da burde man heller prøve å få noen dager med ferie, for å komme ajour.

Det er dette jeg fikk inntrykk av var tilfelle hos TS. Eller noe i denne duren, i alle fall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er greit å melde seg syk én dag om man er utslitt, men da bør man bruke den dagen til å gjøre ingenting.

Vi har alle ting å ordne utenom jobb, så det er ikke en unnskyldning.

På studiet mitt har vi 100 % obligatorisk oppmøte. Jeg har vært vekke to dager. Første gang spurte jeg om fri for å dra til Bordeaux. Andre gang holdt jeg på å bli syk, og sov til halv elleve. Fant ut at det ikke var vits i å dra på skolen for å være der en halvtime.

Ei annen derimot skulket tre dager for å dra på ball i Norge, i tillgegg til at hun jevnlig skulker for å ta kjærestedager som hun kaller det. I hennes tilfelle synes jeg det er helt uakseptabelt å være vekke.

Skrevet

Jeg synes det er greit å melde seg syk én dag om man er utslitt, men da bør man bruke den dagen til å gjøre ingenting.

Vi har alle ting å ordne utenom jobb, så det er ikke en unnskyldning.

På studiet mitt har vi 100 % obligatorisk oppmøte. Jeg har vært vekke to dager. Første gang spurte jeg om fri for å dra til Bordeaux. Andre gang holdt jeg på å bli syk, og sov til halv elleve. Fant ut at det ikke var vits i å dra på skolen for å være der en halvtime.

Ei annen derimot skulket tre dager for å dra på ball i Norge, i tillgegg til at hun jevnlig skulker for å ta kjærestedager som hun kaller det. I hennes tilfelle synes jeg det er helt uakseptabelt å være vekke.

Litt OT, men må man levere sykemelding da, eller pleier det å holde det med egenmelding på obligatoriske studier? Lurer fordi jeg skal nå gå fra "vær borte så mye du vil" til 100% obligatorisk utdanning til høsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...